Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

UOKIK nałożył łącznie ponad 40 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i Polkomtel

Udostępnij

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdził, że kampanie reklamowe CPS (CYFRPLSAT) i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd i nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł, podał urząd.

"Do UOKiK napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie" - czytamy w komunikacie.

Klienci skarżyli się, że zostali wprowadzeni w błąd, na co - w ocenie Urzędu - wskazują konkretne przykłady, podano także. 

"Postępowania urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo" - czytamy dalej. 

"Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy" - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.

"Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat). Ponadto prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej" - czytamy w komunikacie. 

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu, zaznaczono także. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus