Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Michał Rakowski, Amica: Każdy kolejny kwartał 2022 roku jest dla nas coraz bardziej wymagający

Udostępnij

Największy polski producent AGD odczuwa silną presją kosztową i ograniczenia działalności rynków wschodnich, co wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wpływa na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w ujęciu rocznym.

Grupa AMC (AMICA) w pierwszym półroczu 2022 roku zwiększyła przychody o 4,4% rok do roku, do 1,64 mld zł. Jednocześnie jednak, podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD istotnie odczuł skokowy wzrost bazy kosztowej, co w naturalny sposób mocno zmniejszyło osiągnięte w minionym kwartale wyniki finansowe.

- Każdy kolejny kwartał 2022 roku jest dla nas coraz bardziej wymagający. W pierwszym kwartale ceny surowców, komponentów czy frachtu były już bardzo wysokie, a na nasze koszty wpływają też wyższe wynagrodzenia pracowników. Dodatkowo od końca lutego potencjał sprzedażowy rynków wschodnich skokowo zmalał, co wynika z agresji rosyjskiej na Ukrainę – mówi Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.

- Konsekwentne podwyżki cen sprzętów AGD na całym rynku podążają za wzrostem bazy kosztowej, ale następuje to tradycyjnie z opóźnieniem. To sprawia, że producenci AGD w naturalny sposób osiągają niższe marże. Rok 2022 jest w tym aspekcie trudny, a trwający trzeci kwartał nie napawa optymizmem. Jest również jeszcze za wcześnie, aby oszacować finalne skutki wojny na terytorium Ukrainy dla branży i naszej grupy – dodaje CFO Grupy Amica.

Na koniec czerwca 2022 roku wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał na bezpiecznym poziomie (1,2x), a Grupa Amica wykazała blisko 89 mln zł środków pieniężnych (+48% wobec stanu na koniec roku 2021).

- W minionym półroczu wygenerowaliśmy aż 163 mln zł gotówki z działalności operacyjnej i zmniejszyliśmy poziom finansowania zewnętrznego o 94 mln zł. Prowadziliśmy też inwestycje, na które wydaliśmy 44 mln zł, z tym że coraz mocniej optymalizujemy tempo prowadzenia inwestycji, szczególnie w zakresie zwiększania mocy produkcyjnych. Ogólnie czujemy się przygotowani od strony finansowej na różne scenariusze, jakie mogą zrealizować się w najbliższych miesiącach – wskazuje Michał Rakowski.

Grupa Amica kontynuuje swoją działalność społeczną, która po wybuchu wojny za wschodnią granicą w dużym stopniu skoncentrowała się na pomocy uchodźcom, w tym rodzinom swoich ukraińskich pracowników. W pierwszych miesiącach wojny firma zorganizowała zakwaterowanie dla ponad 50 osób, a także systemowe wsparcie, które umożliwiło im szybką adaptację do nowego otoczenia. Jednocześnie Grupa zrealizowała na dużą skalę darowizny sprzętu AGD, który trafił m.in. do tymczasowego punktu na Międzynarodowych Targach Poznańskich, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wronkach i Fundacji Barka. Ponadto, we współpracy z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju producent wyposażył w zestawy AGD 70 mieszkań w Mińsku Mazowieckim, w sumie przekazując 280 sprzętów. Blisko 200 kolejnych sprzętów trafiło do m. st. Warszawy, które zorganizowało miejsca pobytu dla uchodźców. W tym samym czasie, dzięki zaangażowaniu swoich pracowników, Grupa Amica wysłała do magazynu pod Lwowem środki opatrunkowe i produkty pierwszej potrzeby dla kobiet i dzieci.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus