Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

MOL chce zwiększyć udział rynkowy do 25-30% w ramach strategii do 2030 r.

Zsolt Hernádi, prezes
Zsolt Hernádi, prezes
Udostępnij

W ramach realizacji nowej długoterminowej strategii do roku 2030 MOL chce zwiększyć udział w rynku paliw Europy Środkowo-Wschodniej do 25-30%, podała spółka.

"Celem MOL jest zwiększenie swojego udziału w rynku paliwowym na szerszym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej z obecnego poziomu nieco ponad 20% do poziomu 25-30% i znalezienie się w górnym kwartylu sektora pod względem rentowności" – czytamy w komunikacie.

W ramach realizacji tego celu firma chce utrzymać wiodącą pozycję w regionie, jeśli chodzi o podstawowe obszary swojej działalności oraz stać się czołową grupą chemiczną w Europie Środkowo-Wschodniej.

MOL chce również być dla klientów firmą pierwszego wyboru, która potrafi sprostać ich zróżnicowanym i zmiennym potrzebom poprzez zapewnienie odpowiedniej oferty produktów i usług. Planuje także stać się głównym źródłem rozwiązań mobilnych oraz innowacji, z rosnącą i konkurencyjną stopą zwrotu dla akcjonariuszy.

Koncern zamierza do roku 2030 istotnie zdywersyfikować swoją działalność rafineryjną. "Planowany jest stopniowy wzrost udziału produktów paliwowych nieprzeznaczonych do użytku w silnikach spalinowych tak, aby dzięki starannie wyselekcjonowanym projektom inwestycyjnym, skoncentrowanym przede wszystkim na łańcuchach wartości dodanej w branży petrochemicznej i chemicznej, do 2030 roku przekroczył on poziom 50% (obecnie poniżej 30%)" - czytamy dalej.

Kolejnym elementem strategii są inwestycje w sektorze chemii i petrochemii i wprowadzanie na rynek nowych grup produktów.

MOL zamierza dalej rozwijać swoją sieć stacji paliw, jednocześnie - dostosowując się do zmiennej dynamiki rynku i zachowań klientów - zamierza przekształcić swój model działalności detalicznej i stać się platformą dostarczającą konsumentom usługi. Jednym z celów koncernu jest zwiększenie udziału segmentu dóbr i usług konsumpcyjnych do poziomu 1/3 EBITDA grupy do roku 2030.

W segmencie poszukiwań i wydobycia MOL ma zamiar utrzymać konkurencyjny poziom kosztów dzięki jednocyfrowym wartościom bezpośrednich kosztów produkcji (obecnie wynoszą one mniej niż 7 USD/boe). Planuje również, by działalność segment była samofinansująca się, zrównoważona i generująca wartość nawet przy niskich cenach ropy naftowej (50 USD/bbl lub mniej).

Strategia MOL przewiduje także stopniowe inwestycje w nowe kierunki działalności, których docelowy udział we wskaźniku EBITDA grupy osiągnie do roku 2030 poziom 10%.

"Celem strategii 'MOL Group 2030' jest nie tylko utrzymanie i wzmocnienie naszej pozycji w regionie w kluczowych obszarach naszej działalności, ale też ponowne kształtowanie zmian zachodzących w Europie Środkowo-Wschodniej" – powiedział prezes MOL Zsolt Hernádi, cytowany w komunikacie.

Węgierski koncern MOL prowadzi działalność w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej (aktywa produkcyjne ma w 8 krajach, posiada też 5 rafinerii). Od 2004 r. jest notowany na warszawskiej giełdzie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus