Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Spyrosoft notuje niższe wyniki, a zarząd nie spodziewa się istotnej poprawy wcześniej niż za kilka kwartałów

Udostępnij
  • Przychody Grupy Spyrosoft wzrosły na koniec 2023 r. o 25,5% r/r do 416,1 mln zł.
  • Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie spadł do 42,0 mln zł, o 21,8% w porównaniu z rekordowym 2022 r. Marża EBITDA wyniosła 10,1% vs. 16,2%
    w analogicznym okresie 2022 r.
  • Zysk netto firmy spadł o 26,2% r/r do poziomu 19,7 mln zł.
  • Zatrudnienie ukształtowało się stabilnym poziomie – na koniec 2023 r. Grupa miała 1 500 współpracowników.
  • Negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy miały koszty związane
    z utrzymywaniem tzw. ławki (pracowników czasowo pozostających bez projektu) oraz różnice kursowe.
  • Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 roku Zarząd Grupy nie spodziewa się istotnej poprawy, jeśli chodzi o koniunkturę w branży. Mimo to, głównym celem strategicznym Grupy pozostaje rozwój skali prowadzonej działalności i wzrost przychodów. Grupa kontynuuje inwestycje w sprzedaż, aktywnie poszukuje możliwości akwizycyjnych oraz koncentruje się na efektywności kosztowej.

– W 2023 roku cała branża IT odczuwała negatywne skutki spowolnienia gospodarczego, które miało hamujący wpływ na proces digitalizacji przedsiębiorstw. Jednak my zwiększyliśmy przychody o 26% rok do roku, realizując założenia naszej „Strategii na lata 2022-2026”, zgodnie z którą wzrost ten ma wynosić średnio od 25% do 35% rocznie. Na zrealizowaną sprzedaż wpływ miała zarówno liczba nowo pozyskanych klientów, rosnąca baza wszystkich aktywnych w minionym roku klientów oraz znaczące wzrosty sprzedaży w USA i Skandynawii. Musieliśmy jednak także – podobnie jak większość firm IT na całym świecie – skonfrontować się z szeregiem wyzwań i rosnącymi kosztami. W naszym przypadku wpływ na wyższe koszty miało przede wszystkim świadome utrzymanie tzw. ławki, która w 2023 roku stanowiła 6% kosztów bezpośrednich vs. 2% we wcześniejszych okresach oraz umocnienie się złotówki w stosunku do dolara, euro i funta. Finalnie, powyższe czynniki przełożyły się na niższą niż
w 2022 roku rentowność na poziomie EBITDA. Po rekordowym wyniku w 2022 roku, marża EBITDA za 2023 rok znalazła się nieznacznie poniżej celu z naszej Strategii, który zakłada przedział 11%-14% –
mówi Konrad Weiske, prezes zarządu SPR (SPYROSOFT)

W 2023 r. do grona klientów Grupy dołączyło 98 nowych firm, a łącznie na koniec omawianego okresu Grupa obsługiwała 146 klientów. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy.

W grudniu ubiegłego roku, do grona nowych klientów Grupy dołączył brytyjski publiczny nadawca telewizyjny – BBC. Grupa Spyrosoft podpisała trzyletni kontrakt na dostawę usług. Zgodnie z umową ramową Spyrosoft będzie zewnętrznym partnerem świadczącym usługi rozwoju i testowania oprogramowania. Dzięki temu kontraktowi Grupa uruchomiła właśnie nowe biura (Londyn i Manchester) i stopniowo zwiększa zatrudnienie w UK, realizując tym samym cele ze Strategii związane ze wzrostem obecności na rynkach zagranicznych.

Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie ukształtowała się w 2023 r. bez istotnych zmian – rynkami wiodącymi pozostają region DACH (27%), Wielka Brytania (28%), następnie – Polska (16%), Stany Zjednoczone (13%) i Skandynawia (9%). Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft również nie uległa znaczącym zmianom.

Przez cały ubiegły rok zatrudnienie w Grupie utrzymywało się na stabilnym poziomie. Na koniec grudnia 2023 r. całkowita liczba współpracowników Grupy Spyrosoft wyniosła 1 500 osób.

Perspektywy na kolejne kwartały

Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 r. Zarząd Grupy zaznacza, że nie należy spodziewać się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej, a jej poprawa może nastąpić nie wcześniej niż za kilka kwartałów.  

Perspektywa Grupy Spyrosoft na rozwój biznesu na głównych rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna. Spółka nie obserwuje także większych zmian w ramach branż, w których działa.

Jeśli chodzi o rynek pracy, Zarząd obserwuje większą dostępność pracowników, w tym także na rynkach międzynarodowych (co przekłada się na obniżone koszty działań rekrutacyjnych) oraz wyhamowanie wzrostu wynagrodzeń.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:

Mln zł

    2023

2022

zmiana r/r

Przychody netto

416,1

331,5

+25,5%

EBITDA

42,0

53,7

-21,8%

Zysk z działalności operacyjnej

30,9

45,1

-31,4%

Zysk netto

19,7

26,7

 -26,2%

 

Mln zł

    4Q 2023

4Q 2022

zmiana r/r

Przychody netto

105,4

100,1

+5,3%

EBITDA

10,2

15,8

-35,7%

Zysk z działalności operacyjnej

7,3

13,2

 -44,5%

Zysk netto

8,4

7,0

+19,6%

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus