Wyniki KTY (KETY) za 2Q23, trzeci kwartał z rzędu, w ujęciu r/r prezentują się słabo. Spadku przychodów o 22,7% r/r, wyniku operacyjnego o 35,1% r/r i zysku netto o 38,6% r/r nie sposób ocenić pozytywnie, ale jednak trzeba wziąć pod uwagę wyjątkowość sytuacji sprzed roku, która pozwoliła na wypracowanie rekordowych wyników w 2Q22, stanowiących teraz bazę porównawczą. Obniżenie wartości sprzedaży jest przede wszystkim efektem przeniesienia spadków cen podstawowych surowców, na czele z aluminium i granulatami PP i PE, na ceny produktów. Spadki te są jednak w dużej mierze efektem niższego popytu, a to już znalazło odzwierciedlenie w niższych zyskach r/r. Warto jednak przypomnieć, że na początku roku spółka przedstawiała prognozy, które były bardziej pesymistyczne. To, że wyniki są lepsze niż zakładano, wynika przede wszystkim ze spadku wielkości premii wlewkowej (zarobek wytwórców aluminium będącego surowcem dla Kęt) oraz poprawie relatywnej atrakcyjności cenowej aluminium w porównaniu do alternatywnych materiałów, co łącznie poprawiło warunki funkcjonowania spółki. Zarząd dodatkowo widząc wzrost popytu w segmentach SWW i SSA odnotowany w lipcu oraz dostrzegając pierwsze sygnały ożywienia na rynku budowlanym, zdecydował się na podniesienie prognozy zysków na cały 2023r.: EBITDA o 12,3% do 810 mln PLN, a zysku netto o 25,5% do 487 mln PLN. Ogółem spółka pozostaje umiarkowanie optymistyczna w ocenie najbliższych miesięcy jeżeli chodzi o segmenty SWW i SSA. Słabiej wygląda sytuacja w SOG, który pozostaje pod presją słabego popytu na opakowania i trendu spadku cen. Na uwagę zasługują wysokie pozytywne przepływy operacyjne, które w 2Q22 wyniosły +254,7 mln PLN, a łącznie za ostatnie cztery kwartały +1.144,1 mln PLN. Ich ponadprzeciętny poziom jest głównie efektem uwalniania środków zaangażowanych w kapitał obrotowy, co jest konsekwencja spadków cen.
- Segment Wyrobów Wyciskanych (SWW). W 2Q23 popyt na produkty był nadal słabszy niż przed rokiem. Pozytywnie zaczynają natomiast oddziaływać spadki cen aluminium i premii wlewkowej. Ta ostatnia spadła do 580 USD/t (z 1450 USD/t przed rokiem). W skali rynku europejskiego utrzymuje się presja ze strony producentów tureckich. Skarga na Turcję do Komisji Europejskiej formułowana przez producentów europejskich, odpowiadających za 60% produkcji, jest na etapie formułowania pozwu. Optymistycznym akcentem jest wzrost sprzedaży w Niemczech, mimo spadków wartości tamtejszego rynku. Spółka produkcyjna w Ukrainie działa w systemie całodobowym i widoczny jest wzrost popytu z rynku wewnętrznego. Warta podkreślenia jest właśnie obecność w tym kraju i wynikający z tego potencjał do uczestnictwa w odbudowie powojennej.
- Segment Systemów Aluminiowych (SSA). W lipcu pierwszy raz w historii spółka obniżyła cenniki o 3- 6% na produkty segmentu, co było odpowiedzią na spadki cen aluminium i kursu USDPLN. Liczy, że ubytek wartości sprzedaży z tego wynikający zostanie nadrobiony wzrostem wolumenów. Potwierdzeniem tego ma być fakt, że w lipcu sprzedaż była już 4% wyższa r/r. Przychody ze sprzedaży i EBITDA wg zarządu w 2H23 mają być nie niższe niż w 1H23. Produkcja szkła ogniowego ruszyła od początku bieżącego roku i w tej chwili prowadzona jest na jedną zmianę. Celem jest produkcja w systemie 3 zmianowym i produkcja 75 tys. m2 rocznie. Budowany zakład produkcyjny w Złotowie ma być gotowy do końca roku i z nowym rokiem powinna ruszyć produkcja rozruchowa.
- Segment Opakowań Giętych (SOG): Segment ten ma wyraźnie najsłabszą sytuację rynkową. Niższy popyt na opakowania, będący konsekwencją niższej siły nabywczej konsumentów, przełożył się na spadki ceny granulatów polipropylenowych i polietylenowych, które w ostatnich miesiącach wręcz przyspieszyły. Łączny efekt spadku popytu i cen surowców przełożyły się na spadek cen folii polipropylenowych o ponad 50%. W ocenie spółki, presja na dalsze obniżki cen pozostaje silna.
- Zarząd spodziewa się stabilizacji cen aluminium i dalszych spadków cen petrochemikaliów.