Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Rafał Mazurczak, Echo Investment: W 2022 roku będziemy kontynuować realizację strategii destinations

Udostępnij

Sukces pierwszego projektu destination – Browarów Warszawskich, dialog z najemcami i dostosowywanie przestrzeni biurowych do nowych standardów bezpieczeństwa, a także wzmocnienie wizerunku centrów handlowych i odpowiadanie na zmieniające się potrzeby ich klientów – tak w pigułce wyglądała aktywność ECH (ECHO) w sektorze nieruchomości komercyjnych w 2021 roku. Deweloper stawia na projekty wielofunkcyjne, które uzupełniają miasta.

– Wykorzystując doświadczenia i wiedzę zdobytą w projektach z różnych sektorów rynku nieruchomości komercyjnych – biur, centrów handlowych, powierzchni gastronomiczno-restauracyjnych – stawiamy na synergię działań i wdrażanie dobrych praktyk w naszych kolejnych miastotwórczych projektach. Ubiegły rok potwierdził skuteczność naszej strategii skupienia się na takich projektach, dlatego w 2022 roku będziemy ją wdrażać w jeszcze większej skali – mówi Rafał Mazurczak, członek zarządu odpowiedzialny za projekty komercyjne Echo Investment.

Browary Warszawskie – pierwsze i już najlepsze. Dobra lekcja tworzenia projektów destinations

Realizacja Browarów Warszawskich rozpoczęła się w 2016 toku. Niemal pusta działka o powierzchni 4,4 ha stała się pełnoprawnym, żywym fragmentem miasta, z trzema nowoczesnymi biurowcami, pięcioma budynkami mieszkaniowymi i czterema obiektami historycznymi: Warzelnią, piwnicami Leżakowni, Willą Fabrykanta i Laboratorium.

Echo Investment kładzie nacisk na komponent gastronomiczno-handlowy, który uzupełnia ofertę projektów wielofunkcyjnych. W samych tylko Browarach Warszawskich w 2021 roku otworzyło się 26 konceptów food and beverage, w tym popularny wśród warszawiaków Food Hall Browary z 12 punktami restauracyjnymi i barami. Browary stały się miejscem spotkań chętnie wybieranym zarówno przez biznes, mieszkańców Warszawy, turystów, jak i gwiazdy czy influencerów. O tym miejscu jest głośno.

– Kiedy sześć lat temu rozpoczynaliśmy pracę nad Browarami Warszawskimi, zapowiadając je jako pierwszy projekt destination, był to nowatorski koncept na polskim rynku, bo zakładał stworzenie prawdziwego, wielofunkcyjnego miasta do życia, mieszkania, odwiedzania. Dziś, patrząc na gotową inwestycję, jesteśmy dumni, że to założenie się ziściło i okazało olbrzymim sukcesem. Wierzymy w miastotwórcze projekty – przed nami łódzka odsłona destinations, czyli Fuzja. Pracujemy też nad koncepcją projektu przy ul. Towarowej w Warszawie, czy terenach po hipermarketach Tesco – podkreśla Rafał Mazurczak.

Potwierdzeniem sukcesu Browarów Warszawskich są także nagrody, które Echo Investment otrzymało w 2021 r., m.in.: tytuł najlepszej inwestycji wielofunkcyjnej w konkursie CEE Retail Awards; GRAND PRIX oraz tytuł najlepszej przestrzenie publicznej w ramach prestiżowego konkursu Nagroda Roku SARP 2021 czy Debiut konceptu gastronomicznego dla Browarów Warszawskich oraz tytuł Wydarzenie kulinarne roku – otwarcie Food Hallu Browary w ramach Food Business Forum.

ECH (ECHO)PureOffice – bezpieczne przestrzenie do wygodnej pracy

Bezpieczeństwo to jeden z najważniejszych czynników przy podejmowaniu decyzji o wyborze biura. Z tego względu Echo Investment wprowadziło standard Echo Pure Office obejmujący podwyższone zasady sanitarne w budynkach biurowych oraz dostarczanie czystego i zdrowego powietrza dzięki specjalistycznym systemom. Dbałość o najemców i ich komfort w miejscu pracy przełożyła się na 43 podpisane umowy najmu na łączną powierzchnię blisko 80 tys. mkw. W gronie najemców znaleźli się m.in. PepsiCo, Playtika,3M czy Rise.pl.

Najwyższe standardy bezpieczeństwa, dobre środowisko do pracy oraz interakcji społecznych w obliczy post-pandemicznych wyzwań potwierdzone zostały certyfikatem WELL Health and Safety dla budynku West 4 Business Hub we Wrocławiu. To pierwszy biurowiec Echo Investment poddany tej certyfikacji.

– Postawiliśmy na popularyzację zdrowych i bezpiecznych rozwiązań w naszych biurowcach. Zaczęliśmy dokładnie monitorować jakość powietrza, dostarczaliśmy systemy, które pomagały firmom w podjęciu decyzji o powrotach do biur. Z perspektywy czasu i wyników widzimy, że partnerzy ufają naszym działaniom. Nasze budynki są chętniej wybierane przez firmy z różnych dziedzin biznesu, a jakość najemców oraz stabilne umowy przełożyły się na transakcje sprzedaży biurowców – mówi Rafał Mazurczak.

Biurowce Echo Investment kuszą nie tylko najemców. W 2021 roku Echo Investment sprzedało cztery budynki: Biura przy Willi, Biura przy Warzelni i Willę Fabrykanta będące częścią wielofunkcyjnej inwestycji Browary Warszawskie, a także pierwszy etap Mojego Miejsca na Dolnym Mokotowie – także w Warszawie. W grudniu deweloper podpisał przedwstępną umowę sprzedaży dwóch biurowców w łódzkiej Fuzji, a w styczniu 2022 r. swojego nabywcę znalazł pierwszy etap wrocławskiego West 4 Business Hub. Łącznie te transakcje są warte ponad 380 mln euro.

Handel zmienia się wraz z klientami

Od zniesienia restrykcji wiosną 2021 r. w segmencie nieruchomości handlowych Echo Investment skupiło się na silnym marketingu oraz wzmocnieniu centrów handlowych Libero oraz Galeria Młociny przy powrocie do normalnej działalności. Dzięki szybkiej reakcji na zamieniające się trendy zakupowe, obydwa projekty odnotowują wzrost odwiedzalności w porównaniu do „przedpandemicznego" 2019 r., a co ważniejsze – blisko 40% wzrost obrotów u najemców. Libero ma bardzo mocną pozycję na rynku, o czym świadczą nowe, wyjątkowe koncepty, które wybierają to miejsce na swój katowicki debiut. Coraz bardziej popularne stają się koncepty off-price, stąd z końcem czerwca w Libero otworzył się pierwszy dwupoziomowy na Śląsku oraz pierwszy w Katowicach sklep Half Price.

– W 2022 roku będziemy kontynuować realizację strategii destinations. Różnorodne i kompleksowe projekty przykuwają uwagę rynku, a biznes chętniej lokuje swoich pracowników w przestrzeniach, które skracają dystans i pozwalają załatwić wiele codziennych spraw w najbliższym otoczeniu, w myśl idei 15 minutowego miasta. Unikalna oferta „food and beverage” oraz szereg usług podstawowej potrzeby „life services” wpisane w DNA projektów destination niezmiennie będą wyróżnikiem dostarczanych przez nas inwestycji – zapowiada Rafał Mazurczak.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus