Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

GPW: W lipcu ruszy 4. edycja GPWPA

Udostępnij
  • 3 lipca br. ruszy czwarta edycja Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego stworzonego i finansowanego przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie
  • Nowymi kryteriami kwalifikacji spółek do PWPA 4.0 będzie wartość rynkowa free floatu oraz status emitenta Głównego Rynku GPW
  • Celem programu jest zwiększenie liczby dostępnych dla inwestorów analiz
    o spółkach z Głównego Rynku (z wyłączeniem WIG20) z niewielkim pokryciem analitycznym

Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) podjął decyzję o kontynuacji Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego. Z początkiem lipca rusza już czwarta edycja (PWPA 4.0), która potrwa do końca czerwca 2025 r. W nowej edycji Programu będzie obowiązywać kilka zmienionych zasad. Przede wszystkim jednym z kryteriów kwalifikacji spółki będzie nie jej kapitalizacja, tylko wskaźnik wartości rynkowej free floatu (free float * kapitalizacja) oraz obecność na Głównym Rynku GPW. Dzięki temu do PWPA 4.0 mają trafić bardziej płynne spółki, o których informacje z raportów analitycznych mogą zainteresować większe grono inwestorów indywidualnych. Dodatkowo dla firm sporządzających raporty zostanie wprowadzony prosty formularz z listą podstawowych wskaźników ekonomicznych dotyczących spółki, który ułatwi inwestorom szybki wgląd w dane finansowe emitenta.

- Z naszego rozeznania wynika, że na tle innych rynków giełdowych Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW prowadzony jest w szerokim zakresie. Wiemy, że cieszy się on dobrą opinią ze strony uczestników rynku kapitałowego, dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu kolejnej edycji. Założenia programu doskonaliły się w toku trzech poprzednich edycji, a przy każdej kolejnej jego odsłonie były konsultowane z przedstawicielami rynku. Mamy nadzieję, że zapewnienie pokrycia analitycznego spółkom uczestniczącym w Programie Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 przełoży się na szersze zainteresowanie nimi ze strony inwestorów i w konsekwencji na wyższą płynność i obroty – mówi Izabela Olszewska, Członek Zarządu GPW. 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla średniej wielkości, mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do Programu zakwalifikowanych może być co najmniej 50 spółek notowanych na Głównym Rynku GPW (za wyjątkiem WIG20).

Kryteria doboru emitentów: 

Do programu mogą zostać zgłoszone spółki notowane na Głównym Rynku na dzień 31 maja 2023 r. (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz w języku polskim, lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Do tej liczby nie wlicza się analiz przygotowanych w ramach poprzednich edycji Programu (spółka, która brała udział w Programie i dodatkowo jest analizowana przez podmiot spoza Programu może wziąć udział w aktualnej edycji). Dodatkowymi wymogami jest kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2023 r.) oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20% (na dzień 31 maja 2023 r.).

Kryteria doboru firm inwestycyjnych: 

W Programie Wsparcia Pokrycia Analitycznego mogą wziąć udział firmy inwestycyjne, które zatrudniały minimum 3 analityków (na dzień 1 czerwca 2023 r.) oraz w ciągu ostatnich 12 miesięcy sporządziły minimum 10 rekomendacji w języku polskim dla spółek notowanych na Głównym Rynku (spoza WIG20) lub NewConnect.

Od 2019 r. w ramach Programu zostało opublikowanych ponad 2400 raportów. Raporty analityczne przygotowane w ramach poprzednich trzech edycji dostępne są na stronie GPW, na stronach Członków Giełdy, a także dystrybuowane są przez największe agencje krajowe i zagraniczne oraz media branżowe. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus