Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe CDRL w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody CDL (CDRL) w minionym roku wyniosły 444,25 mln zł wobec 405,67 mln zł odnotowanych w 2020 roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym roku do 44,29 mln zł z -3,12 mln zł w 2020 r. W 2021 r. spółka odnotowała 32,93 mln zł zysku netto w porównaniu do -41,76 mln zł wypracowanych w ciągu 2020 r.

Poniżej pełna treść listu zarządu CDRL do akcjonariuszy:

Drodzy Pracownicy, Akcjonariusze oraz Klienci,

Przedstawiamy raport opisujący najważniejsze osiągnięcia i wyniki finansowe Grupy CDRL w 2021 roku.

Rok 2021 możemy określić mianem rekordowego dla Grupy CDRL. Spółka osiągnęła najwyższy w swojej historii wynik EBITDA oraz zysk netto. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyniku, szczególnie biorąc pod uwagę okoliczności w jakich przyszło nam prowadzić biznes. 2021 rok ponownie upłynął pod znakiem wyzwań związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, która wpłynęła na ograniczenia społeczno-gospodarcze. Powszechne szczepienia, które rozpoczęły się wraz z początkiem minionego roku dały nadzieję na powrót do normalności, ale był to proces wielomiesięczny i złożony. Nadal mierzyliśmy się z ograniczeniami związanymi z wprowadzonym przez rząd reżimem sanitarnym oraz okresowym zamykaniem centrów handlowych. Szybkie dostosowanie naszej strategii do obecnych warunków i jej konsekwentna realizacja przyniosły wymierny skutek, czego dowodem są osiągnięte wyniki.

Zysk netto Grupy CDRL w 2021 roku wyniósł 32,9 mln zł względem straty w kwocie 41,7 mln zł rok wcześniej. Spółka odnotowała 444,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 9,5 proc. więcej niż w roku 2020. Co istotne, wzrosła marża na sprzedaży – w 2021 roku wyniosła 49,3 proc. względem 47,2 proc. rok wcześniej. W omawianym okresie EBITDA wyniosła 64,3 mln zł, czyli była 2,5-krotnie wyższa w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost zysku na sprzedaży w 2021 roku jest w dużej mierze zasługą konsekwentnego rozwoju e-commerce. W kanałach internetowych Grupy, sprzedaż była wyższa o 16,2 mln zł i stanowiła 17 proc. ogólnej wartości przychodów w 2021 roku – w 2020 roku było to 15 proc.

W 2021 roku dokonaliśmy optymalizacji sieci sklepów, poprzez zamknięcie nierentownych placówek oraz zmniejszenie powierzchni sprzedaży. Obecnie posiadamy 486 punktów handlowych. Równolegle konsekwentnie poszerzamy dostępność naszych produktów w sieci. Nasz sklep internetowy działa obecnie w 7 wersjach językowych: polskiej, ukraińskiej, angielskiej, czeskiej, słowackiej, niemieckiej rumuńskiej. W minionym roku uruchomiliśmy dwie nowe platformy internetowe: www.broel.pl i www.lemonexplore.pl. Jednocześnie, w związku ze zwiększaniem oferty produktowej, rozszerzyliśmy zabudowanie hali magazynowej, dzięki czemu powstało 5,5 tys. nowych miejsc adresowych. Rozwijamy także naszą sieć dystrybucji, by jeszcze sprawniej dostarczać zamówienia do naszych partnerów i klientów. Na potrzeby sprzedaży internetowej rozbudowaliśmy również nasze studio fotograficzne.

Trzymamy rękę na pulsie, dostosowujemy ofertę produktową do potrzeb zmieniającego się świata, wprowadzamy nowe linie produktowe i systematycznie rozszerzamy ofertę. W 2020 roku było to 2,5 tys. modeli, w roku ubiegłym zwiększyliśmy ją do 3 tys. a w 2022 roku zaplanowaliśmy 4,1 tys. modeli.

Zgodnie z przyjętą strategią zwiększamy liczbę sklepów, także poprzez ekspansję zagraniczną. W 2021 roku Grupa CDRL rozszerzyła działalność o nowe rynki: w Mołdawii i Albanii postały pierwsze w tych krajach kornery. Ponadto na Słowacji zostały otwarte dwa nowe sklepy franczyzowe, a w Portugalii pozyskaliśmy masterfranczyzobiorcę. Wzrostowi naszej sieci towarzyszy rozwój infrastruktury technicznej i technologii wspierających działanie salonów stacjonarnych, m.in. technologii mobilnej do przyjęć towarów w salonach.

Mimo pandemii jak również wielu przejęć dokonanych w 2019 roku finansowanych długiem, w minionym roku spłaciliśmy obligacje i znacząco zmniejszyliśmy zadłużenie. Na koniec 2021 roku skonsolidowany dług netto Grupy (bez MSSF16) wyniósł 23,8 mln zł wobec 41,8 mln zł rok wcześniej.

W ubiegłym roku zmierzyliśmy się z niespotykanymi dotąd problemami w logistyce morskiej, brakiem dostępności kontenerów i podwyżkami cen frachtu morskiego, które wzrosły nawet dziesięciokrotnie i utrzymywały się na wysokim poziomie przez cały rok 2021. Wysiłkiem naszego zespołu, zmieniliśmy model logistyki w Grupie, co przełożyło się na ograniczenie liczby wysyłek i poprawę wypełnienia kontenerów o 4 proc r/r.

Przez ostatnie dwa lata sektor handlowy uległ transformacji – na znaczeniu zyskał handel e- commerce. Dzięki odpowiedniej infrastrukturze mogliśmy szybko dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości, adaptując nasze działania do bieżących warunków, by jak najlepiej sprostać oczekiwaniom klientów. Fundamentem naszych działań były rozwój sprzedaży internetowej jak również optymalizacja sieci stacjonarnej, co przełożyło się na wzrost przychodów oraz poprawę rentowności. Wypracowane wyniki dowodzą, że osiągnęliśmy zamierzony cel i mamy potencjał do dalszego wzrostu.

Uzyskane przez Grupę CDRL wyniki finansowe w 2021 roku to efekt pełnego zaangażowania naszych pracowników. To zespół kompetentnych i doświadczonych ludzi, którym z tego miejsca chcielibyśmy serdecznie podziękować za ciężką, codzienną pracę, nieraz w dynamicznie zmieniających się warunkach. Dziękujemy również Wam, drodzy Akcjonariusze, za Wasze zaufanie i wiarę w nasz biznes. To niekwestionowana motywacja do dalszej pracy i rozwoju Grupy CDRL.

Z poważaniem,

Marek Dworczak – Prezes Zarządu

Tomasz Przybyła – Wiceprezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus