Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Helio w roku obrotowym 2020/2021 oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody HEL (HELIO) w roku obrotowym 2020/2021 wyniosły 272,93 mln zł wobec 234,64 mln zł odnotowanych w poprzednim roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do 16,42 mln zł z 6,34 mln zł w porównywalnym okresie. W zakończonym roku obrotowym spółka odnotowała wynik netto na poziomie 12,95 mln zł w porównaniu do 3,3 mln zł osiągniętych w 2019/2020.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Helio do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

Zanim zaproszę do szczegółowej lektury raportu, chciałbym w kilku słowach podzielić się z Państwem refleksjami co do minionego okresu. Okresu, którego rekordowe wyniki dają mi osobistą satysfakcję, a zarazem są ukoronowaniem blisko 30 lat pracy nad rozwojem organizacji jaką dziś jest HELIO. Przed nami bowiem jubileuszowy, 30 sezon bożonarodzeniowy, w którym stoję na czele zbudowanego od podstaw przedsiębiorstwa.

Niniejszym przedstawiam zatem podsumowanie dokonań HELIO S.A. w roku obrotowym 2020/2021. Kolejny rok dynamicznego wzrostu sprzedaży sprawił, że zbliżyliśmy się do poziomu 300 milionów złotych rocznego obrotu. Rozwijaliśmy się przy tym regularnie przez cały rok, dzięki czemu każdy kwartał był rekordowy pod względem sprzedaży. W skali roku przychody wzrosły o 16%, co umocniło naszą rynkową pozycję. Sprzedaż rosła zarówno w kraju jak i zagranicą. Udział eksportu w strukturze przychodów HELIO S.A. wzrósł o kolejne punkty procentowe. Kontrahenci doceniają szczególnie naszą jakość, nowoczesną infrastrukturę produkcyjną i rzetelność. W tym roku po raz kolejny zostaliśmy docenieni przez Business Centre Club tytułem „Ambasadora Polskiej Gospodarki”.

Wciąż przy tym sukcesywnie inwestujemy w nasze infrastrukturalne przewagi konkurencyjne, modernizując i rozbudowując zakład o kolejne nowoczesne linie produkcyjne i rozwiązania technologiczno-logistyczne. Dzięki wizji, konsekwencji i stabilnej strukturze właścicielskiej realizujemy wielkie przedsięwzięcia metodą małych kroczków, nie obciążając nadmiernie kondycji finansowej Spółki. Nasza wytrwałość została przy tym „nagrodzona” pozyskaniem 4 milionów złotych unijnej dotacji, refinansującej 50% kosztów rozbudowy i przebudowy istniejącego budynku prażalni, zakupu maszyn i urządzeń podnoszących konkurencyjność firmy oraz wprowadzenia nowych produktów i przeciwdziałania zmianom klimatu.

Jednocześnie cały czas inwestujemy w markę i innowacyjne produkty. Dzięki nim jesteśmy dziś jedną z najsilniejszych marek w naszej branży. W czerwcu 2021 roku marka HELIO została wyceniona najwyżej w branży bakaliowej w rankingu najcenniejszych polskich marek opracowanym przez redakcję Rzeczpospolitej, zaś kilka miesięcy wcześniej palmę pierwszeństwa przyznała jej Gazeta Finansowa . W ostatnich miesiącach mieliśmy również honor odebrać m.in. statuetkę Superproduktu Świata Kobiety, Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich, Medal Europejski przyznawany przez Business Centre Club, tytuł Najlepszego Produktu – Wybór Konsumentów w konkursie organizowanym przez redakcję Wiadomości Handlowych, Złote Perły Rynku FMCG, czy Złote Laury Konsumenta.

Otrzymane nagrody potwierdzają potencjał sprzedażowy naszych nowości i atrakcyjność oferty oraz świadczą o sile marki HELIO. Co ważne, najwyższe podia osiągnęliśmy w kategoriach, które są dla nas kluczowe, a zarazem najbardziej perspektywiczne. Jak wynika z badań, wizerunek zdrowej marki HELIO ewidentnie dziś procentuje. Należy jednak pamiętać, że choć popyt na nasze produkty rośnie całorocznie, wciąż odnotowujemy duże piki sprzedażowe w okresach przedświątecznych.

W beczkę tegorocznych sukcesów dołożę jednak łyżkę dziegciu. Ze względu na ryzyka związane z pandemią i opóźnieniami w transporcie międzynarodowym, poziom naszych zapasów rośnie szybciej niż w latach ubiegłych, a wraz z nimi wykorzystanie kredytów bieżących. Ponadto problemy z nagłymi wzrostami cen surowców i deficytem pracowników nas także nie omijają. Na rynku brakuje rąk do pracy, stąd rosnąca ilość pracowników z zagranicy. Do tego anomalie pogodowe w krajach dostawców powodujące liczne pożary, susze, oraz powodzie wpływają negatywnie na wielkości zbiorów, a to bezpośrednio wpływa na wzrost cen surowca. Powszechne są także problemy logistyczne związane z pandemią, w tym opóźnienia w dostawach i wzrost ich kosztów, w tym dla przykładu nawet pięciokrotny wzrost kosztów frachtu kontenerowego. Podwyżki cen w naszej branży są zatem nieuniknione.

Biorąc pod uwagę, że rok sprawozdawczy minął w dobie pandemii, nie sposób pominąć tej kwestii choć w krótkim podsumowaniu. Nadmienię zatem, że zarządzanie ryzykami związanymi z pandemią jest od jej początku w nieustannej soczewce naszej uwagi. Choć zagrożenia związane z koronawirusem spowszedniały w społeczeństwie i mediach, my cały czas pozostajemy na baczności. Jak wiadomo rutyna to największe niebezpieczeństwo, stąd wciąż na bieżąco monitorujemy sytuację, analizujemy ryzyka, stale dostosowując organizację pracy do sytuacji.

Na zakończenie podsumuję, że choć biznesowe trudności wynikające z czynników zewnętrznych nas nie ominęły, dołożyliśmy wszelkich starań aby wzmocnić przewagi konkurencyjne Spółki oraz skutecznie wykorzystać potencjał i sprzyjające trendy konsumpcyjne. Z dumą stwierdzam, że nasze wieloletnie starania opłaciły się, a dzięki uzyskanemu efektowi ekonomii skali sięgnęliśmy po rekordowe zyski. Choć są powody do satysfakcji, nadal jesteśmy świadomi wyzwań i intensywnej pracy nad zapewnieniem dalszego pomyślnego rozwoju HELIO S.A. Zachęcam tymczasem do szczegółowego zapoznania się z raportem okresowym za rekordowy rok obrotowy Spółki.

Z poważaniem

Leszek Wąsowicz

Prezes Zarządu HELIO S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus