Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Sonel w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2021 2020 dynamika
w tys. zł.      
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 113 834 108 457 5%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 13 352 14 521 -8%
Zysk (strata) brutto 14 572 14 513 0%
Zysk (strata) netto 14 663 13 350 10%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 5 312 27 613 -81%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -8 384 -8 973  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -13 092 -1 250  
Przepływy pieniężne netto, razem -16 164 17 390  
       
Aktywa, razem 119 013 114 541 4%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 27 891 24 082 16%
Zobowiązania długoterminowe 9 261 9 808 -6%
Zobowiązania krótkoterminowe 18 630 14 274 31%
Kapitał własny 91 122 90 459 1%
Kapitał zakładowy 1 400 1 400  
       
Liczba akcji (w szt.) 14 000 000 14 000 000  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w złotych/ EUR) 1,05 0,95 11%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w złotych/ w euro) 1,05 0,95 11%
Wartość księgowa na jedną akcję (w złotych/ w euro) 6,51 6,46 1%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w złotych/ w euro) 6,51 6,46 1%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w złotych/ w euro) 1,00 0,40 150%

 

Szanowni Państwo, rok 2021 był rokiem wielu wyzwań ale i szans. Spółka zakończyła go sprzedażą na poziomie jednostkowym 113,8 milionów złotych oraz wynikiem netto 14,6 miliona złotych. Są to rekordowe wyniki osiągnięte przez Spółkę na przestrzeni jej historii. Dużą dynamikę sprzedaży osiągnęliśmy na poziomie skonsolidowanym tj. ponad 136 %, dzięki dobrym wynikom spółek z Grupy Kapitałowej. To są tylko liczby, ale osiągnięcie takich rezultatów kosztowało nas wiele wysiłku.

Działaliśmy w warunkach pandemii COVID oraz pracy zdalnej, co bardzo utrudniało realizację procesów biznesowych. Nadal utrudniony był bezpośredni kontakt handlowców z rynkiem. Wiele imprez targowych zostało odwołanych. Pojawiły się nowe zagrożenia związane z zaburzeniami w łańcuchach dostaw. Największym wyzwaniem, z którym przyszło nam borykać się, to potężne braki komponentów do produkcji, głównie procesorów, co powodowało wzrost kosztów produkcji oraz znaczny wzrost kosztów logistyki, która musiała zostać rozbudowana aby sprostać zadaniom zaopatrzenia. Wzrosły również istotnie zapasy, ponieważ ich posiadanie zapewniało w miarę bezproblemowe procesy produkcyjne. Istotny wzrost zapasów został sfinansowany gotówką, w konsekwencji jej poziom w Spółce istotnie zmalał. Nie mniejszym problemem był bardzo duży wzrost kosztów pracy związany z regulacjami płacy minimalnej, jak również z oczekiwaniami płacowymi pracowników, a w szczególności specjalistów IT, gdzie poziom płac zaczyna dorównywać tym w krajach Europy zachodniej. Naszą reakcją na wzrosty kosztów były próby podwyższania cen wyrobów i usług, ale tu nasze możliwości ograniczał rynek i konkurencja. Tym niemniej, w drugiej połowie roku, gdy proces inflacyjny w Polsce i Europie nabrał tempa uzyskaliśmy akceptację kluczowych klientów na pewne podwyżki, co poprawiło nieco poziom marż, wpływając na końcowy rezultat. Duży wpływ na końcowy wynik miał również uzyskany bonus od naszego partnera SANXING oraz spółki z grupy kapitałowej FOXYTECH za uzyskane poziomy sprzedaży.

Realizowaliśmy również naszą strategię rozwoju spółki wprowadzając kilka cyfrowych kanałów sprzedaży i obsługi klienta, w tym kilka platform sprzedażowych. Udoskonalona została witryna do obsługi serwisu i laboratorium. Wdrożyliśmy oprogramowanie typu PIM umożliwiające spójne zarządzanie ofertą na wielu rynkach i w wielu językach, co umożliwiło nam rozwój platform sprzedażowych, o których pisałem wcześniej. Kontynuowane były prace nad flagowym projektem e-Sonel, który po wdrożeniu, umożliwi oferowanie naszym klientom usług cyfrowych w tym sprzedaż abonamentową. Rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem nowego centrum obsługi klienta oraz wdrożenie nowego CRM do zarządzania relacjami z klientem. Dobre wyniki sprzedaży Spółka osiągnęła dlatego, że była beneficjentem bardzo dynamicznie rosnącego rynku fotowoltaiki, gdzie mając szereg produktów do tego segmentu rynku uzyskaliśmy znaczą przewagę konkurencyjną. Dobrze sprzedawały się również urządzenia dla rynku EVSE (elektromobilność). Przełom lat 2021 i 2022 to również czas kiedy doprowadziliśmy do utworzenia nowego podmiotu z siedzibą w Singapurze, którego zadaniem będzie obsługa klientów z rejonu ASEAN, gdzie spółka przewiduje duże wzrosty sprzedaży. Opracowaliśmy i ogłosiliśmy nową strategię na lata 2022 do 2024, w której określiliśmy nasze zamierzenia i zakresy celów do osiągnięcia w tym czasie.

Sytuacja ekonomiczna Spółki na koniec roku 2021, osiągnięte rezultaty oraz zbudowana pozycja Spółki na rynku pozwalały sądzić , że perspektywy rozwoju, mimo wzrostu inflacji i związanego z nią wzrostu kosztów, na najbliższy okres są dobre. Niestety, teraz kiedy piszę ten list, mamy już za sobą ponad miesiąc walk na Ukrainie. Ta wojna spowodowała zablokowanie sprzedaży na kierunkach wschodnich oraz stwarza potężne zagrożenie dla realizacji celów w roku 2022 i następnych. Bez względu na to jak zakończy się kryzys ukraiński przewidujemy, że wpłynie on na pogorszenie sprzedaży w następnych latach na rynkach wschodnich i w najgorszym wypadku zablokuje tę sprzedaż całkowicie. Jest  to strata około 4,5% wolumenu sprzedaży. Spółka będzie musiała podjąć dodatkowy wysiłek aby uzupełnić ten ubytek. Najprawdopodobniej poszukamy tego rynku na Dalekim Wschodzie, gdzie realizujemy projekt ASEAN.

Na koniec chciałbym podziękować akcjonariuszom za współpracę, nie tylko za ostatni rok, ale również za ostatnie 21 lat gdy dowodziłem Spółką. Podjąłem decyzję o tym, aby nie kandydować na funkcję prezesa zarządu SON (SONEL) w nowej kadencji. Moja rola w zarządzie Spółki zakończy się po zatwierdzeniu przez WZA tego sprawozdania.

Patrząc wstecz na te wszystkie lata mogę z dumą powiedzieć, że udało się zbudować firmę, która z poziomu niewielkiego podmiotu zatrudniającego kilkadziesiąt osób i uzyskującego przychody poniżej kilku milionów, wyrosła na sporego gracza zarówno na rynku krajowym jak i na rynkach zagranicznych. Zbudowaliśmy ofertę bardzo nowoczesnych produktów w większości wymyślonych i opracowanych w Polsce. Ten rozwój dokonał się również na poziomie Grupy Kapitałowej, gdzie zbudowaliśmy firmy działające w Indiach oraz w Singapurze, które z sukcesem sprzedają produkty Sonel. Nie do pominięcia jest również działalność spółki FOXYTECH działającej w kraju, która we współpracy z grupą SANXING oferuje rozwiązania z obszaru smart meteringu. Wyniki tej spółki za ubiegły rok pokazują ogromny potencjał do rozwoju. Zbudowaliśmy razem z naszymi współpracownikami bardzo stabilne i zyskowne przedsiębiorstwo, które moim zdaniem, mimo wspomnianych zagrożeń, ma przed sobą dobre perspektywy. Za tymi sukcesami stał oczywiście zespół ludzi, którym chciałbym serdecznie podziękować za te 21 lat współpracy.

Nie sposób tu wszystkich wymienić, ale szczególnie chciałbym podziękować mojemu zastępcy Panu Janowi Walulik, który mi dzielenie pomagał w wielu trudnych sytuacjach. Sonel jest i w najbliższym okresie będzie wiodącą firmą w rynku urządzeń pomiarowych.

Jeszcze raz dziękuję wszystkim, którzy mi pomogli w budowaniu marki SONEL.

Z poważaniem

Prezes Zarządu SONEL S.A.

Krzysztof Wieczorkowski

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus