Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Neuca – konferencja z zarządem po wynikach za 1Q23

Udostępnij

NEU (NEUCA) podała słabsze w ujęciu r/r wyniki za 1Q23. Zarząd spółki jako powód wskazał trudne otoczenie, głównie rosnące koszty funkcjonowania, przy braku zmian legislacyjnych w zakresie urzędowej marży hurtowej na leki refundowane. Rynek apteczny wzrósł co prawda w 1Q23 o 10,1% r/r, ale równocześnie udział rynkowy Neuki obniżył się do 30,5% z 31,1% przed rokiem. Cały rynek detaliczny (leków i OTC) wzrósł w tym okresie o 13,1%, w tym: 4,7% to wzrost wolumenowy, 5,7% wzrost cen, a za 2,7% odpowiadają nowe leki netto na rynku. Oznacza to, że w przypadku Neuki wzrost przychodów, który wyniósł 6,6% r/r, był niższy niż wzrost wolumenów rynku plus nowych leków (łącznie +8,4% r/r). Wspomniany wzrost kosztów funkcjonowania przełożył się na spadek zysku EBIT o 15,8%, a dodatkowo wyższe koszty finansowe, powiększyły dynamikę spadku dla zysku netto do -20,8%.

Najważniejsze pozostałe informacje przedstawione podczas konferencji:

  • Wraz z upływem kolejnych miesięcy spółka obniża prognozy wzrostu wartości rynku leków w 2023r. Szacuje obecnie, że w skali roku może to być blisko 6% (w marcu oczekiwała ok. 8%).
  • Spółka zwraca uwagę, że marża hurtowa na lekach refundowanych obowiązuje w tej samej wysokości 5% od 8 lat. Ministerstwo Zdrowia pracuje nad jej podniesieniem do 6%, ale zarząd wyraża obawy, że w tej kadencji sejmu odpowiednia zmiana ustawy jest już mało prawdopodobna.
  • Wartość rynku aptek sieciowych w 1Q23 wzrosła o 13,1% r/r, a aptek niezależnych o 6,8% r/r.
  • Liczba aptek w programie Partner i Świat Zdrowia zwiększyła się o 9% r/r do 1750.
  • Trwa kompleksowy rebranding aptek w sieci Neuca. W 195 placówkach został zakończony rebranding zewnętrzny, a w 44 wewnętrzny. Do końca roku zrealizowany ma być on odpowiednio w 550 i 150 aptekach.
  • Udziały Neuki w rynku aptek niezależnych spadły do 37,7% (z 38,1% w 1Q22), a w rynku aptek sieciowych do 24,5% (z 25,0% w 1Q22).
  • Rozpoczęto proces rebrandingu własnych placówek medycznych oraz uruchomienia centrum medycznego w Toruniu.
  • W ramach biznesów pacjenckich i badań klinicznych:
Operator medyczny przychody +88% r/r EBIT -0,2 mln PLN vs +1,6 mln PLN w 1Q22
Badania kliniczne przychody +171% r/r EBIT +6,3 mln PLN co stanowi +23% r/r
Ubezpieczenia przychody +19% r/r EBIT -0,2 mln PLN vs +5,5 mln PLN w 1Q22
e-commerce przychody +88% r/r EBIT +0,1 mln PLN vs -0,9 mln PLN w 1Q22
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus