Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Helio za rok obrotowy 2021/2022 oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2021/2022 2020/2021 dynamika
tys. zł      
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 311 877 272 928 14%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 21 662 16 421 32%
Zysk (strata) brutto 16 135 16 204 -0,4%
Zysk (strata) netto 12 918 12 945 -0,2%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej -27 864 775  
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -2 608 -3 758  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 31 732 2 522 1158%
Przepływy pieniężne netto, razem 1 260,00 -461  
       
Aktywa, razem 200 958 164 474 22%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 90 166 66 600 35%
Zobowiązania długoterminowe 5 425 6 089 -11%
Zobowiązania krótkoterminowe 80 405 59 125 36%
Kapitał własny 110 792 97 874 13%
Kapitał zakładowy 2 500 2 500  
Liczba akcji (w szt.) 5 000 000 5 000 000  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/ EUR) 2,58 2,59  
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 22,16 19,57 13%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR) 0 0  

 

Szanowni Państwo,

30 lat minęło jak jeden dzień!

Tegoroczne podsumowanie dokonań spółki HELIO S.A. postanowiłem rozpocząć nietypowo, bowiem parafrazą tekstu popularnej piosenki, nawiązując do naszego jubileuszowego roku działalności. Choć trudno mi w to uwierzyć, to już 30 lat odkąd razem z Żoną, sprawującą w Spółce po dziś dzień funkcję Wiceprezesa, stawialiśmy pierwsze kroki w biznesie. Gdy jesienią 1992 roku zaczynaliśmy naszą „bakaliową przygodę” w warszawskiej kawalerce, żadne z nas nie przypuszczało, że nasza firma stanie się w XXI wieku znanym na całym świecie importerem bakalii, dysponującym nowoczesnym i jednym z największych zakładów w branży w Europie, zaś jej akcje notowane będą na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zanim zaproszę do szczegółowej lektury raportu rocznego, chciałbym w kilku słowach podzielić się z Państwem refleksjami co do minionego okresu. Uspokoję jednak, że nie będzie to podróż sentymentalna, a rzeczowe podsumowanie faktów, które potwierdzają siłę naszej organizacji. Siłę, którą osiągnęliśmy przede wszystkim dzięki stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej, a zarazem determinacji i konsekwencji w realizowaniu obranej strategii rozwoju organicznego. Siłę, której potwierdzeniem są tegoroczne, imponujące jak na naszą branżę wyniki, będące ukoronowaniem trzech dekad pracy nad budowaniem przewag konkurencyjnych HELIO.

30 rok naszej działalności zakończyliśmy rekordowymi przychodami ze sprzedaży, przekraczając po raz pierwszy poziom 300 milionów złotych. Wynik ten jest o tyle spektakularny, gdyż wg mojej wiedzy oznacza, że jesteśmy największym dostawcą bakalii na rynku detalicznym w Polsce. Dzięki osiągniętej ekonomii skali działalności oraz podjętym działaniom optymalizacyjnym, mimo niekorzystnych czynników zewnętrznych zdołaliśmy poprawić rentowność EBITDA, a w konsekwencji uzyskać zysk netto na zeszłorocznym, rekordowym poziomie. Truizmem będzie przy tym, że nie było to zadanie łatwe. Inflacja, deprecjacja złotego, rosnące ceny energii i paliw, transportu, topniejąca marża brutto ze sprzedaży, czy w końcu rosnące dynamicznie stopy procentowe nie były naszymi sprzymierzeńcami. Z taką skalą podwyżek nie mieliśmy jeszcze do czynienia w naszej 30-letniej działalności. Co więcej pojawiły się kolejne ryzyka, o których jeszcze kilka lat temu nikt z nas realnie nie myślał. Typowe dla naszej działalności ryzyka eskalowane zostały wszak makroekonomicznymi konsekwencjami pandemii i wojny w Ukrainie.

Choć trudności wynikające z czynników zewnętrznych nas nie ominęły, dołożyliśmy wszelkich starań aby wzmocnić przewagi konkurencyjne Spółki oraz skutecznie wykorzystać potencjał i sprzyjające trendy konsumpcyjne. Posiadamy naturalnie bogatą ofertę, potężne zaplecze infrastrukturalne, wypracowany know-how i wyjątkową korzyść ekonomii skali. Jednocześnie cały czas inwestujemy w markę i innowacyjne produkty. Wiemy jak i gdzie kupować najlepszy surowiec, efektywnie produkować, atrakcyjnie opakować i dobrze sprzedać konsumentom nasze produkty. Zakład HELIO jest przy tym systematycznie modernizowany i rozbudowywany, a przy tym certyfikowany międzynarodowym standardem jakości i bezpieczeństwa produkcji żywności BRC na najwyższym poziomie AA.

Z dumą stwierdzam, że nasze wieloletnie starania opłaciły się. Mimo panującego na rynku sztormu, nadal podążamy wyznaczonym kursem. Na ile to możliwe staramy się neutralizować ciężar podwyżek dla naszych odbiorców i finalnych konsumentów. Bardzo ostrożnie podchodzimy bowiem do przenoszenia podwyżek na odbiorców, chcąc łagodzić wpływ inflacji na konsumentów. Mimo niesprzyjających czynników makroekonomicznych nie planujemy jednak oszczędzać na jakości. Choć cena będzie zyskiwała na znaczeniu, to zaufanie do producenta i gwarancja dobrej jakości są szczególnie teraz ważne dla racjonalnego konsumenta. Warto przy tym podkreślić, że jakość HELIO to nie tylko nasza parasolowa marka, ale też produkowane przez nas liczne marki własne czołowych sieci handlowych.

Dzięki uzyskanemu efektowi ekonomii skali, doświadczeniu i stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej wyróżniamy się dziś efektywnym i elastycznym sposobem prowadzenia biznesu, co jest bezcennym atutem w dynamicznie zmieniających się czasach. Choć są to powody do satysfakcji, nadal jesteśmy świadomi stojących przed Spółką wyzwań. Z zapałem do stawienia im czoła, zachęcam tymczasem do zapoznania się z raportem okresowym za rekordowy sprzedażowo rok obrotowy naszego przedsiębiorstwa.

Z poważaniem

Leszek Wąsowicz

Prezes Zarządu HELIO S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus