Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

British Automotive Holding miał w 2018 r. 18,44 mln zł zysku netto, o 62% mniej r/r

Udostępnij

British Automotive Holding miał w 2018 r. 18,44 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w porównaniu 48,1 mln zł rok wcześniej. Przychody spółki wzrosły w ubiegłym roku o 23% do 907,9 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej wyniósł 33 mln zł wobec 57,6 mln zł w 2017 r.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu BAH (BAHOLDING) do akcjonariuszy.

Szanowni Państwo, 

w imieniu Zarządu British Automotive Holding S.A. przekazuję na Państwa ręce raport roczny prezentujący wyniki finansowe oraz najważniejsze informacje dotyczące działalności Spółki i jej Grupy Kapitałowej w 2018 r. 

2018 rok był dla British Automotive Holding S.A. szczególnym okresem, w którym biznesowe rozczarowania przeplatały się z sukcesami,  a strategiczne wyzwania - z szansami na wzrost.  Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły w 2018 r. o 23%, do 907,9 mln zł. Wynik operacyjny Grupy zmniejszył się z 57,1 mln zł w 2017 r. do 33,0 mln zł w 2018 r., a wynik netto z działalności kontynuowanej za 2018 r. wyniósł 18,4 mln zł, wobec 48,1 mln zł rok wcześniej. 

Dynamiczny wzrost przychodów Grupy został osiągnięty dzięki ponad 30% wzrostowi wolumenu sprzedaży samochodów w obu segmentach działalności. Równocześnie wyższe koszty sprzedaży, zmiana miksu sprzedawanych samochodów oraz jednorazowe koszty  i niegotówkowe odpisy  przesądziły o zmniejszeniu  rentowności naszej   działalności. 
 
Kluczowym wydarzeniem 2018 r., mającym istotny wpływ zarówno na wyniki finansowe Spółkii Grupy oraz inicjatywy biznesowe przez nas podejmowane, miało wypowiedzenie przez Jaguar Land Rover umowy importerskiej między producentem a British Automotive Polska S.A., wchodzącym w skład Grupy Generalnym Importerem Jaguar Land Rover  w Polsce. Decyzja producenta, diametralnie zmieniająca realia biznesowe Grupy, zainicjowała przegląd opcji strategicznych – wewnętrznych wielopłaszczyznowych analiz  i dyskusji na temat kierunków dalszego rozwoju naszej firmy.  

I choć ten proces jeszcze nie jest zakończony, już dziś możemy pozwolić sobie na kilka słów podsumowania. Jesteśmy firmą z bogatą wiedzą i doświadczeniem w działalności na polskim rynku motoryzacyjnym. W ciągu kilkunastu lat pracy nad budową, niemal od podstaw, mocnej pozycji Jaguar Land Rover w Polsce, zdobyliśmy unikalny biznesowy know-how. Dziś, w obliczu przyszłych zmian biznesowych relacji między Grupą BAH  a brytyjskim producentem, rozpoczęliśmy przebudowę modelu biznesowego Grupy, mając na celu wykorzystanie naszych atutów w szerszym niż do tej pory zakresie, również  w nowych obszarach działalności. 

Chcemy pozostać, jako Grupa British Automotive Holding, strategicznym partnerem Jaguar Land Rover w Polsce. Pracujemy wspólnie z producentem nad płynną zmianą modelu obecności Jaguar Land Rover w Polsce i realizacją planów ekspansji marek  w perspektywie kilkunastu miesięcy pozostałych do wygaśnięcia umowy importerskiej BAP. Realizacja planów sprzedażowych nie tylko pozwoli nam na osiągnięcie bieżących korzyści finansowych, ale również pośrednio, poprzez dalszy wzrost car parku Jaguar  i Land Rover w Polsce, dołoży kolejną cegiełkę do zwiększenia bazy potencjalnych odbiorców usług dodatkowych świadczonych przez dilerów JLR w Polsce. Naszym priorytetem jest rozwój dilerów własnych Jaguar Land Rover, wzmocnienie ich potencjału biznesowego m.in. dzięki realizacji programu inwestycyjnego w segmencie. Realizując projekty budowy nowych lub modernizacji istniejących salonów Jaguar Land Rover chcemy umocnić naszą pozycję w sieci dilerskiej Jaguar Land Rover, docelowo zwiększając nasz udział w całościowej sprzedaży dilerskiej JLR w Polsce. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę, ale również w rozwój kompetencji zespołów spółek dilerskich, od których oczekujemy jeszcze efektywniejszej sprzedaży samochodów i usług after sales oraz obsługi klienta na wiodącym poziomie. Wierzę że segment dilerski Grupy ma potencjał, by w średnim terminie istotnie zwiększyć swoją dochodowość.  
 
Strategiczny charakter relacji BAH z Jaguar Land Rover nie stoi w sprzeczności z jednym  z priorytetów Grupy na najbliższy czas, jakim jest rozszerzenie zakresu naszej działalności. Chcemy, by w perspektywie kilku lat Grupa stała się zdywersyfikowanym, opartym na kilku mocnych biznesowych filarach koncernem, mającym wiodącą pozycję na polskim rynku motoryzacyjnym. Interesuje nas szeroko pojęty rynek produktów i usług motoryzacyjnych, nie chcemy być wyłącznie sprzedawcą samochodów. Od dłuższego czasu z uwagą obserwujemy zmiany na rynku motoryzacyjnym, związane m.in. ze zmianami społecznymi, generacyjnymi, ewolucją podejścia kierowców do posiadania samochodów i chcemy na tym zarabiać. Uruchomienie działalności wynajmu samochodów i nawiązanie współpracy z firmą Surprice jest pierwszym z owoców zmiany podejścia do pozycji BAH na rynku motoryzacyjnym. Stawiając w projekcie Surprice Car Rentals Polska na współpracę z renomowanym międzynarodowym partnerem oraz opierając rozwój nowego obszaru działalności  na doświadczonym, wysoce wykwalifikowanym zespole pozyskanym do Grupy, nie tylko zapewniamy sobie mocny start, ale również istotnie zwiększamy szansę na satysfakcjonujący biznesowy sukces w średnimi i długim terminie.  

Projekt Surprice Car Rentals Polska nie zamyka listy obiecujących nowych inicjatyw, które mogą wzmocnić model biznesowy Grupy, nie wyczerpuje naszego potencjału rozwojowego. Pragnę Państwa zapewnić, w imieniu całego zespołu British Automotive Holding oraz własnym, że nie ustaniemy w wysiłkach mających sprawić, by w możliwie krótkim czasie Grupa BAH wróciła na ścieżkę wzrostu wartości.  
 
Z wyrazami szacunku, 
 
Mariusz Książek, 
Prezes Zarządu, British Automotive Holding S.A. 

Szczegółowe dane finansowe BAH są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus