Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesław Żyznowski: Mamy nadzieję na osiągnięcie trwałej rentowności w dystrybucji w kolejnych miesiącach

Udostępnij

Grupa MRC (MERCATOR), podobnie jak cała branża rękawic jednorazowych, osiąga obecnie rezultaty finansowe dalekie od swoich możliwości i ambicji. Mimo to akcjonariusze otrzymali dywidendę, a perspektywy finansowe wspiera już dywersyfikacja biznesowa w oparciu o branżę nieruchomości, w której Spółka zamierza ulokować w trakcie 12 miesięcy około 150 mln zł z posiadanych nadwyżek finansowych.

W pierwszym półroczu 2023 Grupa Mercator Medical zrealizowała ponad 234 mln zł przychodów, co jest poziomem zbliżonym do sprzedaży osiąganej przed boomem pandemicznym lat 2020-2021. Efektem drastycznego spadku rynkowych cen rękawic w ostatnich kwartałach były negatywne wyniki finansowe, pomimo których Grupa wykazała jednak dodatnie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej.

- Cierpliwie czekamy na koniec odreagowania rynku po minionej hossie covidowej i powrót do satysfakcjonujących marż. O ile w segmencie produkcyjnym widzimy wciąż bardzo trudną sytuację, o tyle w segmencie dystrybucyjnym pozytywnie oceniamy przeprowadzone głębokie działania redukujące koszty oraz polepszenie w otoczeniu rynkowym dystrybutorów w Europie. W rezultacie mamy nadzieję na osiągnięcie trwałej rentowności w segmencie dystrybucyjnym w kolejnych miesiącach – wskazuje Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Grupa Mercator Medical posiadała na koniec czerwca 2023 roku 412,7 mln zł gotówki netto i innych aktywów finansowych, które odpowiadały za 21 mln zł przychodów finansowych w pierwszym półroczu (saldo wycen aktywów, otrzymane odsetki i dywidendy). W ramach dywersyfikacji wykorzystania nadwyżek poza rynkami finansowymi została zawiązana pod koniec czerwca br. spółka Mercator Estates, której celem jest inwestowanie w projekty mieszkaniowe i komercyjne, prowadzone samodzielnie lub z partnerami branżowymi.

- Będziemy na bieżąco informować o rozpoczęciu poszczególnych projektów deweloperskich, natomiast na pewno dopiero po ostatecznej finalizacji umów, aby były to już fakty. W trakcie pierwszego roku chcemy przeznaczyć na projekty deweloperskie około 150 mln zł z opcją dalszego zwiększania zaangażowania, jeśli będziemy przekonani co do możliwości uzyskania odpowiednio wysokiego poziomu marży – komentuje Prezes Żyznowski.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus