Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

4 pytania do Andrzeja Jurczaka, Prezesa Grodno S.A.

Andrzej Jurczak, Prezes Grodno S.A. / Grodno S.A.
Andrzej Jurczak, Prezes Grodno S.A. • Grodno S.A.
Udostępnij

Biznesradar (BR): Z jakich osiągnięć spółki są Państwo szczególnie zadowoleni po 2015 roku?

Andrzej Jurczak (AJ): Narastająco w I-III kw. roku obrotowego 2015/2016 GRN (GRODNO) odnotowało 245,4 mln zł przychodów wobec 178,3 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 37,7% rdr. To efekt rozbudowy sieci sprzedaży oraz dywersyfikacji oferty produktowej w perspektywicznych segmentach rynku. W tym okresie wygenerowaliśmy 10,1 mln zł EBIT, wzrost o 63,5% rdr. Marża wyniosła 4,1% wobec 3,5% w analogicznym okresie ubiegłego roku obrotowego. EBITDA osiągnęła poziom 12,9 mln zł, tj. 39,9% wzrostu rdr. Narastająco zysk netto w I-III kw. br. obrotowego 2015/2016 wyniósł 7,5 mln zł, co oznacza wzrost o 74,6% w stosunku do I-III kw. roku obrotowego 2014/2015.

Zanotowaliśmy w tym czasie 35% wzrost sprzedaży w segmencie dla przemysłu. Szybciej niż planowaliśmy rośnie segment fotowoltaiki, który stanowi jeden z naszych kluczowych źródeł przychodów. Dynamicznie rozwija się również segment oświetleniowy, który zanotował w br. obrotowym 39-procentowy wzrost sprzedaży.

Na koniec I-III kw. br. obrotowego dysponowaliśmy 50 punktami sprzedaży, z czego 49 stanowiły punkty własne zaś jeden to punkt franczyzowy. Ponadto zmodernizowaliśmy i rozbudowaliśmy oddział w Częstochowie oraz przygotowujemy się do rozbudowy o 100% hali magazynowej w Małopolu. Pod koniec tego okresu dysponowaliśmy asortymentem 31 tys. artykułów. Do końca 2016 r. asortyment wzrośnie do 35 tys. pozycji. Chcemy osiągnąć efekt synergii i stać się dla klienta jedynym dostawcą, dlatego wprowadziliśmy do naszej oferty produkty z segmentu HVAC. Dzięki nawiązaniu współpracy z producentem marek YORK i HITACHI firmą Johnson Controls jesteśmy jedynym w branży elektrotechnicznej w Polsce dystrybutorem urządzeń klimatyzacyjnych obu marek. Znacznie zwiększa to naszą przewagę konkurencyjną w zakresie oferty produktowej.

BR: Co w ubiegłym roku nie wyszło?

AJ: Ciężko jest podać przykład chociażby jednej rzeczy, która w 2015 roku nam nie wyszła. Ubiegły rok był dla nas wyjątkowo dobry. Udało nam się w 100% zrealizować wszystkie cele, które przed sobą postawiliśmy. Zwiększyliśmy skalę działalności, powiększyliśmy sieć sprzedaży o kolejne oddziały oraz poprawiliśmy sprzedaż. Szybciej niż planowaliśmy rozwija się segment fotowoltaiki, gdzie wykonujemy małe i średnie instalacje. Nasza całościowa oferta zakładająca także doradztwo i kompleksowe rozwiązania pozwoliła poprawić rentowność operacyjną. Ponadto, co równie ważne dla nas, zadebiutowaliśmy na rynku głównym GPW w Warszawie.

BR: Jakie kluczowe zmiany zajdą w otoczeniu spółki w 2016 roku?

AJ: Rok 2015 był bardzo dobry dla branży oświetleniowej – rynek urósł o 13%. Głównym więc wyzwaniem będzie utrzymanie dobrej koniunktury. Na razie trwa i dzięki funduszom unijnym spodziewamy się, że średnioroczny wzrost branży utrzyma się na poziomie 10-12% do 2020 r. To dla nas bardzo dobra perspektywa.

BR: Jakie cele lub wyzwania biznesowe stawiacie sobie na 2016 rok?

AJ: Dla nas głównym celem jest realizacja prognozy finansowej na 2015/2016 rok. Obecnie Grodno znajduje się w pierwszej dziesiątce największych dystrybutorów elektrotechnicznych na rynku z siecią 55 oddziałów w kluczowych miastach Polski. Naszym celem jest znalezienie się w pierwszej trójce największych firm w branży. Wraz ze wzrostem sprzedaży planujemy również rozbudowę zaplecza logistycznego. W 2016 r. o 100% zwiększymy powierzchnię naszego centrum dystrybucji w Małopolu. Inwestycja ta będzie kosztować 5,1 mln zł i zakończy się w sierpniu tego roku. Wypracowany przez nas potencjał biznesowy ma przełożyć się na 22,7% wzrostu przychodów do poziomu 292 mln zł na koniec roku obrotowego 2015/2016. Prognozujemy także 36,3% wzrost EBITDA do poziomu 17,5 mln zł i EBIT do poziomu 13,5 mln zł, tj. o 52,4% rdr.  Zysk netto ma wynieść 9,7 mln zł. Jestem przekonany, że utrzymamy co najmniej dotychczasowe tempo wzrostu i już wkrótce pokażemy inwestorom nowe perspektywy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus