Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sfinks odwołał prognozy i strategię do 2020 r., w I kw. 2017 r. przedstawi nową 

Sylwester Cacek, prezes
Sylwester Cacek, prezes
Udostępnij

SFS (SFINKS) zdecydował o odwołaniu jednostkowej „Strategii Sfinks Polska S.A. na lata 2015-2020" wraz z prognozami finansowymi stanowiącymi jej element w związku z rosnącym wpływem zmian w otoczeniu prawno-gospodarczym na działalność spółki, podał Sfinks. W I kw. przyszłego roku zostanie opublikowana nowa strategia. 

"W obliczu zmieniających się czynników ekonomicznych i prawnych, które wpływają na naszą działalność, uważamy, że obecna strategia nie jest najbardziej efektywną ścieżką rozwoju dla Sfinksa i wymaga zastosowania zmienionego podejścia" - powiedział prezes Sylwester Cacek, cytowany w komunikacie. 

"Wskazywaliśmy wcześniej, że zapowiadane przez decydentów zmiany w prawie, dynamiczna sytuacja na rynku pracy i walutowa mają znaczenie dla sytuacji spółki i jej planów. Poza tym korzystnie dla nas zmienia się rynek nieruchomości, co przekłada się na rosnącą podaż lokali, a z kolei relatywnie niski koszt pieniądza umożliwia zmiany w podejściu do finansowania inwestycji. Te przewagi konkurencyjne można lepiej niż dotychczas wykorzystać. Jednocześnie cały czas pracujemy nad rozwojem grupy poprzez przejęcia. Wszystko to są elementy, które powodują, że strategia wymaga ponownej analizy szans i ryzyk, a w efekcie znalezienia optymalnego modelu wykorzystania potencjału spółki" - powiedział także prezes. 

Sfinks podał w komunikacie, że nowe założenia uwzględnią między innymi:
- dywersyfikację oferty poprzez rozwój sieci restauracji oferujących szersze spektrum kuchni świata pozwalające na maksymalizowanie ROI oraz EBITDA z zainwestowanego kapitału,
- dywersyfikację ryzyka inwestycyjnego poprzez rozwój mniej kapitałochłonnych konceptów, 
- wykorzystanie wysokiej podaży lokali oraz niskiego kosztu pieniądza, 
- rozwój spółek zależnych bez istotnego dokapitalizowania spółki Sfinks Polska S.A.

Według przedstawionych w ub. roku prognoz finansowych na lata 2015-2020, zysk netto Sfinksa w ujęciu jednostkowym ma sięgnąć 15 mln zł w tym roku, przy przychodach wysokości 219,2 mln zł oraz EBITDA na poziomie 27,2 mln zł.

Zarząd planuje opublikowanie strategii Grupy Sfinks Polska w pierwszym kwartale 2017 roku. 

 "Uważamy, że rynek stwarza wiele szans, które chcemy jak najlepiej wykorzystać. Jednocześnie przystępując do pracy nad nową strategią, musimy w świetle przepisów odwołać dotychczasową, która przestaje być w tym momencie aktualna. Nie zmienia się jednak fakt, że Sfinks ma solidne fundamenty i potencjał do szybszego wzrostu. Przygotowując nową strategię kontynuujemy prace nad rozwojem spółki, by zapewnić stały i długoterminowy wzrost jej wartości" - powiedział także Cacek.

W listopadzie ub. roku Sfinks poinformował, że w ramach zaktualizowanej strategii planuje wzrost liczby restauracji do 200 w 2020 roku i chce sfinansować ten rozwój ze środków własnych. Spółka ma także potencjał rzędu 190 mln zł, aby w okresie obowiązywania strategii dokonać większego przejęcia, które mogłaby sfinansować kredytem, poinformowali wówczas przedstawiciele Sfinksa, podano wówczas. Prezes Sylwester Cacek informował także, że Sfinks jest nadal otwarty na akwizycje i będzie starał się dokonać przejęcia, a spółka jest gotowa do zarządzania siecią liczącą 400 restauracji. Plan rozwoju zakładał także podwojenie liczby restauracji WOOK (rozwój w spółce zależnej Shanghai Express w oparciu o środki własne) oraz Chłopskie Jadło i oraz dalszy wzrost liczby restauracji Sphinx.

Jak podano w komunikacie, Sfinks Polska zarządza 114 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 98 restauracji Sphinx (segment casual dining), 13 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 2 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Sfinks Polska jest notowany na GPW od 2006 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus