Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane dane finansowe Stalexport Autostrady za 2023 r. oraz list prezesa zarządu

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody 508 871 413 890 23%
EBITDA 211 628 145 383 46%
Zysk z działalności operacyjnej 121 071 60 395 100%
Zysk przed opodatkowaniem 141 133 63 460 122%
Zysk netto za okres sprawozdawczy 116 166 42 936 171%
Zysk netto przypadający na właścicieli Jednostki Dominującej 109 230 36 551 199%
       
Średnia ważona liczba akcji na koniec okresu (w tys. szt.) 247 262 247 262  
Zysk właścicieli Jedn. Dominującej na 1 akcję zwykłą 0,44 0,15 193%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej 151 320 232 142 -35%
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -2 404 -24 933  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej -62 309 -68 589  
Przepływy pieniężne netto ogółem 86 607 138 620 -38%
       
Aktywa razem 1 543 403 1 459 329 6%
Aktywa trwałe 868 672 957 840 -9%
Aktywa obrotowe 674 731 501 489 35%
Zobowiązania razem 785 474 760 042 3%
Zobowiązania długoterminowe 393 534 459 030 -14%
Zobowiązania krótkoterminowe 391 940 301 012 30%
Kapitał własny razem 757 929 699 287 8%
Kapitał własny właścicieli Jednostki Dominującej 751 699 692 177 9%
Udziały niekontrolujące 6 230 7 110 -12%
Kapitał zakładowy 185 447 185 447  

 

Drodzy Akcjonariusze,

Szanowni Państwo,

Rok 2023 był dobrym rokiem dla Grupy Kapitałowej STX (STALEXP). Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki, jeśli chodzi o przychody – wzrosły one o blisko 23% w stosunku do roku 2022* i wyniosły ok. 508,9 mln PLN, natomiast zysk netto wzrósł do poziomu ok. 116,2 mln PLN, tj. o ponad 170%. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej wyniósł 211,6 mln PLN i był o ponad 45,5% wyższy niż w roku 2022. Wyniki te są związane przede wszystkim z podstawową działalnością naszej Grupy, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.

W 2023 roku średni dobowy ruch wyniósł 48.150 pojazdów i był o 3% wyższy niż ruch odnotowany w roku 2022, przy czym natężenie ruchu samochodów osobowych wzrosło o 3,7%, tj. do poziomu 40.085 pojazdów na dobę, a dla samochodów ciężarowych spadło o ok. 0,6%, tj. do poziomu 8.066 pojazdów na dobę.

Jeśli chodzi o przychody z poboru opłat to wyniosły one ok. 503,5 mln PLN i wzrosły w stosunku do roku 2022 o 23%. Ta dysproporcja pomiędzy wzrostem natężenia ruchu, a wzrostem przychodów z tytułu poboru opłat związana jest ze zmianami wysokości stawek opłat za przejazd wprowadzonymi 4 lipca 2022 roku i 3 kwietnia 2023 roku.

Konieczność aktualizacji stawek opłat za przejazd związana jest przede wszystkim z obowiązkiem koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków – firmy Stalexport Autostrada Małopolska S.A. -– wynikającym z zapisów Umowy Koncesyjnej, przekazania Skarbowi Państwa pasa drogowego autostrady po zakończeniu koncesji w roku 2027, w bardzo dobrym stanie technicznym, czyli takim, który zapewni jego bezpieczne użytkowanie na wiele lat po koncesji. Wymaga to ogromu nakładów finansowych na prace inwestycyjne i utrzymaniowe obejmujące m.in. wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady na całym odcinku koncesyjnym, remonty 22. obiektów mostowych, dalszą modernizację systemu odwodnienia autostrady, który zapewni ochronę wód powierzchniowych. Nie bez znaczenia dla realizacji tych prac jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26%, a ceny asfaltu niemal o 50%.

Prace związane z wymianą nawierzchni i remontami obiektów mostowych rozpoczęły się już w roku 2023 na mocy kontraktu o wartości ok. 423 mln PLN, natomiast kontynuacja modernizacji odwodnienia pochłonie ok. 80 mln PLN.

Ogółem wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Kapitałowej wyniosła w 2023 roku ok. 80,5 mln PLN (70 mln PLN w roku 2022), natomiast koszty utrzymania, w tym wymiany nawierzchni autostrady, w minionym roku wyniosły ogółem 113,7 mln PLN (38,4 mln PLN w roku 2022).

Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady znaczący wpływ miał także wzrost kosztów ogólnego zarządu o 89% w porównaniu z rokiem 2022, tj. do poziomu 225,6 mln PLN. Koszty te obejmują przede wszystkim płatności na rzecz Skarbu Państwa, czyli udział Skarbu Państwa w zyskach z przedsięwzięcia, jakim jest A4 Katowice-Kraków oraz usługi remontowe i utrzymaniowe autostrady. Płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły w roku 2023 ponad 126,7 mln PLN wobec 47,4 mln PLN w roku 2022.

Znacząco wzrosły także przychody finansowe netto z poziomu ok. 3 mln PLN w roku 2022 do poziomu ok. 20 mln PLN w 2023 roku, głównie na skutek wzrostu przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz długoterminowych środków pieniężnych.

Poprawiły się także jednostkowe wyniki finansowe Stalexport Autostrady S.A. Przychody ze sprzedaży w roku 2023 wyniosły ok. 4,7 mln PLN i były o ok. 16% wyższe niż w roku 2022 (4 mln PLN). Źródłem ww. przychodów jest przede wszystkim najem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w Katowicach. Zysk netto Spółki wyniósł z kolei 111,7 mln PLN i wzrósł w stosunku do roku 2022 o 128%, głównie za sprawą znaczącego wzrostu przychodów finansowych (z 56 mln PLN w roku 2022 do 120,7 mln PLN w roku 2023), obejmujących otrzymane dywidendy. Wyniosły one w roku 2023 ponad 108 mln PLN wobec 48,3 mln PLN w roku 2022.

Przy okazji omawiania działalności Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w minionym roku warto również wspomnieć o innych jej aspektach. Nasza Grupa, jako część Grupy Mundys, realizuje bowiem bardzo wiele działań z obszaru ESG (środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny), zgodnie z misją Grupy Mundys, która zakłada stymulowanie rozwoju coraz bardziej zrównoważonych, bezpiecznych, innowacyjnych i efektywnych rozwiązań zaspokajających potrzeby ludzkie w zakresie mobilności. Celem tych działań jest m.in. ograniczenie emisji CO2 poprzez korzystanie w coraz większym stopniu z odnawialnych źródeł energii, zastosowanie rozmaitych innowacyjnych rozwiązań dotyczących oszczędności energii, wymiana floty samochodowej na pojazdy niskoemisyjne, zwiększenie poziomu recyklingu w spółkach Grupy. Innymi nie mniej ważnymi aspektami obszaru ESG Grupy Mundys jest wspieranie społeczności lokalnych i tworzenie bezpiecznych i przyjaznych miejsc pracy oraz współpraca z podmiotami, które podzielają ww. cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W obszarze ochrony środowiska SAM oraz VIA4 osiągnęły bardzo dobre rezultaty w zakresie optymalizacji wykorzystania energii elektrycznej i redukcji CO2. Zużycie energii elektrycznej w roku 2023 spadło o około 30% w porównaniu do roku 2022, co wpłynęło także na obniżkę emisji CO2. Ten znaczący spadek zużycia energii elektrycznej możliwy był dzięki realizacji szeregu działań takich, jak m.in. wymiana tradycyjnego oświetlenia infrastruktury autostradowej na lampy typu LED. Już kolejny rok zakup energii elektrycznej przez Grupę odbywa się w 100% ze źródeł ekologicznych. Ponadto Stalexport Autostrada Małopolska S.A. od wielu lat realizuje inwestycje związane ze zwiększaniem przepustowości placów poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków, które przyczyniają się do mniejszej emisji CO2 poprzez realne ograniczenie zatorów drogowych na ww. placach. Uruchomiono szybkie, automatyczne metody płatności: elektroniczny poboru opłat A4Go oparty o technologię mikrofalową i videotollingu (odczyt tablic rejestracyjnych), z których korzysta obecnie blisko 45% kierowców na naszym odcinku autostrady.

SAM w trosce o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zorganizował do tej pory bardzo wiele kampanii społeczno-edukacyjnych. W 2023 roku koncesjonariusz zrealizował kampanię „Jazda bez czytanki”, której celem było uświadomienie kierowcom zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie ze smartfonu podczas kierowania pojazdem. Do kampanii zaangażowano znane rysowniczki i rysowników, a głosu do spotów radiowych udzieliła znana lektorka telewizyjna. Kampania ta wzbudziła bardzo duże zainteresowanie i odbiła się bardzo szerokim echem nie tylko w mediach regionalnych, ale także ogólnopolskich. W grudniu 2023 roku została nagrodzona Srebrnym Spinaczem – prestiżową nagrodą Związku Firm Public Relations -– w kategorii „Motoryzacja i transport”.

Ponadto Spółki Grupy Kapitałowej od lat zaangażowane są w liczne działania wspierające działalność lokalnych społeczności, zwłaszcza tych, które służą pomocą dzieciom, jak również ochotniczych straży pożarnych niosących pomoc w gminach położonych wzdłuż autostrady A4 Katowice-Kraków. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat znajdą Państwo w punkcie 7.6 niniejszego Sprawozdania – „Wydatki Grupy Kapitałowej na cele społeczne” na stronie nr 57.

Zachęcam Państwa do zapoznania się ze sprawozdaniem finansowym Stalexport Autostrady oraz Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady oraz ze Sprawozdaniem Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej za rok obrotowy 2023.

Dziękuję akcjonariuszom i partnerom za zainteresowanie Stalexport Autostrady i jej Grupą Kapitałową oraz za odzew na publikowane przez nas informacje. Bardzo dziękuję wszystkim pracownikom Grupy Kapitałowej za wytężoną pracę i zaangażowanie. Członkom Rad Nadzorczych pragnę podziękować za wsparcie i dobrą współpracę w minionym roku.

Życzę Państwu miłej lektury.

Z poważaniem,

Andrzej Kaczmarek

Prezes Zarządu

* W 2023 roku wprowadzono zmiany sposobu prezentacji niektórych danych finansowych, w efekcie których dokonano przekształcenia danych za cały rok 2022 rok. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w punkcie 5.2 Skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok 2023
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus