Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki Ciechu pod presją wyzwań globalnej koniunktury

Udostępnij

Po dziewięciu miesiącach 2023 roku Grupa CIE (CIECH) wypracowała 34 mln zł zysku netto na działalności kontynuowanej, czyli o 85 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Wynik znormalizowany EBITDA spadł o 17 proc. – do 551 mln zł rok do roku. Grupa wypracowuje najlepsze możliwe wyniki finansowe w utrzymujących się trudnych warunkach osłabionej globalnej koniunktury. Biznes solny, m.in. dzięki rosnącemu znaczeniu nowoczesnej warzelni soli w niemieckim Stassfurcie, zwiększył swoje przychody o prawie połowę – do 376 mln zł (z poziomu 255 mln zł, wzrost o 47 proc. rok do roku). Dzięki temu Grupa utrzymała wyniki kluczowego segmentu Soda (biznesy sodowy i solny), który wypracował 457 mln zł wyniku EBITDA wobec 476 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku. W porównaniu do ubiegłego roku, koniunktura na rynkach, na których działa Grupa CIECH, nadal pozostaje niesprzyjająca, jednak Grupa aktywnie reaguje na rynkowe wyzwania, koncentrując się na generowaniu przepływów pieniężnych i optymalizując wydatki inwestycyjne. Poszczególne biznesy Grupy ograniczają koszty stałe przy jednoczesnej kontynuacji kluczowych inwestycji, które mają zapewnić jej rozwój i konkurencyjność oraz realizację celów strategii ESG.

  • Wynik EBITDA(Z) pozostaje pod presją spowolnienia gospodarczego. Po trzech kwartałach br. pozostaje na wyższym poziomie (551 mln zł) w porównaniu do wydatków inwestycyjnych, wynoszących 323 mln zł.
  • Zysk netto wynosi 34 mln zł. Niższy niegotówkowy wynik finansowy wystąpił głównie na skutek różnic kursowych i zawiązanych rezerw. Na jego ogólny pozytywny wpływ miały korzystne dla CIECH rezultaty postępowań wokół sporów podatkowych.
  • Przychody, wynoszące 4 078 mln zł (dynamika wzrostu o 5 proc. rok do roku), wciąż znajdują się pod presją słabszej globalnej koniunktury.
  • Grupa podtrzymuje prognozę na 2023 rok, zakładającą osiągnięcie 860-920 mln zł wyniku EBITDA(Z). Warunkiem osiągnięcia tego celu jest rozpoznanie w wynikach otrzymanej w 2023 roku dotacji dla przemysłu energochłonnego w Niemczech.
  • Na koniec września 2023 r. Grupa posiadała na kontach 359 mln zł środków pieniężnych.

Po trzech kwartałach 2023 roku pozostajemy pod presją wynikającą ze spowolnienia gospodarczego, wpływającego na wolumen i ceny, ostrej konkurencji na rynku sodowym, utrzymujących się wyzwań w rolnictwie i przemyśle meblarskim, czyli tam, gdzie działają nasi klienci. W wymagającym otoczeniu podtrzymujemy jednak scenariusz realizacji całorocznej prognozy. Mamy świadomość, że działamy w biznesach cyklicznych. Odpowiadamy na wyzwania rynkowe, zachowując jednocześnie długoterminową perspektywę rozwoju. Zdywersyfikowane produktowo i geograficznie biznesy o rosnącej efektywności przystosowują się do zmiennych warunków, ograniczając m.in. koszty stałe i dokonując niezbędnej selekcji inwestycji. Jednocześnie koncentrujemy się na transformacji energetycznej, inwestycjach w badania i rozwój oraz poszerzaniu portfela produktów – mówi Kamil Majczak, Prezes Zarządu CIECH S.A.

SODA, SÓL

W trzecim kwartale dalej obserwowane jest wyraźne spowolnienie na rynku. Cała branża sodowa działa w warunkach niższego popytu w skali globalnej. Ma to związek z pogorszeniem koniunktury i ograniczeniem produkcji przez głównych odbiorców sody – m.in. wytwórców szkła płaskiego. Wyzwaniem są również stosunkowo wysokie koszty surowców wskutek wcześniejszych zabezpieczeń, jak również zaostrzenie konkurencji, łączące się ze spowolnieniem gospodarczym w Chinach, a także na rynku europejskim. Po trzech kwartałach 2023 roku CIECH broni poziomu przychodów segmentu Sodowego (3 229 mln zł; w porównaniu do 2 849 mln zł w analogicznym okresie ub.r.; wzrost o 13 proc. rok do roku) przy wzroście udziału biznesu Sól w przychodach. Utrzymanie wyniku EBITDA po trzech kwartałach 2023 r. dla całego segmentu sodowego na poziomie 457 mln zł, tj. jedynie o 4 proc. niższym niż w analogicznym okresie rekordowego 2022 roku, to efekt optymalizacji działalności segmentu oraz rosnącej kontrybucji nowej warzelni soli w niemieckim Stassfurcie.

AGRO, PIANKI

Biznes Agro wciąż funkcjonuje w warunkach załamania europejskiego rynku herbicydów i utrzymującym się wysokim poziomie zapasów. Jednocześnie opłacalność produkcji rolnej pozostaje na niskim poziomie. W tej sytuacji popyt ze strony rolników na środki ochrony roślin pozostaje niski, a producenci dążą do minimalizacji poziomu zapasów. Wyzwaniem pozostaje również wysoka konkurencja ze strony chińskich producentów. Po trzecim kwartale 2023 r. przychody CIECH w biznesie Agro spadły o 30 proc. do poziomu 295 mln zł. Segment Agro CIECH wykazuje jednak długofalowy potencjał, kontynuując rozwój międzynarodowy – m.in. poprzez rejestrację na kolejnych rynkach innowacyjnego herbicydu Halvetic, dostępnego już w 18 państwach. Jednocześnie toczą się intensywne prace nad nowymi formulacjami, a także nad uruchomieniem nowoczesnego laboratorium R&D w celu przyspieszenia badań nad autorskimi produktami. Długoterminowym celem Biznesu Agro jest zwiększenie udziału własnych formulacji kosztem produktów generycznych.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 r. biznes Pianki osiągnął wynik EBITDA(Z), wynoszący 22 mln zł, uzyskując przychody w wysokości 196 mln zł (wobec 249 mln w analogicznym okresie rok wcześniej), mimo osłabienia koniunktury w Polsce i Niemczech, gwałtownego spadku popytu ze strony producentów mebli oraz zaostrzenia się konkurencji. Spółka z Bydgoszczy utrzymuje wiodącą pozycję na rynku, rozwijając zrównoważoną produkcję materaców i ograniczając wykorzystanie surowców ropopochodnych (certyfikat ISCC Plus), a także otwiera się na sprzedaż B2C – w trzecim kwartale spółka CIECH Pianki wprowadziła na rynek materace Snoovio produkowane z surowców pozyskiwanych ze zrównoważonych źródeł.

KRZEMIANY, OPAKOWANIA

Mimo spowolnienia gospodarczego w branżach, do których trafiają produkty Grupy i licznych wyzwań, wyniki segmentu Krzemiany na tle branży pozostają na stabilnym poziomie. Wynik EBITDA(Z) Grupy za okres styczeń-wrzesień 2023 wyniósł 61 mln zł (spadek o 5 proc. rok do roku) a przychody 330 mln zł. Segment mierzy się z ograniczeniem zamówień na krzemiany sodu związanym ze spadkiem popytu na krzemionkę strącaną w Europie. Na tym tle efektywna i zrównoważona produkcja w zakładach CIECH pozwala na wypracowywanie relatywnie pozytywnych wyników finansowych.

Biznes Opakowania odnotował po trzech kwartałach 2023 r. mocne odbicie do góry, uzyskując wynik EBITDA(Z) w wysokości 48 mln zł oraz przychody wynoszące 122 mln zł. Wyniki te świadczą o skuteczności optymalizacji procesu produkcji oraz konkurencyjnej pozycji na wymagającym rynku, charakteryzującym się coraz powszechniejszym stosowaniem wkładów do zniczy.

PERSPEKTYWA

Plany dla biznesów CIECH zakładają rozwój i inwestycje z myślą o zwiększaniu konkurencyjności i dążeniu do zrównoważonej produkcji, zgodnie z przyjętymi w strategii ESG celami. CIECH wdraża strategię redukcji emisji CO2, co — poza aspektem środowiskowym — przekłada się także na zmniejszenie kosztów produkcji i poprawę pozycji rynkowej. W biznesie sodowym CIECH realizuje projekt wykorzystania odpadów jako surowca do produkcji energii cieplnej, realizowany będzie projekt konwersji kotłów na biomasę, a analizowane jest m.in. wykorzystanie gazu oraz odnawialnych źródeł energii z wiatru i słońca. Rozwijany jest również portfel produktów w konkretnych segmentach.

17 listopada 2023 roku nastąpi przymusowy wykup 4.57% akcji CIECH S.A. i tym samym osiągnięcie przez KI Chemistry 100% udziału w akcjonariacie spółki. Zgodnie z zapowiedziami głównego akcjonariusza, spółka zostanie wycofana z obrotu publicznego. Po wycofaniu akcji CIECH S.A. z obrotu Zarząd Grupy zamierza utrzymać ambitne plany w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz ładu korporacyjnego Grupy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus