Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Natalia Pazdan, SFD: Przewidujemy, że trend spadkowy w przychodach wyhamuje w 2 kwartale tego roku

Udostępnij

SFD opublikowała raport kwartalny za 1 kwartał 2024r. 89,6 mln zł, o ok 7,5% mniej niż w 1 kwartale 2023r. EBITDA w 1 kwartale tego roku wyniosła 3,4 mln zł, a zysk netto 1,6 mln zł. Przewidujemy, że trend spadkowy w przychodach ze sprzedaży wyhamuje w 2 kwartale tego roku, natomiast w 3 kwartale 2024 r. Spółka powróci do wzrostów na poziomie przychodów ze sprzedaży.  Spółka generuje dobre przepływy pieniężne uzyskując w 1 kwartale 2024 r. 2 mln zł z działalności operacyjnej. Spółka realizuje intensywne wizerunkowe kampanie marketingowe marki SFD co przekłada się na podwyższone koszty operacyjne. Programy restrukturyzacyjne i oszczędnościowe poprawiają rentowność w poszczególnych kanałach sprzedaży.

„W 1 kwartale 2024 r. przychody ze sprzedaży SFD S.A. wyniosły 89,6 mln zł, o ok 7,5% mniej niż w 1 kwartale 2023r. EBITDA w 1 kwartale tego roku wyniosła 3,4 mln zł, a zysk netto 1,6 mln zł. Przewidujemy, że trend spadkowy w przychodach ze sprzedaży wyhamuje w 2 kwartale tego roku, natomiast w 3 kwartale 2024 r. Spółka powróci do wzrostów na poziomie przychodów ze sprzedaży. W 1 kwartale 2024 r. niższe przychody wynikały w dużej części z zamknięcia części sklepów stacjonarnych lub zamiany ich na umowę franczyzową, co jednocześnie przyniosło nam spodziewany wzrost rentowności tego kanału. W 1 kwartale 2024 r. zrealizowaliśmy niższe przychody z eksportu z uwagi na przesunięcie się w czasie dwóch istotnych zamówień. Podnosimy także rentowność naszej sprzedaży poprzez „marketplaces”, gdzie w ramach działań restrukturyzacyjnych wycofujemy się z niektórych rynków, w szczególności z tych, gdzie sprzedaż realizujemy poprzez Amazon w modelu dystrybucji produktów z wykorzystaniem magazynów tej firmy. Nasz kanał własnego e-commerce utrzymał udział 57% w przychodach ze sprzedaży, przy czym w Polsce odnotowaliśmy spadek przychodów z uwagi na niższe obroty w niektórych kategoriach odżywek i suplementów. Nasze własne sklepy zagraniczne e-commerce są wyższe w 1 kwartale 2024 r., m.in. z uwagi na działalność na Ukrainie, którą rozpoczęliśmy w lipcu 2023r. W marcu 2024r. wygasiliśmy istotną część kampanii marketingowych skierowanych na rynki poza Polską dostosowując jednocześnie naszą politykę cenową do poszczególnych krajów. Przekłada się to na wzrost rentowności na tych rynkach w 2 kwartale 2024 r., a w drugiej połowie roku spodziewamy się przekroczenia progu rentowności w sprzedaży poprzez własne sklepy e-commerce za granicą. W 1 kwartale 2024r. notowaliśmy stabilną sprzedaż w sieciach handlowych w porównaniu z 1 kwartałem 2023r. Wprowadzamy nowe produkty do naszej oferty, w szczególności nasze napoje - Collagen Drink oraz Turborose notują wysokie wzrosty sprzedaży oraz wchodzą na stały listing w ogólnopolskich sieciach handlowych. Naszym celem jest aby znalazły się w innych europejskich sieciach handlowych. Przez cały 1 kwartał 2024 r., podobnie jak w poprzednim kwartale, realizowaliśmy duże kampanie wizerunkowe podnoszące świadomość marki SFD, stąd podwyższone koszty operacyjne Spółki. Marketing naszych produktów opieramy na współpracy z influencerami przy czym w tym obszarze również podjęliśmy działania optymalizacyjne oparte na analizie naszej współpracy z poszczególnymi osobami. -  komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A. – Przygotowaliśmy się do realizacji kompleksowego rozwiązania w zakresie kontroli jakości surowców oraz gotowych partii produktów. Utworzenie własnego laboratorium badającego mikrobiologię oraz metale ciężkie jest kluczowe dla nas z uwagi na przestrzeganie przepisów sanitarnych oraz zaufanie klientów do naszych marek, lecz także z ekonomicznego punktu widzenia. Czas oczekiwania na wyniki badań w akredytowanych laboratoriach bywa zbyt długi, co również skłania nas do stworzenia własnego laboratorium.”

„Usprawnienie oraz obniżanie kosztów naszej logistyki w przeliczeniu na realizowane dostawy jest dla nas priorytetem. W 1 kwartale 2024 r. zorganizowaliśmy komponent logistyki zewnętrznej, która będzie obsługiwać realizację zamówień dla naszych 100 do 200 najszybciej rotujących produktów z oferty SFD oraz będzie wsparciem dla naszego magazynu przy realizacji gwałtownych wzrostów liczby zamówień.” – komentuje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych SFD S.A.

„Na koniec 1 kwartału 2024 r. Spółka wykazała środki pieniężne na poziomie 5,4 mln zł tj na poziomie podobnym jak w roku poprzednim. Wydłużyliśmy warunki płatności z naszymi dostawcami stąd wzrost zobowiązań z tytułu dostaw i usług. Nasze zobowiązania z tytułu kredytów są niższe. Efektywnie zarządzamy zapasami, których poziom jest odpowiednio niższy i dostosowany do poziomu realizowanej sprzedaży.” – komentuje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów.

„W 1 kwartale 2024 r. wprowadziliśmy do oferty 29 nowych produktów. Jesteśmy liderem innowacji produktowych, a w 1 kwartale 2024 r. do kategorii bestsellerów Spółki dołączyły kolejne produkty kolagenowe w postaci gotowych napojów. Tak jak przewidywaliśmy, dobre wyniki sprzedażowe nowych kolagenów w naszych sklepach e-commerce przełożyły się na udane akcje in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych. Przewidujemy zwiększenie sprzedaży kolagenów w ramach akcji in&out w kolejnych kwartałach, a także innych napojów naszych marek. Nasze zdolności w obszarze wprowadzania nowych produktów są strategiczne, szczególnie w sytuacji, kiedy popyt na inne kategorie produktowe ulega obniżeniu. W 1 kwartale 2024 r. wprowadziliśmy także do oferty suplementy, słodycze, przekąski oraz nutrikosmetyki. Nasz dział R&D pracuje nad kolejnymi nowościami.” – komentuje Natalia Pazdan, wiceprezes zarządu ds. produktu.

W 1 kwartale 2024 r. SFD S.A. zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 89.558.771,51 zł (-7,5% r/r).  Spółka na koniec 1 kwartału 2024 r. posiadała 21 sklepów własnych, w porównaniu do 31 sklepów w roku poprzednim. Średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym SFD wyniosła 150 zł vs 159 zł w 1 kwartale 2023 r.. Spadek wynika głównie z niższych jednostkowych cen sprzedaży produktów. W kanałach e-commerce klienci dokonali 393 tys. transakcji vs 400 tys. transakcji w 1 kwartale 2023 r.. Niższa liczba transakcji wynikała głównie ze spadającej liczby zamówień z rynku polskiego.

W 1 kwartale 2024 roku SFD zrealizowało 10 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych, w tym 1 duża akcja standowa oraz udało się wprowadzić 6 produktów na stały listing. W 1 kwartale 2023 r. zrealizowano 2 akcje in&out.

W 1 kwartale 2024 r. EBITDA wyniosła 3.429 tys. zł w porównaniu do 7.057 tys. zł w 1 kwartale 2023 r. Głównymi czynnikami determinującymi spadek wyniku EBITDA w 1 kwartale 2024 roku były rosnące koszty na nakłady marketingowe, wynikające z rosnących stawek, zwiększania skali oraz uruchomienia dodatkowych kampanii wizerunkowych. Na poziom rentowności w 1 kwartale 2024 r. wpływały działania restrukturyzacyjne w poszczególnych kanałach sprzedaży prowadzące do podniesienia rentowności sieci sklepów stacjonarnych. Wpływ podjętych przez Spółkę działań w zakresie wygaszania kosztów marketingowych ponoszonych na rzecz sprzedaże w zagranicznych sklepach e-commerce czy też wycofanie się z wybranych rynków, gdzie oferta sprzedawana jest poprzez “marketplaces” będzie widoczny dopiero w nadchodzących kwartałach. Jednocześnie Spółka świadomie i zgodnie z planem kontynuuje inwestycje w kampanie marketingowe wspierające markę SFD, co w dłuższym terminie przełoży się na wzrost sprzedaży. Koszty zatrudnienia po przeprowadzonym programie redukcji etatów są na stabilnym poziomie.

Zysk netto w 1 kwartale 2024 r. wyniósł 1.555.038,06 zł, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniósł 4.238.658,76 zł (-63,3%).

Na koniec 1 kwartału 2024 r., porównując r/r spadła wartość kredytów oraz obniżony został poziom zapasów. Stan środków pieniężnych na koniec 1 kwartału 2024 r. wyniósł 5,4 mln zł vs 5,6 mln zł na koniec 1 kwartału ubiegłego roku.

Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 4 kwartału 2023 r. wyniósł 0,56 vs 0,47 na koniec 1 kwartału 2023 r. i pozostaje nadal na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach w 1 kwartale 2024 r. wyniósł 17 vs 16 w 1 kwartale 2023 r. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 80 vs 90 w 1 kwartale 2023. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług w 1 kwartale 2024 r. wyniósł 32 dni vs 21 dni w 1 kwartale 2023 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus