Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki LPP za trzy kwartały 2022/23 oraz kluczowe czynniki i zdarzenia mające na nie wpływ

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE trzy kwartały zakończone 31.10.2022 trzy kwartały zakończone 31.10.2021 dynamika
tys. zł      
Przychody ze sprzedaży 11 741 546 7 939 527 48%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 1 024 191 973 688 5%
Zysk (strata) brutto 1 131 225 907 465 25%
Zysk (strata) netto 960 370 712 998 35%
Zysk (strata) na jedną akcję 522,26 387,91 35%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 149 398 2 176 885 -93%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -608 195 -597 431 2%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -271 743 -1 473 903 -82%
Przepływy pieniężne netto, razem -730 540 105 551  
  31.10.2022 31.01.2022  
Aktywa razem 13 521 791 14 135 248 -4%
Zobowiązania długoterminowe 3 348 387 3 983 219 -16%
Zobowiązania krótkoterminowe 6 394 935 6 879 932 -7%
Kapitał własny 3 778 469 3 272 097 15%
Kapitał podstawowy 3 708 3 705 0,1%
Średnia ważona liczba akcji 1 838 870 1 838 066 0,04%
Wartość księgowa na jedną akcję 2 054,78 1 780,18 15%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 350 450 -22%

 

W III kwartale 2022/23 Grupa osiągnęła 4,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 39% r/r (porównując dane z działalności kontynuowanej). Wzrost przychodów Grupa uzyskała dzięki rosnącym sprzedażom w każdej marce. Największą dynamikę przychodów i jednocześnie największą sprzedaż wartościową (1,7 mld PLN, ok 40% całości sprzedaży) uzyskała marka Sinsay, dzięki intensywnym otwarciom nowych sklepów stacjonarnych, wejściu na nowe rynki w kanale online oraz utrzymującej się popularności zakupów w segmencie value-for-money. Wysoką dynamikę przychodów odnotowała również marka Mohito - dzięki dopasowaniu kolekcji do gustu i zapotrzebowania klientek (swetry, okrycia wierzchnie). Natomiast Reserved było drugą marką po marce Sinsay pod względem uzyskanych w III kwartale wielkości sprzedaży - m.in dzięki poprawie kolekcji męskiej (większy udział klasycznych modeli, odpowiednio dobrana ich kolorystyka i liczba).

Na wzrost przychodów Grupy w III kwartale wpływ miała zarówno sprzedaż tradycyjnych sklepów jak i internetowych. Z kanału internetowego Grupa uzyskała ponad 1,0 mld PLN przychodów co stanowiło ok. 24% całości sprzedaży Grupy. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży online tj. 23,3% r/r w III kwartale został osiągnięty dzięki rozwojowi sklepów internetowych na nowych rynkach, zwiększonym działaniom marketingowym w internecie podejmowanych przez Grupę, a także rosnącym poziomie wykorzystania aplikacji mobilnych przez klientki/klientów.

W III kwartale 2022/23 Grupa wypracowała marżę brutto w wysokości 51,2% - niższą r/r o 7,1 pp. ze względu na kilka czynników. Jednym z nich była wysoka baza III kwartału roku poprzedniego - wsparta odroczonym popytem po pandemii i korzystnymi dla Spółki cenami zakupu kolekcji. Dodatkowo czynnikiem rozwadniającym marżę brutto w III kwartale 2022/23 był rosnący udział marki Sinsay w sprzedaży Grupy - marka ta charakteryzuje się najniższą marżą z pośród całego portfolio marek LPP. Również większe r/r promocje produktów pierwotnie przeznaczonych na rynki wschodnie oraz mniej korzystny kurs USD/PLN, przyczyniły się do niższej r/r marży handlowej.

Jednocześnie dzięki korzystnym trendom w sprzedaży i większym akcjom promocyjnym Grupa zmniejszyła ilość zapasów w III kwartale 2022/23 w porównaniu z kwartałem wcześniejszym o 21,8% czyli o 1 mld PLN. Natomiast r/r ze względu na wcześniejsze sprowadzenie całej kolekcji Jesień/ Zima 2022/23 w obawie przed zawirowaniami w łańcuchu dostaw, Grupa odnotowała wzrost zapasów o 17,5% (przy nieprzekształconej bazie).

Na sprawozdanie finansowe GK za III kwartał 2022/23 wpływ miały też koszty operacyjne poniesione przez Grupę, które były wyższe o 49,4% r/r. Wzrost kosztów operacyjnych Grupy był spowodowany rozwojem sieci sprzedaży stacjonarnej i online. Na wyższe koszty sprzedaży stacjonarnej wpływ miał większy udział czynszów zależnych od obrotu (przy wyższych obrotach r/r), osłabienie PLN do EUR (czynsze są denominowane w EUR) oraz efekt indeksacji inflacyjnej czynszów. Dodatkowo wzrost r/r płacy minimalnej oraz dostosowanie liczby zatrudnionych osób do poziomu sprzedaży spowodowały wzrost kosztów personelu. Jednocześnie wyższe koszty energii i inflacyjny wzrost cen usług obcych spowodował wzrost r/r pozostałych kosztów funkcjonowania sklepów.

Na wyższe koszty operacyjne r/r wpłynęły również wyższe wydatki na marketing online oraz koszty logistyczne wynikające ze zwiększonych poziomów zapasów

Na wyniki GK na poziomie pozostałych przychodów operacyjnych w III kwartale 2022/23 wpływ miało też jednorazowe zdarzenie, polegające na odwróceniu odpisu wartości ponad 100 sklepów w Ukrainie w wysokości 102 mln PLN - podyktowane przywróceniem ich działalności biznesowej.

W rezultacie powyższych, w tym niektórych nietypowych czynników w okresie rozliczeniowym, Grupa LPP osiągnęła zysk operacyjny na poziomie 512 mln PLN wobec 620 mln PLN rok wcześniej (porównując dane z działalności kontynuowanej). Rentowność operacyjna (marża EBIT) Grupy kształtowała się na poziomie 11,7% (wobec 19,8% w roku ubiegłym).

W III kwartale 2022/23 Grupa odnotowała ujemne saldo działalności finansowej netto - głównie z powodu kosztów odsetek kredytów i obligacji oraz ujemnych różnic kursowych (2 mln PLN).

W rezultacie GK LPP w III kwartale 2022/23 osiągnęła zysk netto z działalności kontynuowanej na poziomie 396 mln PLN wobec 486 mln PLN rok wcześniej, przy rentowności netto na poziomie 9,1% (wobec 15,5% w roku poprzednim).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus