Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

AmRest podsumowuje wyniki za III kwartał 2021 r.

Udostępnij

- Sprzedaż w III kwartale 2021 r. osiągnęła rekordowy poziom, osiągając 533,6 mln euro.
- Marża EBITDA rośnie do 20,1% przy EBITDA na poziomie 107,5 mln
EUR.
- Dług netto zmniejszył się w ciągu ostatniego roku o 101 mln EUR i wynosi 490,8 mln EUR.
- Poszerzenie portfolio restauracji o 91 nowych lokali otwartych od początku roku.

Najważniejsze wydarzenia w III kwartale 2021 r.:


• Skonsolidowane przychody na rekordowym poziomie osiągając 533,6 mln EUR, wzrost o 20,9% rok do roku.
• Sprzedaż  like-for-like (w tym samym sklepach, któe działały przed rokiem) wzrosła w III kwartale 2021 r. o 115%, w porównaniu do 96% w analogicznym okresie 2019 r.
• Wzrasta aktywnosć - na koniec września działało 99% restauracji.
• Wzrost marży EAT (AMREST) do poziomów sprzed Covid. Marża EBITDA na poziomie 20,1%.
• EBITDA na poziomie 107,5 mln EUR, +35% wyższa niż rok wcześniej.
• Silny bilans. Zysk netto przypadający akcjonariuszom AmRest na poziomie +26,6 mln EUR.
• Ekspansja trwa. Od początku roku otwarto 91 nowych restauracji, zbliżając się do celu 130 na 2021 r.
• Dług netto w wysokości 490,8 mln EUR, co oznacza spadek (17%) w ciągu ostatniego roku.
• Wskaźnik lewarowania na poziomie 3,2x, poniżej 3,5x czyli poziomu zdefiniowanego w kowenantach obowiązujących na koniec roku oraz w porónaniu do 4,4x odnotowanego w II kwartale 2021 r.
• Silna pozycja gotówkowa na poziomie 172,6 mln EUR.


Sprzedaż na rekordowym poziomie. Wzrost marży EBITDA konsoliduje się na poziomie sprzed Covid.


Skonsolidowana kwartalna sprzedaż AmRest w III kwartale 2021 r. osiągnęła rekordowy poziom, osiągając 533,6 mln EUR. Liczba ta oznacza wzrost o 20,9% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku i 5,7% w stosunku do danych z 2019 roku. Na koniec okresu 99% restauracji działało. Wskaźnik porównywalnej sprzedaży w restauracjach („like-for-like”, „LFL”) osiągnął 115% w odniesieniu do 2020 roku i 96% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Liczby te potwierdzają sukces modelu biznesowego AmRest opartego na ciągłych innowacjach oraz przede wszystkim na doskonałości usług.


Większość krajów, w których Grupa prowadzi działalność, złagodziła poziom ograniczeń przyjętych w poprzednich kwartałach w celu powstrzymania pandemii i częściej otwierała swoje gospodarki i ułatwiała przemieszczanie. Działania te miały bezpośredni i pozytywny wpływ na wzrost sprzedaży w kanale dine in, który stanowił 39% całkowitej sprzedaży w okresie. Jednak nadal jest to poziom daleki od potencjału Grupy i poziomów sprzed pandemii, kiedy sprzedaż w tym kanale stanowiła około 55% całości.
Pod względem EBITDA Grupa wypracowała w III kwartale 2021 r. 107,5 mln EUR, czyli o 35% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Dźwignia wraz z ciągłymi postępami w działaniach digitalizacyjnych i efektywnościowych, pozwoliły osiągnąć marżę EBITDA za kwartał na poziomie 20,1%. Ostatecznie zysk przypisany akcjonariuszom wyniósł 26,6 mln EUR.


Wyniki według regionów:

Centralna i Wschodnia Europa sprzedaż osiągnęła 252,3 mln EUR, odnotowując wzrost o 27,1% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r. i 15,6% w porównaniu z 2019 r. Ten doskonały wynik był dość jednolity w różnych krajach segmentu. AmRest kontynuuje inwestycje i zwiększa swoją obecność w regionie. W III kwartale 2021 roku otwarto 15 nowych restauracji.


Zachodnia Europa. Znaczący postęp w sprzedaży w tym regionie, która w kwartale wyniosła 192,9 mln EUR, przy wzroście o 15,3% w porównaniu do III kwartału 2020 r. Jednak liczba ta jest nadal (3,4%) niższa niż uzyskana w III kwartale 2019 r. Wszystkie kraje pokazują znaczny postęp w raportowanej sprzedaży, z wysoką dynamiką obserwowaną w Hiszpanii. AmRest otworzył w ciągu kwartału 8 dodatkowych restauracji w tym regionie


Rosja. Dobre wyniki ze sprzedażą w wysokości 50,9 mln EUR w trzecim kwartale roku. Liczba ta jest o 19,1% wyższa od liczby zarejestrowanej w 2020 r., ale nadal (7,4%) niższa niż w 2019 r. Wyróżnia się ciągły wzrost widoczny w kanale Take Away. W ciągu kwartału w regionie otwarto 7 nowych restauracji.


Chiny. Nowy historyczny rekord kwartalnej sprzedaży w III kwartale 2021 roku, po wzroście sprzedaży o 2,5% w stosunku do poprzedniego kwartału, który stanowił poprzedni rekord. Sprzedaż wyniosła 27,3 mln EUR i jest o 10,3% wyższa od uzyskanej w analogicznym okresie 2020 roku. Po otwarciu dwóch nowych franczyz łączna liczba restauracji w regionie wzrosła do 78.

 

Wzmocnienie bilansu ciągłe. Przyspieszenie generowania zysków, silne zmniejszanie zadłużenia i wzrost portfela restauracji.


Na koniec trzeciego kwartału zadłużenie finansowe netto (poprzednio MSSF16) wynosi 490,8 mln EUR, po spłacie 57 mln EUR pokrywających zaplanowane terminy zapadalności konsorcjalnych kredytów bankowych. Z kolei gotówka wynosi 172,6 mln euro. Spadek zadłużenia i wzrost przychodów pozwoliły osiągnąć wskaźnik dźwigni (zdefiniowany jako dług netto/EBITDA, EBITDA liczona zgodnie z umowami finansowania z bankami) na poziomie 3,2 z 4,4 w 2Q2021.
Liczby te pozwalają AmRest na spełnienie obowiązującego kowenantu dotyczącego płynności na koniec III kwartału 2021 r., który wymaga płynności przekraczającej 50 mln EUR, oraz z góry z dwoma dodatkowymi kowenantami finansowymi, z którymi będzie musiał się zmierzyć pod koniec czwartego kwartału: wskaźnik dźwigni mniejszej niż 3,5 i wskaźnika pokrycia odsetek > 3,5.
W 2021 roku grupa otworzyła 91 lokali. Te liczby przybliżają nas do celu, jakim jest otwarcie ponad 130 restauracji w bieżącym roku.

 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus