Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Mediacap z 106,5 mln zł przychodów i 6,9 mln zł EBITDA po trzech kwartałach 2021 r.

Udostępnij

W III kwartałach 2021 roku Grupa MCP (MEDIACAP) zwiększyła  przychody do 106,5 mln PLN (+34% r/r), co przełożyło się na wzrost EBITDA do 6,9 mln PLN, wobec 4,3 mln PLN rok temu. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł po III kwartałach 2021 2,4 mln PLN wobec straty na poziomie -0,8 mln PLN w 1-3Q2020. Na zwiększenie wyniku netto w III kwartałach 2021 wpływ miało m.in. zaniechanie w ubiegłym roku części działalności oraz zdarzenia jednorazowe - umorzenia programów pomocowych (wpływ ok. 1,33 mln PLN na wynik netto).

W samym III kwartale 2021 przychody wyniosły 40,7 mln PLN (+41,6% r/r), zysk EBITDA 2,7 mln PLN (-22,1% r/r).

„Analizując wyniki III kwartału w ujęciu rok do roku, należy pamiętać, że III kwartał 2020 roku był okresem szczególnej dyscypliny finansowej, a teraz natomiast rozbudowujemy bazę kosztową pod kątem obsłużenia przyszłych przychodów” - mówi Jacek Olechowski, Prezes Zarządu MEDIACAP SA.

Dla segmentu influencer & gaming marketing (LTTM), III kwartał 2021 to kolejny okres dynamicznego wzrostu przychodów. Segment osiągnął w tym okresie 19,5 mln PLN sprzedaży (+35,5% r/r) i 0,98 mln PLN EBITDA (-3,5% r/r).

Niższy niż rok wcześniej wynik EBITDA LTTM w III kwartale br. jest pochodną gorszej struktury sprzedaży: napędem wzrostów była bowiem głównie lepsza saturacja reklamami na YouTube, a nie produkty o wyższej wartości dodanej, takie jak lokowanie produktów i branded content. Wzrost sprzedaży tych ostatnich pozostaje naszym głównym priorytetem pod kątem kolejnych okresów – tłumaczy Jacek Olechowski.

Wielkość sprzedaży w biznesie agencyjnym (Freundschaft) w minionym kwartale wyniosła 15,8 mln PLN (+68,8% r/r), co przełożyło się na zbliżony do zeszłorocznego wynik EBITDA (1,0 mln PLN).

Miniony kwartał był okresem szczególnie silnego wzrostu sprzedaży dla naszego biznesu agencyjnego. Należy jednak zwrócić uwagę, że pozytywny wynik EBITDA w zeszłym roku osiągnęliśmy dzięki przejściowo obniżonej bazie kosztowej. W tym roku natomiast koszty były na ‘normalnym’ poziomie. Do wzrostu przychodów kontrybuowały segment eventowy oraz e-commerce, co samo w sobie cieszy, ale wiąże się z niższymi marżami. Wierzymy, że w kolejnych okresach Freundschaft poprawi rentowność, a obecnie koncentrujemy się na pozyskiwaniu nowych klientów i przedłużaniu istniejących kontraktów pod kątem przyszłego roku – mówi Jacek Olechowski.

Nadal najwolniej odbija segment badawczy (IQS), który wypracował w minionym kwartale 5,5 mln PLN przychodów (+9,0% r/r), co nie pozwoliło jeszcze na osiągnięcie dodatniej rentowności operacyjnej. Wynik EBITDA wyniósł 0,7 mln PLN (spadek z 1,4 mln PLN rok temu).

Warto wspomnieć, iż w III kwartale ubiegłego roku IQS był beneficjentem tarcz antycovidowych w wysokości 0,2 mln PLN, zaś negatywny wpływ na jego bieżącą rentowność ma rozbudowa struktury pod kątem oczekiwanych wzrostów po pandemii – dodaje Jacek Olechowski.

Podsumowując, trzeci kwartał 2021 był kolejnym etapem w naszym powrocie na ścieżkę wzrostów. Choć rentowność segmentów nieco rozczarowała to należy pamiętać, iż Q3 2020 był czasem szczególnie twardej dyscypliny kosztowej i dofinansowań publicznych. Końcówka roku z racji swojej skali będzie najważniejsza pod kątem realizacji tegorocznego budżetu. Równolegle wchodzimy w okres intensywnych przygotowań do 2022, które mocno koncentrują się na stronie finansowej - w postaci wyzwań związanych z Polskim Ładem i inflacją kosztów. Musimy nauczyć się nimi zarządzać, jeżeli chcemy skorzystać z lepszej koniunktury  – podsumowuje Jacek Olechowski.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus