Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Apator – konferencja z Zarządem po wynikach za 1Q 2023

Udostępnij

W 1 kwartale 2022 r. APT (APATOR) zanotował 288,5 mln zł przychodów tj. 21,7% więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W porównaniu do okresu porównawczego tj. 1Q 2022 r. znacząco poprawiono marżowość biznesu na każdym poziomie, jednak warto podkreślić, że baza porównawcza jest wyjątkowo słaba, a rentowność cały czas odbiega od poziomu notowanego przed pandemią. Lepsza rentowność wynika z renegocjacji kontraktów i lepszego miksu produktowego - w każdym z segmentów rośnie udział liczników inteligentnych (zdalnego odczytu), a spada udział liczników tradycyjnych. Jak przyznał Zarząd rollout liczników na liczniki inteligentne jest już zaawansowany.

  • Segment energia elektryczna zanotował największy wzrost sprzedaży, bo aż o 46,8% r/r. Przychody w kraju wzrosły o 63%, przy wzroście za granicą w wysokości 22%. Istotnie rośnie sprzedaż w każdej z podkategorii tj. zarówno liczników EE (udział w sprzedaży 52,7%, trwa rollout liczników na liczniki inteligentne), jak i aparatury łączeniowej (30,9% sprzedaży) oraz automatyki i ICT (15,3% sprzedaży). Znacząco poprawiła się marża brutto ze sprzedaży (20,4%, +11,5 p.p.), co wynikało z renegocjacji kontraktów i lepszego miksu produktowego, jednak cały czas pozostawała na poziomie niższym niż przed pandemią (27-30%). Spada udział liczników tradycyjnych, na których to kontraktach spółka miała problemy w poprzednich dwóch latach. Sprzedaż segmentu ma być skupiona wokół liczników inteligentnych – obecnie na sieci w Polsce jest ich według Grupy ok. 4 mln i tylko w Polsce pozostaje ich ok. 10 mln do wymiany, a kluczowe mają być najbliższe 2 lata. Spółka liczy, że przypadnie jej ok. 60% z tych kontraktów. Według Zarządu transformacja energetyczna jest niemożliwa bez liczników zdalnego odczytu, bo bez nich nie ma możliwości sterowania popytem i podażą, przy coraz większej liczbie prosumentów. Zarząd przyznał, że w segmencie EE celem było szybkie doprowadzenie EBITDA na poziom co najmniej 10 mln zł i to się udało, a w kolejnych kwartałach zarówno sprzedaż, jak i EBITDA powinna utrzymywać tendencję wzrostową. Obecnie wszystkie umowy dla liczników mają już klauzulę waloryzacyjną - brak takich klauzul skutkował niską marżą w 2021 i 2022 roku.
  • W segmencie energia elektryczna Apator wiąże duże nadzieje z segmentem aparatury łączeniowej, automatyki i ICT. Wysoka dynamika rozwoju sektora OZE w Polsce przynosi wyzwania związane z koniecznością przyłączania coraz większej liczby prosumentów i stabilizacją pracy sieci elektroenergetycznej oraz zarządzania energią. Według Zarządu, Apator posiada w tym zakresie silne R&D i przewiduje wzrost segmentu w najbliższych latach. W poprzednich latach Grupa skupiała się na dostarczaniu produktów dla tradycyjnych zakładów energetycznych. Obecnie według Zarządu Apator ma już jednak produkty dedykowane dla instalacji OZE, systemy zarządzania farmami PV i wiatrowymi, w tym z magazynami energii, rozwiązania do stabilizowania parametrów sieci. Spółka planuje dalszy rozwój portfolio produktowego oraz oczekuje wzrostu popytu na tego typu produkty.
  • W segmencie gaz sprzedaż wyniosła 71,5 mln zł i była niższa o 5,3% r/r, przy marży brutto powyżej 20%. W kraju sprzedaż spadła ze względu na mniejsze zamówienia ze strony PSG, nieznacznie wzrósł eksport. Grupa przyznaje jednak, że otoczenie geopolityczne i makroekonomiczne, w tym niekorzystne perspektywy sektora gazu w Europie, nie sprzyjają rozwojowi segmentu - zauważalny jest spadek sprzedaży i punktów przyłączeń i w krótkim okresie Zarząd przewiduje spadek wolumenów sprzedaży. Grupa planuje szukać rozwiązań aby segment mógł działać efektywnie i generować dobre marże, w tym chce zaistnieć na rynkach zagranicznych, tych które cały czas intensywnie korzystają z gazu. Z pierwszego kwartału 2023 na wrzesień przesunęło się rozpoczęcie kontraktu belgijskiego (masowe wdrożenia inteligentnych liczników w Belgii). Przesunięcie dostaw leży po stronie zamawiającego. Jak na poprzedniej konferencji przyznał Zarząd nie jest to jednak kontrakt, który pozwoli na odbudowanie marż segmentu.
  • Segment woda i ciepło ponownie wypracował najlepsze wyniki operacyjne dzięki dobrej sprzedaży (+21,8% r/r) i dobrym marżom. Według Grupy sektor wodociągowy i spółdzielczy w kraju nadrabia zaległości z ubiegłego roku w zakresie wymian wodomierzy co było związane z czasowo ograniczonymi inwestycjami. W segmencie Grupa chce mocniej zaistnieć zagranicą - według Zarządu Grupa posiada dobre portfolio produktowe (liczniki inteligentne). Zarząd przyznał, że widzi dobry trend sprzedaży i rentowności co pozwala pozytywnie patrzeć na rozwój segmentu w przyszłości. Grupa chce zwiększyć skalę działalności i penetrację rynku, w tym dzięki nowym produktom.
  • Zapowiadana na poprzedniej konferencji dalsza optymalizacja kapitału obrotowego, nie doszła do skutku na koniec 1Q 2023r. – KON wzrósł o 11 mln zł q/q, choć cykl rotacji znacząco się poprawił w ujęciu r/r. Wzrost kapitału obrotowego wynikał z wyższych zapasów i należności, co z kolei wynikało z wyższej sprzedaży. Zarząd zapowiada, że kapitał pracujący może się mocno wahać w krótkiej perspektywie ze względu na przygotowanie pod kontrakty (czas oczekiwania na niektóre komponenty wynoszą powyżej 50 tygodni). Zgodnie z zapowiedziami dług netto spadł w porównaniu do poprzedniego kwartału (o 5,5 mln zł do 206 mln zł).

Jak podano, Grupa jest zadowolona z wyników 1Q 2023, ale pozostaje ostrożna w ocenie najbliższej przyszłości, biorąc pod uwagę niepewność i ryzyka. Sytuacja w łańcuchu dostaw jest stabilna, ceny na niektórych komponentach spadły. Sytuacja na głównym wykorzystywanym surowcu tj. miedzi również jest „pod kontrolą” (ceny w ostatnich miesiącach spadają). Według Zarządu jest możliwość dalszej redukcji cen materiałów, choć aby przełożyło się to na marżowość musi minąć trochę czasu. Zarząd widzi szanse na dalszy rozwój sprzedaży, zapowiada pracę nad efektywnością operacyjną, widzi szansę na poprawę rentowności. Perspektywiczne są segmenty energii elektrycznej oraz woda i ciepło. W trzecim z segmentów, tj. w segmencie gaz, nie oczekujemy rozwoju, a raczej walkę o to aby sprzedaż nie spadła istotnie oraz aby segment dawał satysfakcjonującą rentowność, choć jak przyznał Zarząd w krótkim terminie może być problem aby na segmencie zarabiać.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus