Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Rekordowy trzeci kwartał 2021 roku Grupy AB

Udostępnij

Pierwszy raz przychody największego dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE w okresie lipiec-wrzesień przekroczyły 3 mld zł, zysk brutto na sprzedaży osiągnął ponad 100 mln zł, a wynik EBITDA przebił próg 40 mln zł. Dzięki największej efektywności w branży przełożyło się to również na wzrostzysku netto o ponad 30% rdr. Mocne otwarcie nowego roku finansowego 2021/22 oznacza również historyczne wejście wartości kapitałów własnych w sferę 10-cyfrową.

Dolnośląska Grupa ABE (ABPL) w pierwszym kwartale roku finansowego 2021/2022 zanotowała 3,1 mld zł przychodów (+8% rdr), co przy skutecznym wykorzystaniu dźwigni operacyjnej przełożyło się na jeszcze dynamiczniejszy wzrost zysku brutto na sprzedaży (105 mln zł, +22% rdr), wyniku EBITDA (40 mln zł, +21% rdr) i zysku netto (25 mln zł, +31% rdr).

- Rosnące marże Grupy AB wynikają z kilku głównych czynników. Staliśmy się firmą technologiczną, która długoterminowo inwestuje w efektywność biznesową, w tym automatyzację procesów handlowych i logistycznych czy nowe technologie w sferze sprzedażowej. Sprzyja nam również rewolucja cyfrowa, która wspiera popyt na sprzęt elektroniczny oraz oprogramowanie, w którego diametralnej zmianie modelu sprzedaży aktywnie uczestniczymy własną, wiodącą platformą chmurową. W minionym kwartale widzieliśmy jednocześnie korzystną zmianę miksu produktowego, w którym większy udział miały produkty o tradycyjnie korzystniejszych parametrach marżowych – wskazuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Perspektywy dalszego wzrostu rynku CEE, a w szczególności Polski, Czech i Słowacji, na których najmocniej obecna jest Grupa AB, wyglądają obiecująco. Szczególnie polski rynek pokazuje wysokie dynamiki wzrostu popytu.

- Ten trend wzrostowy z pewnością się utrzyma, bo rynek CEE nadal chce i wymaga inwestycji w rozwiązania IT. Oczywiście, widzimy obecnie narastające perturbacje w łańcuchach dostaw, przez co mamy sytuację, w której zaspokojenie części popytu na określony asortyment musi zostać odłożone w czasie, może przesuwać się między kwartałami. Grupa AB jest jednak bardzo aktywna w sferze zakupowej i od kilku kwartałów wykorzystujemy wszelkie możliwości, aby zwiększać zapasy i oferować możliwie pełną dostępność produktową naszym klientom. To kolejna korzyść ze współpracy z nami. Naszym partnerom zapewniamy także kompleksowe wsparcie na każdym etapie, w tym szerokie portfolio narzędzi do finansowania zakupów, zespół inżynierski, dedykowane rozwiązania logistyczne czy przekazywanie wiedzy poprzez Centrum Kompetencyjne AB – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.

Na koniec września br. wartość kapitałów własnych Grupy AB przekroczyła miliard złotych, a w minionym kwartale udało jej się zwiększyć stan zapasów do 1,3 mld zł (+20% rdr). O ile w wybranych asortymentach, jak konsole do gier, karty graficzne czy produkty jednej z marek premium widać globalnie duży niezaspokojony popyt, o tyle patrząc szeroko Grupa AB potrafi modelowo wypełniać rolę sprawnego dystrybutora nawet w obecnym, pełnym wyzwań otoczeniu zewnętrznym, a jej decyzje zakupowe odzwierciedlają zmieniającą się sytuację rynkową.

- Do zmieniającej się sytuacji rynkowej jesteśmy przygotowani również od strony finansowej, dzięki czemu naszzdrowy bilans budowany konserwatywnie i długoterminowo pozwala na absorpcję wzrostu wartości kapitału pracującego. Utrzymujemy wskaźniki finansowe na bardzo bezpiecznych poziomach. Wartość długu netto do EBITDA LTM znajduje się poniżej 1. Wykorzystujemy dopiero 28% dostępnego finansowania zewnętrznego, dzięki czemu mamy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu zarówno w oparciu o kapitały własne, jak również w oparciu o finansowanie bankowe – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Grupa AB mocnym akcentem rozpoczęła rok finansowy 2021/2022, ale także cały rok finansowy 2020/2021 był rekordowy. W rezultacie wśród projektów uchwał na najbliższe Walne Zgromadzenie (30.11.2021) znajduje się propozycje wypłaty 1 zł dywidendy na akcję (łącznie ponad 16 mln zł) oraz przeprowadzenia skupu akcji własnych za kwotę ponad 16 mln zł. Do akcjonariuszy – po aprobacie WZ – ma trafić łącznie prawie 33 mln zł, czyli ponad 26% wypracowanego rocznego skonsolidowanego zysku netto roku obrotowego 2020/2021.

Oprócz efektów działalności operacyjnej, warto zwrócić uwagę na inicjatywy CSR realizowane przez Grupę AB. Wśród nich wybija się akcja #AByrazem w ramach narodowej walki z COVID-19, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zakupiła respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wrazzfirmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

Akcja #AByrazem jest honorowana licznymi nagrodami, a Grupa AB i jej menedżerowie są systematycznie nagradzani przez resellerów, vendorów i kapituły konkursowe. W ostatnim czasie podczas uroczystej gali IT Champions 2021 magazynu IT Reseller do Grupy AB trafiły aż cztery nagrody – dystrybutora roku, akcji CSR, osobowości branży IT (CEO Andrzej Przybyło) oraz dyrektora sprzedaży (Patrycja Gawarecka). Grupie AB przyznane zostały także tytuły najlepszego dystrybutora IT na rynku polskim i czeskim od firmy badawczej Context na podstawie ocen resellerów w ramach badania ChannelWatch 2021. W przypadku AB S.A to już siódmy raz z rzędu, kiedy została uznana dystrybutorem roku na rynku IT.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus