Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa CDRL podsumowuje 2022 rok

Udostępnij

Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo oraz Buslik, w 2022 roku wypracowała 11,2 mln zł zysku netto względem 32,9 mln zł rok wcześniej. Wynik na poziomie przychodów wyniósł 409,9 mln zł i był niższy od osiągniętego w 2021 roku jedynie o 3,35 proc. Spółka zwiększyła marżę na sprzedaży do 49,6 proc. względem 47,2 proc. rok wcześniej. Rok 2022 rok obfitował w szereg pozytywnych zdarzeń operacyjnych, które powinny przełożyć się na dalszy rozwój biznesu i wzrost wyników finansowych w kolejnych latach.

Na wynik roczny wpłynęły odpisy aktualizujące wartość należności, w kwocie 3,6 mln zł, różnice kursowe oraz zbycie udziałów w spółce zależnej CDRL RUS. Obroty z tytułu sprzedaży w Rosji, zarówno w roku 2022 jak i w latach wcześniejszych, stanowiły niewielki udział w przychodach spółki, jak również spółka nie planowała zwiększania skali działalności na tamtejszym rynku. W związku z powyższym, zaniechanie działalności w tym kraju nie będzie miało istotnego wpływu na przyszłe wyniki finansowe Grupy. Grupa CDL (CDRL) odnotowała spadki w białoruskiej spółce, jednak sprzedaż odbywa się tam aktualnie w normalnym trybie. Władze spółki na bieżąco monitorują sytuacje i nie planują obecnie dalszych inwestycji w spółkę zależną na Białorusi.

- Nie zwalniamy tempa i systematycznie pracujemy nad rozwojem Grupy CDRL. Z optymizmem patrzymy w przyszłość – większość zdarzeń, które przełożyły się na wynik w 2022 roku miała charakter jednorazowy. Mamy bardzo konkretne pomysły na dalszy rozwój, jak również nadzieję na stabilizację sytuacji społeczno-gospodarczej oraz geopolitycznej w 2023 roku. Bardzo pozytywną informacją minionego roku jest powrót na wzrostową ścieżkę biznesu związanego z salami zabaw Fikołki, gdzie Grupa CDRL posiada 40 proc. udziałów

– komentuje Tomasz Przybyła, wiceprezes Grupy CDRL.

Sale zabaw Fikołki w 2022 roku wygenerowały 6,09 mln zł zysku netto względem 251 tys. straty rok wcześniej. Biznes ten wyraźnie odrodził się po okresie pandemii. Nowe sale zabaw powstały w Warszawie, Krakowie i Toruniu, a rok 2022 spółka zakończyła posiadając 17 lokalizacji o łącznej powierzchni 11.847,68 m2.  Ponadto, w 2023 roku zaplanowane jest otwarcie co najmniej trzech nowych lokalizacji, co pozwala liczyć na kolejne wzrosty. 

Ważnym wydarzeniem w 2022 roku było uruchomienie nowoczesnego, multibrandowego sklepu internetowego z asortymentem dla dzieci Mokida.com. Oprócz znanych już klientom produktów marek Coccodrillo oraz Lemon Explore, swoje miejsce znalazła tam również najmłodsza marka z portfolio Grupy, tj. Mokida.

- Marka Mokida, dzięki niższym cenom skierowana jest do nowych grup odbiorców. Sklep internetowy spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów i z miesiąca na miesiąc odnotowuje coraz wyższe obroty. Zamierzamy kontynuować rozwój tego konceptu i już jesienią 2023 roku zaprosimy pierwszych klientów do odwiedzenia sklepów stacjonarnych pod szyldem Mokida – uzupełnia Przybyła.

W 2022 roku spółka z sukcesem rozpoczęła sprzedaż na Zalando.pl oraz poszerzyła dostępność produktów na rynku niemieckim – zostały uruchomione nowe kanały na Amazon.de i eBay.de. Od 2022 roku również marka Lemon Explore dostępna jest na platformie Allegro. Dywersyfikacja kanałów sprzedaży poprzez obecność na platformach marketplace – przekłada się to pozytywnie na rozwój biznesu: nie tylko na wyniki sprzedaży, ale też na rozpoznawalność brandów Grupy CDRL.

Grupa konsekwentnie umacnia pozycję na Bałkanach, czego dowodem są nowe kornery marki Coccodrillo w Czarnogórze i Bułgarii, jak również pozyskanie nowego dystrybutora w Serbii.

Implementacja i rozbudowa nowoczesnych rozwiązań z zakresu IT, pozwala Grupie CDRL kontynuować budowę omnichannel – jednego z fundamentów strategii biznesowej. Spółka uruchomiła usługę click and collect oraz zwroty online – offline. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy w trakcie pandemii przyzwyczaili się do zakupów przez Internet.

Spółka kontynuuje rozwój własnych platform sprzedażowych, a na uwagę zasługuje dynamiczny rozwój e-commerce na rynku rumuńskim, gdzie internetowy sklep Coccodrillo zanotował w 2022 roku ponad 30 proc. wzrost obrotu. Sukces ten spowodował decyzję o wdrożeniu kolejnej wersji e‑sklepu Coccodrillo, tym razem przeznaczonej dla Armenii.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus