Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: LPP – konferencja z Zarządem po wynikach za 3Q 2023/24 (VIII-X 2023)

Udostępnij

Oczekiwania rynkowe co do wyników LPP za 3Q 2023/24 były wysokie – zgodnie z zapowiedziami i trendami z poprzednich kwartałów LPP miało wygenerować bardzo dobrą marżę brutto ze sprzedaży, przy istotnie ograniczonych kosztach SG&A. Tak się rzeczywiście stało, jednak nieco zawiodła sprzedaż, która spadła w 3Q 2023/24 w ujęciu rok do roku o 0,4%, pomimo wzrostu powierzchni sprzedaży o imponujące 24,1% r/r. co Zarząd tłumaczył słabym wrześniem ze względu na warunki pogodowe. Wyniki operacyjne spółki były w porównaniu z poprzednimi kwartałami bardzo dobre, jednak ze względu na niższą od oczekiwań sprzedaż, wyniki i tak nie spełniły oczekiwań rynku.

LPP oczekuje dobrego 4Q 2023/24. Jak na konferencji powiedział CFO spółki w listopadzie i grudniu sprzedaże były dobre i 4Q 2023/24 ma być zdecydowanie mocniejszy pod względem dynamik sprzedaży (dynamiki dwucyfrowe). Mocny był okres black week w którym sprzedaż wzrosła o 27% r/r. Jak zapowiedziano marża brutto nie będzie jednak tak dobra jak w 3Q 2023/24 (55,8%). Celem na 4 kwartał jest poprawa rentowności i zysku EBIT w ujęciu r/r.

Zapowiadany w kwietniu plan sprzedaży w całym roku na poziomie co najmniej 18 mld PLN, ze względu na słabą sprzedaż w 3Q 2023/24 został zaktualizowany do co najmniej 17 mld PLN. Marża brutto ma wynieść 51-52% (zgodnie z celem), natomiast marża EBIT ma wynieść ponad 12% co jest istotną poprawą w stosunku do komunikowanego w kwietniu celu na poziomie co najmniej 10%.

Cel wzrostu powierzchni handlowej na rok 2024/25 został podniesiony z 15% do 20%. Z kolei w kolejnych dwóch latach powierzchnia ma rosnąć po 15% rocznie. Cel sprzedaży na rok 2024/25 to 20 mld PLN, przy 2-cyfrowym wzroście w online, co oceniamy dość konserwatywnie biorąc pod uwagę szybki wzrost powierzchni handlowej oraz oczekiwane znaczne poprawienie warunków makroekonomicznych. Marża brutto ma wynieść 52-53% (około 1% poprawy r/r), przy wysokiej efektywności kosztowej (SG&A < 40% przychodów), tj. rentowność EBIT ma wynieść 12-13%. CAPEX wyniesie ok. 1,3 mln PLN z czego zdecydowana większość przypadnie na otwarcia nowych salonów. Jak powiedział na konferencji CFO dywidenda w przyszłym roku wyniesie prawdopodobnie „w granicach 70%”.

Spółka z optymizmem patrzy na przyszły rok, widzi szansę na silny popyt konsumpcyjny ze względu na waloryzację 500+, podwyżki dla nauczycieli i sfery budżetowej, wzrost płacy minimalnej. Będzie mieć to też jednak negatywny wpływ na stronę kosztową. Dodatkowo utrzymuje się silny PLN, koszty frachtu są obecnie bardzo niskie.

  • LPP rozwija powierzchnię zarówno w Polsce (+15,5% r/r) jak i zagranicą (+31,5% r/r), jednak to zagranicą wzrost jest obecnie szybszy i również w kolejnych latach taki będzie. W Polsce potencjał rozwojowy dotyczy głównie Sinsay w parkach handlowych. Rozwój zagraniczny ma być skupiony na nasycaniu rynków południa Europy – Rumunii, Bułgarii, Grecji, Serbii, Chorwacji, Włoch – również głównie marką Sinsay. Z tego powodu w styczniu 2024 r. działalność rozpocznie nowe centrum dystrybucyjne w Rumunii o powierzchni 65 tys. m2, które będzie obsługiwać około 450 sklepów na południu Europy. Na nowym rynku w tym regionie – w Grecji – spółka otworzyła w bieżącym roku 4 salony Sinsay i jest ze sprzedaży bardzo zadowolona. W roku 2024/25 planuje otwarcia kolejnych przynajmniej 20 lokali.
  • Marża brutto wyniosła w 3Q 2023 r. bardzo dobre 55,8% - znacząca poprawa w stosunku do poprzednich kilku kwartałów, w których Grupa wyprzedawała nadmiarowe zapasy. Dobra marża wynikała z niższych kosztów zakupu, korzystniejszego kursu USD, niższych kosztów frachtu oraz mniejszych akcji promocyjnych. Czynniki te pozostają aktualne i będą nadal wspierać wyniki w kolejnych okresach. Po kilku kwartałach zbyt wysokiego stanu zapasów (po wyjściu z Rosji zapasy zostały przekierowane na inne rynki) Grupa powróciła blisko optymalnego poziomu zapasu, które na koniec 3Q wynosiły 1 666 PLN / m2 (na koniec poprzedniego kwartału 1722 PLN / m2), choć jak wskazał na konferencji CFO nadal widzi przestrzeń do optymalizacji wskaźnika rotacji zapasów. Wyprzedaż nadmiarowych zapasów istotnie ciążyła w wynikach Grupy w poprzednich 4 kwartałach.
  • Pomimo istotnego wzrostu powierzchni koszty SG&A spadły o 11,7% r/r – widać wpływ programu oszczędności kosztowych. Kluczowy wpływ na to miało ograniczenie kosztów marketingu e-commerce i centrali, w tym logistyki i transportu (spadek kosztów o 28,8% r/r), choć warto też zaznaczyć że spółka optymalizuje też koszty personelu, energii, usług zewnętrznych. Nowe salony to głównie powierzchnia Sinsay, którego salony mają niższe koszty w przeliczeniu na m2.
  • W minionym roku Grupa otworzyła 3 nowe salony Reserved w Londynie i obecnie posiada 4 obiekty w tym mieście (pierwsze otwarte w 2017 r.). Grupa jest zadowolona ze sprzedaży w Londynie. Sprzedaże są lepsze w centrach handlowych niż na Oxfrod Street (2 sklepy). Warunki komercyjne nowych sklepów są znacząco lepsze w związku z czym Zarząd liczy na zwrot z inwestycji w terminie 3 lat.
  • Rok temu spółka zapowiadała emisje obligacji, jednak na dziś nie ma już takich planów. Dodatkowo obligacje zapadające w grudniu 2024 o wartości 300 mln PLN mają zostać wykupione bez rolowania.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus