Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Ferro w 2019 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody Ferro w roku 2019 wyniosły 451,26 mln zł wobec 405,57 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ubiegłym roku do 60,6 mln zł z 53,56 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 40 mln zł w porównaniu do 37,71 mln zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu FRO (FERRO) do akcjonariuszy:

Drodzy Akcjonariusze FERRO S.A. 

W imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. mam przyjemność skierować do Państwa list podsumowujący najważniejsze wydarzenia minionego roku, będący jednocześnie wstępem do Raportu Rocznego 2019.

Rok 2019 był dla naszej Grupy okresem wytężonej pracy, która w naszej ocenie przyniosła bardzo satysfakcjonujące efekty pod wieloma względami. Przede wszystkim skoncentrowaliśmy się na umacnianiu pozycji na wszystkich rynkach, na których działamy – zarówno tych dojrzałych, jak i nowych. Intensyfikowaliśmy działania sprzedażowe i marketingowe, a jednocześnie wdrażaliśmy pewne optymalizacje i nowe inicjatywy w procesach operacyjnych, które pozwoliły nam w sposób bardziej precyzyjny i elastyczny reagować na potrzeby naszych Klientów na poszczególnych rynkach – tak w ramach bieżącej działalności, jak i implementacji ogłoszonej Strategii F1. W efekcie Grupa FERRO kolejny rok z rzędu osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe pomimo wymagającego otoczenia biznesowego, w szczególności w zakresie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Rok 2019 zamknęliśmy przychodami na poziomie 451,3 mln zł, co oznacza wzrost o 11% w ujęciu rok do roku. EBITDA za omawiany okres wzrosła o blisko 17% i wyniosła 66,9 mln zł. Grupa zakończyła rok zyskiem netto na poziomie blisko 40 mln zł, a skorygowanie go o rezerwę związaną ze sporną kwestią podatkową daje kwotę 43,3 mln zł - o 12% wyższą w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jesteśmy zadowoleni z efektów działań na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Bardzo dobre dynamiki sprzedaży osiągnęliśmy zarówno na naszych kluczowych rynkach zagranicznych, jak i na rynku polskim. Segment „pozostałe”, od którego zaliczamy najmłodsze rynki eksportowe, np. kraje bałtyckie, zamknął rok wzrostem sprzedaży o blisko 25%, co daje mu już ponad 6-proc. udział w przychodach Grupy. Z kolei na jednym z najmłodszych rynków w grupie „kluczowych” – na Węgrzech – dynamika sprzedaży rok do roku przekroczyła 30%. W efekcie udział sprzedaży zagranicznej w przychodach ogółem w 2019 roku zbliżył się do 63%, a łączna wartość sprzedaży na rynkach zagranicznych przekroczyła 280 mln zł - to już dwukrotność sprzedaży zagranicznej realizowanej w 2013 r., a warto podkreślić, że w tym czasie rozwijaliśmy się w sposób organiczny.

Osiągnięte w minionym roku wyniki – sprzedażowe i finansowe – są dla nas powodem do satysfakcji również z tego powodu, że pokazują, jak Grupa radzi sobie w dynamicznym otoczeniu. W szczególności mamy tu na myśli zmiany legislacyjne, rosnące koszty – przede wszystkim osobowe, które rzutują m.in. na ceny usług transportowych, a także wahania kursów walut oraz cen surowców. Tym bardziej istotne stało się również opracowanie i wdrożenie Strategii F1 Grupy na lata 2019-2023, której implementację rozpoczęliśmy w ubiegłym roku. Nakreślone zadania strategiczne realizujemy zgodnie z planem, we wszystkich czterech głównych inicjatywach strategicznych. Zależy nam, aby FERRO było organizacją coraz bardziej zdywersyfikowaną pod kątem geograficznym i ofertowym oraz biorąc pod uwagę wykorzystywane kanały dystrybucji. To są nasze główne cele i ich realizacja jest dla nas priorytetem.

W tym miejscu w imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. chciałbym podziękować wszystkim Pracownikom. Zarówno tym, który zajmują się inicjatywami strategicznymi, jak i tym którzy pracują w obszarze czysto operacyjnym i codziennie swoim zaangażowaniem i odpowiedzialnością przyczyniają się do tego, że Grupa FERRO mogła kolejny rok działalności zakończyć sukcesem i wkroczyła dobrze przygotowana w niespokojny rok 2020. Podziękowania dla naszego Zespołu nabierają szczególnego znaczenia właśnie w sytuacji, w której wszyscy znaleźliśmy się obecnie. Jesteśmy przekonani, że do tych wymagających warunków, które nastały, przygotowaliśmy się najlepiej, jak mogliśmy. Mamy dobre i ustabilizowane relacje z dostawcami oraz efektywnie działające łańcuchy zaopatrzenia – obszar, który jeszcze kilka tygodni temu obserwowaliśmy z pewnym niepokojem, unormował się dzięki wspólnym aktywnym działaniom. Oczywiście, podobnie jak większość przedsiębiorstw, jesteśmy pod wpływem sytuacji ogólnej, w szczególności w obszarze dalszego rozwoju wydarzeń po stronie popytowej. Podkreślamy jednak, że Grupa jest zabezpieczona od strony organizacyjnej, a pod kątem zapasów i płynności jest aktualnie po bezpiecznej stronie. W tych turbulentnych czasach Zarząd jako priorytet stawia sobie stabilność firmy i zapewnienie ciągłości operacyjnej w długim okresie, dbałość o miejsca pracy oraz zdolność do szybkiej reakcji biznesowej w momencie, w którym sytuacja epidemiczna i makroekonomiczna w Polsce, Europie i na całym świecie się unormuje. Nasze decyzje podejmujemy w przekonaniu, że to właśnie rozsądna biznesowo strategia pozwala patrzeć na przyszłość FERRO w długim horyzoncie czasowym. Deklarujemy ciężką i odpowiedzialną pracę nastawioną na osiąganie najlepszych możliwych efektów, na jakie pozwoli nam wymagające otoczenie. 
 
Wojciech Gątkiewicz  
Prezes Zarządu, CEO 

Szczegółowe dane finansowe Ferro są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus