Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki Wittchen za 2022 rok, komentarz zarządu do rezultatów IV kwartału i list do akcjonariuszy

Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) 2022 2021 zmiana
       
Przychody netto ze sprzedaży 405 919 277 741 46,2%
Zysk / (strata) z działalności operacyjnej 87 728 53 648 63,5%
Zysk / (strata) brutto 78 419 52 175 50,3%
Zysk / (strata) netto 62 887 42 238 48,9%
       
Średnioważona liczba akcji w okresie (szt) 18 274 535 18 234 494 0,2%
Zysk / (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) 3,44 2,32 48,3%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 77 071 41 927 83,8%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -7 770 -240 3137,5%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -104 076 4 986 -
Przepływy pieniężne netto razem -34 775 46 673 -
       
Aktywa razem 330 051 334 520 -1,3%
Zobowiązania długoterminowe 36 429 44 721 -18,5%
Zobowiązania krótkoterminowe 79 258 83 985 -5,6%
Kapitał własny 214 364 205 814 4,2%
Kapitał zakładowy 3 658 3 651 0,2%
       
Liczba akcji zwykłych (szt.) 18 290 470 18 253 990 0,2%
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 11,72 11,28 3,9%

 

Komentarz do wyników IV kwartału 2022:

Wittchen - komentarz do wyników
Komentarz Zarządu Wittchen S.A. 4Q22 do wyników Grupy Kapitałowej

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla Wittchen na kolejne lata  <<<

 

 

List prezesa zarządu WTN (WITTCHEN) do akcjonariuszy

 

Szanowni Akcjonariusze,

Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2022 rok.

Rok 2022 był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju Grupy Wittchen. Osiągnęliśmy historycznie najwyższe poziomy przychodów oraz zysku w naszej ponad 30 letniej historii. Był to okres powracania do normalności po okresie pandemii, ale również zwiększonej niepewności na rynkach finansowych, wojny w Ukrainie. W minionym roku musieliśmy mierzyć się z czasowym, skokowym wzrostem kosztów frachtu, przyspieszającą inflacją, a także zwiększoną zmiennością na kursach walut. Pomimo tych przeciwności Grupa osiągnęła kolejny kamień milowy w postaci ponad 400 mln złotych przychodów ze sprzedaży, a także wypracowała 63 mln złotych zysku netto, co stanowiło wzrost do poprzedniego roku o 49%.

Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki temu, że Grupa realizowała własną strategię rozwoju zagranicznego w Internecie, za pośrednictwem własnych sklepów internetowych oraz platform typu marketplace. W 2022 r. udział przychodów realizowanych w kanale sprzedaży internetowej stanowił 46% całości sprzedaży. Udział sprzedaży zagranicznej wzrósł o 6 pp. osiągając poziom 22% w strukturze przychodów ze sprzedaży. Po okresie pandemii sprzedaż powróciła do salonów stacjonarnych i wspomogła dynamikę sprzedaży.

W ramach rozwoju sprzedaży internetowej oraz zagranicznej Grupa w ciągu 2022 r. otworzyła e-sklep w Rumunii, oraz nawiązała współpracę z 8 nowymi platformami typu marketplace, co spowodowało że na koniec roku Grupa współpracowała już z 39 platformami w 22 krajach. Ponadto Grupa otworzyła 3 stacjonarne salony zagraniczne, 1 zlokalizowany w Czechach oraz 2 na Węgrzech.

Wspomniany powyżej wzrost przychodów finansowych był również możliwy dzięki poszerzeniu asortymentu produktów oferowanych przez Grupę. Poza flagowym asortymentem, takim jak walizki i akcesoria podróżnicze, torebki, galanteria skórzana Grupa rozwinęła asortyment odzieżowy, butów oraz torebek w kolekcji Young.

Poprzez współpracę i rozmowy zarówno z nowymi, jak i wieloletnimi dostawcami, dzięki odpowiedniemu poziomowi zatowarowania oraz wykorzystując warunki gospodarcze, Grupa była w stanie utrzymać wysoki poziom marży brutto na sprzedaży (wzrost o 0,4 pp.) osiągając poziom 63% w 2022 r. Ponadto, w dalszym ciągu prowadzone były działania mające na celu optymalizację kosztów operacyjnych, które mimo presji inflacyjnej pozwoliły utrzymać marżę zysku netto w ujęciu procentowym na poziomie o 0,3 p.p. wyższym niż w roku 2021.

Dzięki dalszemu rozwojowi sprzedaży oraz optymalizacji kosztów Grupa wypracowała EBITDA w wysokości 113 mln zł, co w porównaniu do 79 mln w 2021 r. daje przyrost ponad 43%.

Spółka kontynuowała strategię zatowarowania, adekwatnego do wysokiej dynamiki sprzedaży i odpowiadającego na ryzyka związane z możliwymi przerwami w łańcuchach dostaw. W związku z tym wartość zapasów wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 27 mln zł do poziomu 130 mln zł.

Ponadto Grupa utrzymywała bezpieczny poziom zadłużenia. Poziom wykorzystania linii kredytowej na dzień 31 grudnia 2022 spadł do 5 mln złotych, a wartość zobowiązań spadła o 13 mln zł .

Koniec roku, to też okres podsumowań. Nasze działania zostały docenione m.in. w postaci wyróżnień. Wittchen S.A. znalazł się wśród laureatów rankingu spółek o najszybszym wzroście wartości w ostatnich trzech latach „Diamenty Miesięcznika Forbes 2023”. Po raz kolejny uzyskaliśmy wyróżnienie w kategorii „Moda i dodatki” w rankingu sklepów internetowych Ceneo.

Szczególnie cenię sobie nagrodę przyznanąc przez gazetę Parkiet, tytuł Prezesa Roku w plebiscycie Byki i Niedźwiedzie. Kapituła konkursu doceniła wzrost wartości spółki, rekordowe wyniki, wypłaconąc dywidendę i poszanowanie ładu korporacyjnego.

W 2023 r. Grupa planuje dalsząc ekspansję zagranicznąc oraz kontynuację zwiększania udziału sprzedaży w kanale sprzedaży internetowej poprzez zwiększenie liczby wzorów, asortymentu i pozycjonowania. Dodatkowo Grupa zamierza otworzyć własne sklepy stacjonarne w Rumunii oraz Niemczech, a także rozpocząć działalność w Austrii i na Słowacji.

Obecny rok rozpocząj się od dużych wyzwań, mimo to, nasze wstępne dane za pierwszy kwartał 2023 wskazując na 50% dynamikę przychodów ze sprzedaży względem 1Q2022. Wierzymy, że przyjęta strategia oraz dalsza praca zaowocując kolejnymi bardzo dobrymi wynikami w kolejnym roku.

Z poważaniem,

Jędrzej Wittchen

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus