Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Śnieżka wdrożyła zmiany w modelu operacyjnym i koncepcji zarządzania

Udostępnij

Po kilku latach intensywnego rozwoju przez przejęcia oraz wzrostu organicznego SKA (SNIEZKA) – jeden z liderów rynku farb dekoracyjnych w Polsce, na Węgrzech i na Ukrainie – z początkiem 2021 roku wdrożyła zapowiadane zmiany w modelu operacyjnym i koncepcji zarządzania. Nowy model pozwoli zoptymalizować współpracę spółek wchodzących w skład Grupy i zwiększy efekt skali.

W ostatnim okresie Grupa Kapitałowa Śnieżka znacznie się powiększyła. W jej skład weszła spółka Poli-Farbe Vegyipari Kft., jeden z największych graczy na węgierskim rynku farb dekoracyjnych. Spółka posiada własny zakład produkcyjny i duży potencjał rynkowy, związany m.in. z możliwością dalszego rozwoju na rynkach Europy Południowej. Pod skrzydła Grupy trafiła również Radomska Fabryka Farb i Lakierów SA (Rafil),wyspecjalizowana w produkcji antykorozyjnych farb podkładowych i nawierzchniowych do ciężkiej ochrony przeciw korozji, posiadająca jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek farb antykorozyjnych w Polsce.

Szybki rozwój Grupy spowodował, że na znaczeniu zyskała potrzeba uporządkowania modelu operacyjnego i procesów zarządzania. Po pogłębionych analizach z udziałem renomowanych firm doradczych, zadecydowano o wydzieleniu pionu handlowego ze spółki-matki, czyli Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka SA, i wniesieniu go aportem do spółki zależnej: Śnieżka Trade od Colours Sp. z o.o. Jednocześnie spółka ta będzie nadal kontrolowana w 100% kapitałowo przez FFiL Śnieżka SA.

Podział zadań sprzyja efektywności

Celem operacji jest podział kompetencji między FFiL Śnieżka SA i Śnieżka Trade of Colours Sp. z o.o. Od teraz to spółka Śnieżka Trade of Colours będzie prowadziła działalność w obszarach sprzedaży i marketingu, koordynując te procesy na poziomie wszystkich spółek Grupy.

Przekształcenie struktury umożliwi Grupie optymalizację procesów zarządzania i wykorzystanie efektu skali, a poszczególnym spółkom – ujednolicenie w przyszłości zasad raportowania.

– Przechodzimy na nowoczesny model działalności, często wykorzystywany przez grupy kapitałowe o zasięgu międzynarodowym. Zapewnia to nam nowe możliwości pod kątem współpracy ze spółkami zagranicznymi z naszej Grupy – również w przypadku ewentualnych kolejnych akwizycji w przyszłości, których nie wykluczamy. Postawiliśmy przy tym na rozwój specjalizacji poszczególnych spółek zależnych, dzięki czemu zwiększy się ich efektywność i płynność kooperacji między nimi. To krok milowy w rozwoju Grupy Kapitałowej Śnieżka, który konsultowaliśmy i starannie przygotowywaliśmy z ekspertami w dziedzinie zarządzania – mówi Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Po zmianach FFiL Śnieżka SA będzie centrum kompetencji w zakresie produkcji oraz magazynowania i logistyki, co pozwoli na efektywne budowanie centrów kompetencji Grupy w tych obszarach. Jednocześnie zarząd spółki dominującej pozostaje w niezmienionym składzie: Piotr Mikrut – prezes zarządu, Witold Waśko – wiceprezes zarządu oraz Joanna Wróbel-Lipa – wiceprezes zarządu.

Strategia rozwoju i wzrostu konsekwentnie realizowana od ponad dekady

Ostatnie zmiany mają ścisły związek z konsekwentnym rozwojem Grupy Kapitałowej Śnieżka. Ponad 20 lat temu Grupa dokonała pierwszych inwestycji na rynkach wschodnich. W 1999 roku uruchomiła zakład produkcyjny na Ukrainie, a w 2003 roku otworzyła fabrykę na Białorusi. W tym samym roku Śnieżka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.

Kilka lat później zrodził się plan tworzenia centrów kompetencji i wydzielania w ich ramach poszczególnych obszarów działalności. Był on realizowany stopniowo, a do jego wcielenia w życie wykorzystano powołaną w 2010 roku spółkę TM Investment, która przez wiele lat była odpowiedzialna za zarządzanie znakami towarowymi i badania rynku. To właśnie ona w trakcie ostatnich zmian organizacyjnych (i zmianie nazwy w 2020 roku na Śnieżka Trade of Colours Sp. z o.o.) przejęła kompetencje marketingowe i sprzedażowe.

Obecnie Grupa Kapitałowa Śnieżka składa się z siedmiu spółek, a poza Polską działa aktywnie na 15 rynkach zagranicznych.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus