Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa AB spodziewa się dalszych wzrostów sprzedaży i ekspansji

Grzegorz Ochędzan
Grzegorz Ochędzan
Udostępnij

Grupa AB ocenia, że mocna sytuacja finansowa i szeroka oferta są rękojmią dalszych wzrostów sprzedaży i ekspansji biznesowej, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan.

"Początek roku wygląda obiecująco w gospodarce. Widzimy to w pierwszych wynikach przychodowych. Dysponujemy bardzo szeroką ofertą produktową, która jest rękojmią odnotowywania dalszych wzrostów sprzedaży" - powiedział Ochędzan podczas konferencji prasowej. 

W roku kalendarzowym 2016 przychody Grupy AB wzrosły o 15% r/r, do ponad 8,1 mld zł, wynik EBITDA zwiększył się o 7%, do blisko 119 mln zł, a zysk netto przekroczył 68 mln zł (+4%). W II półroczu 2016 roku (I półrocze roku finansowego 2016/2017) przychody zbliżyły się do 4,5 mld zł (+15% r/r), wynik EBITDA przebił 71 mln zł (+11%), a zysk netto miał wartość prawie 42 mln zł (+10%). W ostatnim kwartale 2016 (II kw. roku finansowego 2016/2017) przy wzroście przychodów o 9% do 2,6 mld zł, Grupa AB wygenerowała blisko 44 mln zł wyniku EBITDA (+12%) i prawie 28 mln zł zysku netto (+11%).

"Systematyczny, zrównoważony wzrost i bezpieczna struktura finansowania z wysokimi kapitałami własnymi (629 mln zł na koniec 2016 r.) stanowią trwały fundament grupy. Jesteśmy wiarygodnym partnerem, a wysoka płynność finansowa jest rękojmią dla dalszego wzrostu skali działania grupy" - dodał dyrektor finansowy.

Prezes Andrzej Przybyło stwierdził, że Grupa "ciągle pracuje" nad poszerzaniem, już największej w regionie oferty produktowej, Podkreślił zdobycie w IV kw. dystrybucji konsoli xBox, co ma dać wzmocnienie pozycji w segmencie gamingu.

Zarząd AB SA podkreślił również, że w obliczu trudnych warunków w segmencie VAD Grupa zwiększyła w 2016 roku udziały rynkowe o 20%. Prowadzono szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy Noc IT. Z kolei sieć Optimus, opierająca się na obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw z sektora prywatnego, ma w ocenie władz AB przed sobą możliwości dynamicznego wzrostu biznesu dzięki nowej perspektywie środków unijnych oraz zwiększeniu przejrzystości sfery przetargów publicznych.

Tymczasem w 2016 roku sprzedaż produktów w segmencie AGD/RTV wzrosła o 83%. W ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Kakto, dedykowanej produktom z tego segmentu, obroty w 2016 roku skoczyły w ujęciu o 85% r/r, a sieć przekroczyła 200 punktów sprzedaży. Na tle rosnącej sprzedaży w segmencie zabawek Grupa AB podkreśla wzrost przychodów (+50% w 2016 r.) realizowanych w ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów. W jej ramach działa już 86 punktów sprzedaży, 37% więcej niż na koniec 2015 roku.

Przybyło ponownie podkreślił szanse, przed którą stoi grupa dzięki rozwojowi e-commerce. "Jesteśmy przygotowani we wszystkich obszarach - najszerszej oferty produktów, zautomatyzowanej i wysoko wydajnej logistyki, technologii e-commerce, big data z analizą zachowania użytkowników i contentu w oparciu o m.in. własne profesjonalne opisy produktów i studio fotografii produktowej. O ile według szacunków rynek e-commerce wzrósł w Polsce w 2016 roku o 11%, o tyle my notujemy na przykład dwa razy większy wzrost liczby wysyłek dropshippingowych" - wskazał prezes.

Grupa AB jest czołowym europejskim dystrybutorem. Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając produkty największych światowych producentów nowoczesnych technologii do ponad 16 tys. partnerów handlowych. AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 roku. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus