Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Labo Print oraz wybrane wyniki za 2022 rok

Krzysztof Fryc, prezes zarządu Labo Print S.A.
Krzysztof Fryc, prezes zarządu Labo Print S.A.
Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) 2022 2021 zmiana
       
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 153 462 112 832 36,0%
Zysk (strata) na działalności operacyjnej 12 483 6 531 91,1%
Zysk ( strata) przed opodatkowaniem 13 929 7 558 84,3%
Zysk (strata) netto 11 335 6 257 81,2%
       
Suma bilansowa 112 436 90 105 24,8%
Aktywa trwałe 69 603 61 142 13,8%
Aktywa obrotowe 42 833 28 963 47,9%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 69 055 56 161 23,0%
Zobowiązania długoterminowe 35 895 26 162 37,2%
Zobowiązania krótkoterminowe 33 160 29 999 10,5%
Kapitał własny 40 089 31 153 28,7%
Kapitał podstawowy 3 812 3 812 0,0%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 15 402 13 003 18,4%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -12 461 -11 655 6,9%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 5 408 577 837,3%
Przepływy netto razem 6 288 -892 -
       
Liczba akcji (szt.) 3 812 000 3 812 000 0,0%
Średnia ważona liczba akcji (szt.) 3 812 000 3 718 262 2,5%
Średnia ważona rozwodniona liczba akcji (szt.) 3 812 000 3 718 262 2,5%
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą średnioważoną (zł) 2,97 1,68 76,8%
Zysk (strata) rozwodniony na jedną akcję zwykłą ( w zł) 2,97 1,68 76,8%
Średnioważona liczba akcji zwykłych dla zysku zannualizowanego 3 812 000 3 718 262 2,5%
Zysk (strata) zannualizowany na jedną akcję zwykłą średnioważoną (zł) 2,97 1,68 76,8%
Zysk ( strata) zannualizowany ( tys. zł/tys.) 11 335 6 257 81,2%
Wartość księgowa na jedną akcję (zł) 10,52 8,38 25,5%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (zł) 10,52 8,38 25,5%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (zł) 0,00 0,20 -

 

List prezesa zarządu do akcjonariuszy LAB (LABOPRINT):

Szanowni Państwo!

W imieniu Zarządu Labo Print S.A. mam przyjemność przedstawić Państwu raport roczny za rok 2022.

Po dwóch latach zmagań z pandemią COVID-19 oraz jej następstwami dla globalnych łańcuchów dostaw, rok 2022 postawił przed nami nowe wyzwania. Były one efektem agresji Rosji na Ukrainę, która - prócz ogólnej niepewności - wywołała nienotowane wcześniej wzrosty cen energii oraz osłabiła zaufanie inwestorów do rynków Europy Wschodniej, co przełożyło się na osłabienie kursu złotego do walut obcych. W połączeniu z odnotowanym w latach 2020-2021 wzrostem cen surowców wywołanym skutkami pandemii, w roku 2022 przyszło nam zmierzyć się z dalszym dynamicznym wzrostem inflacji oraz obawami o światową koniunkturę gospodarczą, które przełożyły się na spadek siły nabywczej konsumentów i obniżenie skłonności do wydatkowania środków na konsumpcję i inwestycje.

Dzięki wielopłaszczyznowym działaniom, przeprowadzonym pod koniec 2021 i w pierwszej połowie 2022 roku, przekonaliśmy większość naszych klientów do zasadności wzrostu cen oferowanych przez nas produktów. Równolegle zaplanowaliśmy i wdrożyliśmy szereg działań optymalizacyjnych, co łącznie przełożyło się na istotną poprawę rentowności działalności Spółki i Grupy.

Mimo pewnych obaw o stabilność koniunktury gospodarczej, w połowie roku 2022 podjęliśmy decyzję o budowie nowej hali produkcyjno-magazynowej. Jej oddanie do użytkowania, które ma nastąpić w pierwszej połowie 2023 roku, pozwoli nam na lepsze zarządzenie zapasami w nowym magazynie, zwiększy potencjał do wykańczania wydruków wielkoformatowych oraz pomoże lepiej zorganizować i zoptymalizować procesy produkcyjne w zakładzie w Poznaniu.

W 2022 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży 140,6 mln zł, co oznacza wzrost o 38% w stosunku do roku 2021 (101,6 mln zł). Za wzrost odpowiadały przyrosty przychodów we wszystkich segmentach działalności, zrealizowane zarówno dzięki rosnącemu popytowi w Polsce i Unii Europejskiej, jak i dzięki dużemu zaangażowaniu i kreatywności naszych pracowników, za które chciałbym im bardzo podziękować. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 153,5 mln zł, co oznacza wzrost o 36% w stosunku do roku 2021 (112,8 mln zł). Wyższa kwota i dynamika przychodów na poziomie skonsolidowanym były w dużej mierze efektem konsolidacji sprzedaży w segmencie e-commerce w Polsce i za granicą.

Osiągnięte wzrosty przychodów nie byłyby jednak możliwe bez systematycznie rozwijanych i utrwalanych relacji z naszymi klientami, którzy rozumiejąc zmieniające się warunki otoczenia rynkowego w dużej mierze kontynuowali współpracę pomimo silnej presji ze strony podmiotów konkurencyjnych. Dla osiągnięcia wyników w roku 2022 bardzo ważna była także współpraca ze wszystkimi dostawcami, w tym maszyn i urządzeń, bez partnerstwa których nie moglibyśmy utrzymywać konkurencyjności naszej oferty. Wszystkim z Państwa chciałbym w tym miejscu serdecznie i szczerze podziękować za dobrą współpracę.

Dzięki osiągniętym wzrostom przychodów ze sprzedaży oraz poprawie rentowności, w 2022 roku osiągnęliśmy wynik na działalności operacyjnej jednostkowy 8,7 mln zł i skonsolidowany 12,5 mln zł. Oceniamy je jako bardzo dobre w kontekście zmienności otoczenia i wielu czynników negatywnych, których wystąpienia nie mogliśmy wcześniej przewidzieć, w szczególności wzrostu cen energii elektrycznej i osłabienia się złotego w stosunku do poziomów z roku 2021.

Osiągnięte przez Spółkę i Grupę wyniki netto, odpowiednio 8,8 mln zł i 11,3 mln zł, były - prócz działalności operacyjnej - również efektem zbycia z zyskiem udziałów w Cover Art Sp. z o.o. i Consalnet UG, prowadzących działalność w zakresie e-commerce, oraz dodatniej wycenie transakcji forward zawartych przez Spółkę w roku 2022. Decyzja o zbyciu akcji ww. spółek była efektem braku możliwości osiągnięcia porozumienia z partnerem biznesowym w kwestiach kluczowych dla sposobu prowadzenia działalności w przyszłości. Pomimo wypracowania historycznie rekordowych wyników netto przez Spółkę i Grupę, jako Zarząd nie podjęliśmy decyzji odnośnie rekomendacji podziału zysku i wypłaty dywidendy z zysku za rok 2022, na co wpływ miała postępująca w roku 2023 niepewność odnośnie koniunktury gospodarczej. Rekomendację taką przedstawimy Radzie Nadzorczej po podsumowaniu wyników marca, z uwzględnieniem przychodów ze sprzedaży za kwiecień 2023 r.

Dochodzące do nas sygnały o problemach wielu branż, nadal wysoka inflacja i wysokie poziomy stóp procentowych przekładają się na brak pewności odnośnie skali popytu na ofertę Spółki i Grupy. Skłania nas to do ostrożnego podejścia do inwestycji w roku 2023. Poza wykończeniem nowej hali obecnie planujemy jedynie jednostkowe inwestycje uzupełniające w park maszynowy, w szczególności w obszarze etykiet. Z racji coraz większych wolnych mocy produkcyjnych w branży tektur i opakowań będziemy się bacznie przyglądali przychodom i rentowności segmentu standów i opakowań z tektury, którego przychody w pierwszych miesiącach 2023 roku są dalekie od naszych oczekiwań. W roku 2023 będziemy dążyli do maksymalizacji przychodów i marż z posiadanych aktywów, w szczególności z inwestycji poczynionych w roku 2022 i latach poprzednich.

Szanowni Państwo! Niniejsze podsumowanie roku 2022 jest kolejnym, po latach 2020 i 2021, w którym zbyt często pojawiają się słowa niepewność, brak stabilności... Obserwując sygnały płynące z otoczenia, nie widać niestety oznak stabilizacji, co stwarza dodatkowe wyzwania dla nas, jako zarządzających Spółką i Grupą. Jest to o tyle trudne, że przy wzrostach odnotowywanych w latach poprzednich, zawsze wybiegaliśmy myślami i planami daleko w przyszłość, rozważając kolejne inwestycje, wejścia na nowe rynki produktowe i geograficzne. W roku 2023 i - prawdopodobnie również 2024 roku - będziemy raczej musieli się skupić na zapewnieniu stabilności działania i utrwalaniu naszych osiągnięć z lat poprzednich. Przy niepewności rozwoju skali działalności będziemy kładli nacisk na dalsze optymalizacje, nie tylko w zakresie produkcji, ale również procesu obsługi klientów i zarządzania Spółką i Grupą w sferze informatycznej. Podobnie jak rok temu, jesteśmy gotowi na ewentualne istotne zmiany w wybranych obszarach naszej działalności w celu dostosowania działalności Grupy do warunków narzucanych przez otoczenie gospodarcze.

Życzę, aby wiara w przyszłość i optymizm były udziałem każdego z nas. Serdecznie Państwa pozdrawiam!

Krzysztof Fryc

Prezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus