Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

IMS zapowiada poprawę wyników w trzecim kwartale

Udostępnij

Grupa IMS osiągnęła po trzech kwartałach 2023 r. przychody ze sprzedaży o 8.007 tys. zł, tj. o 21% większe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ponad 46 mln zł przychodów to rekordowy wynik w 23-letniej historii Spółki i Grupy. Również zyski na każdym poziomie działalności – EBIT, EBITDA, zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej – są najwyższe w historii. EBITDA za pierwsze trzy kwartały br. wzrosła o 3.006 tys. zł, tj. o 26% i wyniosła 14,6 mln zł. Wyrównana EBITDA, tj. EBITDA po wyeliminowaniu niepieniężnych kosztów dwóch programów opcyjnych opartych o akcje IMS S.A. oraz o udziały Closer Music Sp. z o.o., osiągnęła z kolei 17,3 mln zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 6,1 mln zł i wzrósł o 17% w stosunku do trzech kwartałów 2022. Z kolej wyrównany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 8,8 mln zł i wzrósł o 23% w stosunku do trzech kwartałów 2022.

Wpływ na te świetne wyniki ma kilka czynników. Bardzo dobre rezultaty odnotowane zostały we wszystkich segmentach sprzedażowych – każdy z segmentów wzrósł w stosunku do okresu trzech kwartałów 2022. Szczególną uwagę należy zwrócić na przychody abonamentowe i usługi reklamowe. W okresie ostatnich 12 miesięcy, tj. październik 2022 – wrzesień 2023, Grupa IMS pozyskała blisko 2,9 tys. lokalizacji abonamentowych, a ich stan na 30.09.2023 roku wynosił ponad 34,7 tys. abonamentów. Przychody z tytułu usług reklamowych są na najlepszych poziomach w historii i wiele wskazuje na to, że cały 2023 rok będzie pod tym względem rekordowy. Kolejnym istotnym czynnikiem mającym wpływ na wynik są rozliczenia z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi („OZZ”) dokonywane przez spółkę Closer Music („CM”). CM na bieżąco rozlicza się z ZAiKS i ZPAV, a formuła tego rozliczenia ma charakter rosnących z roku na rok abonamentów. Ten wzrost wynika z większego udziału repertuaru CM w playlistach, zwiększania liczby lokalizacji komercyjnych oraz rozszerzania współpracy z ZAiKS na cały świat. Jedyną dotychczas nie rozliczającą się z CM organizacją zbiorowego zarządzania jest STOART. Działania STOART prowadzone są w opinii Spółki i kancelarii prawnych specjalizujących się w tematyce praw autorskich, współpracujących z Grupą IMS, sprzecznie z prawem. Zarząd Closer Music podjął kroki prawne przeciwko STOART, m.in. złożone zostało zawiadomienie do prokuratury przeciwko byłym władzom tej organizacji. Pisząc o Closer Music, warto wspomnieć o stałym powiększaniu wysokiej jakości kontentu muzycznego. Na dzień publikacji niniejszego raportu, CM posiada ok. 7 tys. wysokiej jakości utworów.

W opinii Zarządu bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na osiągnięte przez Grupę IMS wyniki ma funkcjonujący w Grupie Program Motywacyjny IV oparty o akcje Spółki. Pakiety akcji trafiają do bardzo szerokiego grona managerów, handlowców i wielu innych osób istotnych dla funkcjonowania całej organizacji, stanowiąc świetny bodziec do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Warto odnotować, że z trzech dotychczas zrealizowanych programów motywacyjnych opartych o akcje i czwartego będącego w trakcie realizacji (ostatni rok), ok. 70% personelu Grupy IMS stało się właścicielami przydzielonych akcji. W opinii Zarządu, tak szeroka dystrybucja akcji do członków zarządów, managerów, pracowników i współpracowników spółek Grupy IMS będzie miała silne działanie motywacyjne także w nadchodzących latach. W związku z tym, Zarząd IMS S.A. nie będzie rekomendował Radzie Nadzorczej ani Walnemu Zgromadzeniu przyjmowania następnych programów motywacyjnych opartych o akcje Spółki w kolejnych latach. Przy braku programów motywacyjnych w kolejnych latach, począwszy od 2024 roku, z rachunku wyników znikną niepieniężne koszty związane z programem akcyjnym. Warto odnotować, że koszty Programu Motywacyjnego IV obciążyły rachunek zysków i strat Grupy IMS w roku 2021 kwotą 2.472 tys. zł, w roku 2022 kwotą 3.488 tys. zł, a szacunek tych kosztów na cały 2023 rok wynosi 2.760 tys. zł.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus