Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Przychody Pepco Group wzrosły w drugim kwartale 2023/24 o 11,7%

Udostępnij

Pepco Group, dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje wybrane wyniki za drugi kwartał roku obrotowego 2024, zakończony 31 marca 2024 r.

Podsumowanie

  • Przychody Grupy za I półrocze wyniosły 3 200 mln euro przy stałym kursie walutowym i wzrosły o 11% wobec poprzedniego roku
  • Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) za I półrocze spadły o 2,5% (I półrocze roku obrotowego 2023: LFL +11,1%)
    • Przychody LFL sieci Pepco spadły o 3,2%, przy wysokiej bazie odniesienia sprzed roku, kiedy to sprzedaż LFL wzrosła o 15,8% w I półroczu roku obrotowego 2023
    • Przychody LFL Poundland spadły o 0,7% przy silnych wynikach sprzedaży produktów szybkozbywalnych, przy słabszych wynikach sprzedaży odzieży oraz towarów codziennego użytku, na co wpływ miał proces przechodzenia na ofertę produktową Pepco
    • Przychody LFL Dealz spadły o 4,6% z uwagi na zaplanowaną zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco
  • Silne odbicie marży brutto Grupy było kontynuowane, dzięki wynikom Pepco
  • Liczba otwarć nowych sklepów w II kw. zgodnie z założeniami zmniejszyła się i wyniosła 86 nowych sklepów netto, w porównaniu do 203 nowych sklepów netto w I kw.

Podsumowanie I kwartału i I półrocza roku obrotowego 2024

Komentując wyniki, Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group, powiedział:

"W pierwszym półroczu kontynuowaliśmy postępy w realizacji naszej nowej strategii, zwiększając przychody o 11% do 3 200 mln euro i utrzymując pozytywną trajektorię marży brutto. Chociaż otoczenie handlowe pozostaje trudne, jesteśmy podbudowani oznakami poprawy wyników w drugim kwartale na niektórych z naszych głównych rynków Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej – kluczowym regionie geograficznym dla Grupy. Spodziewamy się dalszej kontynuacji trendu wzrostowego sprzedaży LFL w Pepco w drugiej połowie roku.

Nadal koncentrujemy się na kontroli kosztów i jesteśmy na dobrej drodze do znacznego obniżenia nakładów inwestycyjnych w tym roku, co sprawia, że jesteśmy coraz bardziej pewni generowania zwiększonego przepływu wolnych środków pieniężnych w roku obrotowym 2024. Nasza poprawa marż jest napędzana przez kombinację czynników makroekonomicznych, od obniżenia kosztów, w tym towarów i frachtu, po korzystniejsze kursy wymiany walut, a także własne działania optymalizacyjne, w tym zwiększoną efektywność zakupów i łańcucha dostaw.

Zgodnie z planem, w drugim kwartale przyjęliśmy wyważone podejście do otwierania nowych sklepów, koncentrując się na rynkach, co do których jesteśmy pewni, że wygenerują one najwyższe stopy zwrotu. To ukierunkowane podejście będzie kontynuowane w nadchodzących kwartałach, jako część naszej odnowionej strategii mającej na celu zwiększenie podstawowej rentowności poprzez bardziej zdyscyplinowane podejście do wzrostu i inwestycji.

Grupa jest przekonana, że w tym roku finansowym osiągnie rentowny wzrost – odzwierciedlający silniejszą i bardziej odporną działalność – ponieważ nadal dążymy do zbudowania wiodącej pozycji na rynku europejskich detalistów dyskontowych".

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

Grupa uruchomiła 289 nowe sklepy netto w I półroczu. Jak informowano w komunikacie za I kw., rozkład otwarć skoncentrowany był na początku okresu, z uwagi na kroki powzięte w roku obrotowym 2023 oraz by wykorzystać okres szczytów sprzedażowych. Ze względu na to, jakkolwiek w I kw. otwarto 203 nowe sklepy netto, ta liczba spadła do 86 nowych sklepów netto w II kw. (z wyłączeniem Austrii) ze względu na skoncentrowanie otwarć na głównych, rozpoznanych rynkach, które dają większą pewność wzrostu rentowności. Grupa wciąż spodziewa się uruchomić łącznie co najmniej 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024.

  • Pepco: 215 nowych sklepów netto otwartych w pierwszym półroczu. Do tej liczby znacząco przyczyniła się Europa Środkowo-Wschodnia, w której uruchomiono 68% z tych sklepów, w tym 61 z nich otwartych netto w Polsce
  • Poundland: 81 nowych otwarć brutto sklepów, w większości przekształconych w 56 sklepów Wilko
  • Sieć Dealz Poland otworzyła netto 33 nowych sklepów w I półroczu i obecnie posiada łącznie 316 placówek w Polsce

KADRY

Grupa ogłosiła dzisiaj nominację Stephana Borcherta na swojego nowego Prezesa. Jeżeli nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy zatwierdzi tę nominację, to obejmie on nowe stanowisko od 1 lipca 2024 r., kończąc tym samym proces rekrutacyjny przedsięwzięty przez Radę. Stephan 1 lipca rozpocznie trzymiesięczny okres wprowadzający. Andy Bond pozostanie w tym czasie na stanowisku przewodniczącego wykonawczego (executive chair), a następnie powróci na swoje pierwotne stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej 1 października 2024 r., wraz z początkiem nowego roku obrotowego. Dodatkowe informacje na temat nominacji znajdują się w oddzielnym komunikacie, opublikowanym także dzisiaj.

WYJŚCIE Z AUSTRII

Grupa ogłosiła 19 lutego 2024 r., że z uwagi na wyniki dogłębnej analizy bieżących wyników, zaprzestanie działalności w Austrii, jako że nie przewiduje osiągnięcia przez rynek austriackich odpowiednich poziomów rentowności. Grupa prowadziła 83 sklepy Pepco w tym kraju. Dalsze informacje na temat wyjścia z tego rynku zostaną udostępnione przy publikacji wyników za I półrocze.

INCYDENT NA WĘGRZECH

Jak poinformowano 27 lutego 2024 r., PCO (PEPCO) stała się celem złożonego ataku phishingowego na swoją działalność na Węgrzech, co poskutkowało utratą kapitału w wysokości ok. 15,5 mln euro. Śledztwo węgierskiej policji w tę sprawę trwa, co dotyczy również potencjalnego odzyskania tych pieniędzy. Firma prowadzi obecnie pełny przegląd szkoleń i procedur dotyczących ataków phishingowych w całej Grupie.

PERSPEKTYWY

Warunki dla handlu pozostają wymagające w większości krajów Europy, ale jesteśmy podbudowani poprawą wskaźników sprzedaży LFL na niektórych z naszych kluczowych rynków w Europie Środkowo-Wschodniej w II kw. Ogólne wyniki w I półroczu są porównywane z wysoką zeszłoroczną bazą odniesienia ale spodziewamy się, że wyniki LFL poprawią się w drugiej połowie roku obrotowego. W przypadku Poundland, na działaniach w I półroczu wpływ miała istotna zmiana polegająca na przejściu na ofertę Pepco w ofercie konsumenckiej w kategorii odzieży oraz towarów ogólnego przeznaczenia. Te zmiany w znacznym stopniu się już zakończyły i kolejne miesiące powinny przynieść sukcesywną poprawę osiąganych rezultatów z działalności.

Jesteśmy nadal optymistycznie nastawieni z uwagi na oczekiwaną poprawę marży brutto w ujęciu rok do roku, wynikającą z naszej działalności pod marką Pepco, która pomoże zwiększyć rentowność w całym roku. Poprawa marży brutto wynika ze zmniejszenia kosztów nakładów, w tym towarów i frachtu, poprawy kursów walutowych oraz poprawy marży na kupnie. Podczas gdy sytuacja na Morzu Czerwonym nadal prowadzi do pewnych dopłat do stawek frachtowych i opóźnień w czasie realizacji kontenerów, Grupa zarządza dostępnością produktów w całej firmie i na chwilę obecną nie spodziewa się, aby miało to znaczący wpływ na marżę brutto w drugiej połowie roku.

Ogólnie rzecz biorąc, Grupa jest nadal przekonana o osiągnięciu rentownego wzrostu w tym roku finansowym, utrzymując ścisłą koncentrację na osiąganiu zwrotów we wszystkich obszarach działalności, jednocześnie koncentrując się na mierzalnym wzroście na naszych głównych rynkach. Ponadto kierownictwo koncentruje się na zwiększaniu efektywności łańcucha dostaw i zaplecza organizacyjnego oraz dalszym wzmacnianiu kontroli. Oczekujemy, że wszystkie te inicjatywy przyczynią się do dalszego wzrostu w perspektywie średnioterminowej.

Grupa utrzymuje silny bilans z dostępem do ponad 450 mln euro dostępnego kapitału (z gotówki i kredytów) i nadal generuje wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Ta solidna podstawa, wraz z silnym kapitałem marki i udziałem w rynku na naszym głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz sprawdzonym, rentownym modelem sklepów, daje nam ciągłą wiarę w możliwość zbudowania wiodącego europejskiego detalisty dyskontowego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus