Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BNP Paribas Bank Polska wypracował w drugim kwartale zysk netto na poziomie 258 mln zł

Udostępnij

W II kw. 2022 r. Grupa Kapitałowa BNP (BNPPPL) wypracowała zysk netto na poziomie 258 mln zł (+95% r/r, -7% kw/kw), a w całym pierwszym półroczu 535 mln zł (+81% r/r). Przychody banku po 6 miesiącach wzrosły o 32% r/r, a koszty o 31% r/r, na co istotny wpływ miały wyższe obciążenia regulacyjne – jednorazowa opłata na stworzenie systemu IPS i składki na BFG – oraz rosnąca presja inflacyjna. Bank utrzymuje dobrą jakość portfela kredytowego, co przekłada się
na stabilne koszty ryzyka.

- Mimo niestabilnej sytuacji rynkowej w II kw. 2022 r. zanotowaliśmy dalszy wzrost wyniku odsetkowego, bardzo dobry wynik prowizyjny oraz wzrost wyniku FX na transakcjach z klientami. Realizowaliśmy założenia nowej strategii GObeyond koncentrując się na rozwoju zielonego finansowania i wsparciu naszych Klientów w transformacji energetycznej, dalszej digitalizacji usług oraz działaniach wzmacniających ich bezpieczeństwo. Jesteśmy zadowoleni z wyników za pierwsze półrocze 2022 r., jednak niepewność dotycząca sytuacji geopolitycznej, spodziewane pogorszenie sytuacji makroekonomicznej oraz wdrażane regulacje w sektorze bankowym powodują, że trudno być optymistą w perspektywie kolejnych kwartałów. Należy wskazać przede wszystkim na koszty wakacji kredytowych, które zostały udostępnione kredytobiorcom niezależnie od ich sytuacji materialnej czy rzeczywistych problemów ze spłatą zobowiązań. Mimo wszystko, w tych niełatwych warunkach rynkowych, wciąż zapewniamy finansowanie polskiej gospodarce, a jakość portfela kredytowego pozostaje dobra – mówi Przemek Gdański, Prezes Zarządu BNP Paribas Bank Polska. – W kolejnych kwartałach zdolność do wspierania gospodarki i Klientów, dalszy rozwój zielonej transformacji i inwestycji w technologię będą jednak stanowić wyzwanie dla banków osłabionych kosztami wynikającymi z nowych regulacji – dodaje.

Główne informacje biznesowe za II kw. 2022 r.:

  • Wartość portfela kredytów brutto Klientów indywidualnych: 40,2 mld zł (+12,1% r/r)
  • Wartość portfela kredytów brutto Klientów instytucjonalnych: 54,7 mld zł (+15,7% r/r)
  • Sprzedaż kredytów hipotecznych: 1,2 mld zł (-30% r/r)
  • Sprzedaż kredytów gotówkowych: 0,95 mld zł (-2% r/r)
  • Sprzedaż kont osobistych: 85,6 tys. (+10% r/r)
  • Liczba użytkowników kanałów zdalnych: 1,6 mln (+12% r/r)
    • w tym aplikacji mobilnej GOmobile: 1,0 mln (+31% r/r) 

Kluczowe informacje finansowe na koniec II kw. 2022 r.:

  • Suma bilansowa: 142 mld zł (+14,8% r/r)
  • Kredyty Klientów brutto: 95 mld zł (+14,2 r/r)
  • Depozyty Klientów: 109 mld zł (+13,6% r/r)
  • Wynik z działalności bankowej w II kw.: 1567 mln zł (36,2% r/r)
    • Wynik odsetkowy: 1 149 mln zł (+51,5% r/r)
    • Wynik prowizyjny: 295 mln zł (+18,0% r/r)
    • Wynik na działalności handlowej: 119 mln zł (-31,6% r/r)
  • Ogólne koszty administracyjne, łącznie z amortyzacją w II kw.: 851 mln zł (+48,1% r/r)
  • Koszty ryzyka kredytowego narastająco: 37 pb. wobec 33 rok wcześniej
  • Rentowność: ROE 9,6% (+4,7 pp. r/r), C/I 53,6% (-0,3 pp. r/r)
  • Stabilna pozycja płynnościowa – wskaźnik kredyty (netto)/depozyty: 84,3% (+1,0 pp. r/r)
  • Bezpieczna pozycja kapitałowa – współczynnik kapitału Tier 1: 10,98%

Wzrosty w kluczowych obszarach biznesu

W II kw. 2022 r. Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska wypracowała zysk netto na poziomie
258 mln zł (+95% r/r, -7% kw/kw), a w całym pierwszym półroczu 535 mln zł (+81% r/r).

Wynik z działalności bankowej wyniósł 1 567 mln zł (+36,2 r/r, +6,7% kw/kw). W wyniku odsetkowym (1 149 mln zł, +51,5% r/r, +14,6% kw/kw) widoczny jest wpływ cyklu podwyżek stóp procentowych oraz wzrostu wolumenów biznesowych przy jednoczesnym wzroście kosztu depozytów. Utrzymanie wysokiego wyniku prowizyjnego, który wyniósł 295 mln zł (+18,0% r/r, -1,9% kw/kw), to efekt wysokiej aktywności Klientów, utrzymania solidnej sprzedaży produktów i usług bankowych oraz rewizji taryfy prowizji i opłat. Wynik z działalności handlowej wyniósł 119 mln zł (-31,6% r/r, -21,3% kw/kw), z czego wynik na transakcjach z Klientami wzrósł do 196 mln zł, tj. o 40,7% r/r i 9,7% kw/kw. Spadek pozostałej części jest efektem pogorszenia wyniku na transakcjach FX swap oraz wycen akcji i udziałów w spółkach infrastrukturalnych.

Grupa zanotowała kolejny kwartał wzrostu portfela kredytowego (+14,2% r/r, +2,6% kw/kw). W przypadku salda kredytów Klientów indywidualnych (+12,1% r/r, +1,8% kw/kw) był to osiemnasty wzrostowy kwartał z rzędu. Głównym motorem były złotowe kredyty hipoteczne (+18,9% r/r, +2,6% kw/kw). Czerwiec przyniósł jednak pierwsze oznaki zahamowania sprzedaży hipotek, co jest efektem wysokiej inflacji, wzrostu stóp procentowych, niepewności związanej z sytuacją gospodarczą oraz decyzji Banku o skupieniu się na potrzebach obecnych Klientów, budowaniu długotrwałych relacji i wspieraniu sprzedaży „zielonej hipoteki”. W portfelu Klientów instytucjonalnych bank również odnotował wzrost (+15,7% r/r, +3,2% kw/kw) osiągnięty w głównej mierze dzięki wynikom w segmencie przedsiębiorstw (+22,5% r/r, +4,6% kw/kw).

W II kw. bank realizował strategię wzmacniania stabilności bazy depozytowej i w efekcie odnotował znaczący kwartalny przyrost depozytów Klientów indywidualnych (+9,4% r/r, +6,4% kw/kw) oraz lekki kwartalny spadek depozytów Klientów instytucjonalnych (+17,1% r/r i -1,5% kw/kw). Łączna wartość depozytów wzrosła (+13,6% r/r, +1,8 kw/kw).

Rosnąca presja na koszty

Koszty działalności Grupy w II kw. wyniosły 851 mln zł (+48,1% r/r, +9,8% kw/kw). Na ich poziom znaczący wpływ miało utworzenie IPS – Systemu Ochrony Instytucjonalnej (188 mln zł), dodatkowo widoczna jest także presja związana ze wzrostem inflacji oraz powrotem do pełnej skali działalności i współpracy relacyjnej z Klientami i pracownikami. Wskaźnik C/I wyniósł w II kw. 2022 r. 53,6% (-0,3 pp. r/r). Po wyłączeniu kosztów regulacyjnych (IPS i BFG) wskaźnik C/I wyniósł 42,4%, a koszty w II kw. wzrosły o 18,2% r/r i 6,4% kw/kw.

Jakość portfela kredytowego pozostaje na stabilnym poziomie. Wskaźnik NPL dla obu portfeli kredytowych łącznie (wycenianego wg wartości godziwej oraz wg zamortyzowanego kosztu) wyniósł na koniec II kw. 3,3% i osiągnął poziom najniższy w historii banku.

Udział frankowych kredytów mieszkaniowych w całym portfelu kredytowym banku spadł z 5,3% w II kw. ubiegłego roku do 4,6% obecnie. Koszty rezerw na ryzyko prawne tego portfela obciążyły wynik banku
w II kw. kwotą 140 mln zł. Saldo rezerw na dzień 30.06.2022 r. wyniosło 1 486 mln zł, co stanowiło 33,8% pokrycia portfela kredytów hipotecznych CHF.

Grupa utrzymuje pozycję kapitałową i płynnościową powyżej minimów wymaganych przez regulatora. Współczynnik Tier 1 wyniósł na koniec I półrocza 10,98%, a łączny współczynnik kapitałowy – 15,21%. Relacja kredytów do depozytów wyniosła 84,3%, a wskaźnik LCR – 142%.

Szerokie wsparcie dla gospodarki, koncentracja na zrównoważonym rozwoju

W II kw. Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska wciąż zwiększała swoje zaangażowanie
w zrównoważone finansowanie, którego łączna wartość osiągnęła na koniec czerwca 5,1 mld zł. W ramach kredytu powiązanego ze zrównoważonym rozwojem (Sustainability Linked Loan – SLL) bank m.in. udzielił 21,5 mln euro finansowania Velvet Care, pełniąc przy tej transakcji również rolę agenta finansowania oraz koordynatora SLL. Rolnikom bank zaoferował kredyt „Pewność każdego dnia” z bonusem dla ekologicznych gospodarstw.

Zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju znalazło uznanie w oczach ekspertów. Bank otrzymał m.in. nagrodę Pulsu Biznesu „Etyczna Firma 2021”, Złoty Listek CSR oraz Zielony Listek POLITYKI oraz po raz czwarty z rzędu znalazł się na podium Rankingu Odpowiedzialnych Firm.

Digitalizacja usług i wzrost liczby Klientów

Liczba Klientów banku, którzy korzystają z kanałów zdalnych w II kw. przekroczyła 1,6 mln (+12% r/r,
+4% kw/kw), a liczba użytkowników aplikacji GOmobile 1 mln (+31% r/r, +10% kw/kw). Rośnie również liczba transakcji BLIK (+60% r/r, +22% kw/kw) oraz tokenów w cyfrowych portfelach (+63% r/r, +8% kw/kw).

Na koniec czerwca 2022 r. BNP Paribas Bank Polska obsługiwał ponad 4,2 mln Klientów. Miał 418 Centrów Klienta. 85 z nich posiadało certyfikat „Obiekt bez barier”.

Kontynuacja pomocy dla Ukrainy

Dzięki Fundacji BNP Paribas do organizacji pozarządowych trafiły środki na wsparcie ich działań na rzecz uchodźców z Ukrainy. Bank kontynuował również pomoc pracownikom pochodzącym z Ukrainy oraz koleżankom i kolegom z należącego do Grupy BNP Paribas Ukrsibbanku i ich rodzinom. Wprowadził też szereg udogodnień  w zakresie produktów i usług dla Klientów z Ukrainy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus