Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[BR Premium] Omówienie wyników grupy Wirtualna Polska za 2022 r.

Udostępnij

13 kwietnia, Wirtualna Polska opublikowała raport roczny podsumowujący 2022 r. Sprawozdanie finansowe miało dać odpowiedź na pytanie jak spółka radzi sobie w czasach wyhamowania wzrostu reklamy internetowej i jaki wpływ na wyniki miały rekordowe inwestycje.

Niedawno, spółka gościła w naszym cyklu Wiesz w co inwestujesz i warto się zapoznać z tą publikacją by zrozumieć lub odswieżyć sobie niuanse związane z działanością WP Holding..

 

Spółka zakończyła ubiegły rok z przytupem, notując rekordowe w historii kwartalne przychody ze sprzedaży. Driverami wzrostów w całym roku było przede wszystkim odrodzenie turystyki krajowej i zagranicznej, kontynuacja trendu wzrostu reklamy internetowej oraz konsolidacja nowych podmiotów. W 2022 r. WPL (WIRTUALNA) zanotowała sprzedaż na poziomie 1,08 mld zł, w porównaniu do 0,87 mld zł rok wcześniej (+23,6% r/r). W samym czwartym kwartale, przychody kształtowały się na poziomie 327,1 mln zł (+30,8% r/r), a do takiego wyniku dołożyła się pierwsza w historii zagraniczna akwizycja WP. W listopadzie doszło do finalizacji transakcji kupna Grupy Szallas, węgierskiej platformy oferującej usługi turystyki lokalnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Holding zamierza połączyć nową firmę ze spółką nocowanie.pl, funkcjonującą już w strukturze i celuje w osiągnięcie efektu synergii.

Wirtualna przychody ze sprzedaży
Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

Wraz z publikacją ostatniego raportu, Grupa postanowiła o zmianie sprawozdawczości dotyczącej segmentów operacyjnych. Od teraz, przedsiębiorstwo ewidencjonuje cztery nowe segmenty: reklama i subskrypcje (działalność wydawniczo-mediowa i usługi subskrypcyjne), turystyka (usługi turystyczne w Polsce i za granicą), finanse konsumenckie (głównie pośrednictwo w pozyskiwaniu finansowania) i pozostałe (działalność spółek Extradom i WP Naturalnie).

Przez ostatni rok najmocniej wzrosła sprzedaż notowana w segmencie turystyki (+89,9% r/r). 2022 r. zostanie zapamiętany jako rok odwilży w turystyce i zniesienia prawie wszystkich obostrzeń covidowych w większości krajów na świecie. Grupa w raporcie wskazuje na wzrost popularności szczególnie wycieczek zagranicznych. W 4 kw. 2022 r., turystyka w Grupie zwyżkowała o około 111% r/r, a przychody z tego segmentu w minionym roku odpowiadały za 29% całości. Największa część sprzedaży (57,4%) została wygenerowana w ramach segmentu reklamy i subskrypcji. Dynamika wzrostu w tej części biznesu wyniosła +14,4% r/r. Oprócz zwiększenia wydatków na reklamę internetową w Polsce w 2022 r. szacowanego na około +7% r/r, na rezultat wpływały tutaj również akwizycje m. in. Audioteki, benchmark.pl czy Mediapopu. W czwartym kwartale dynamika zwiększyła się do +25% r/r.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus