Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Agory wzrósł w drugim kwartale do 6,9 mln zł

Udostępnij

W drugim kwartale 2023 r. Grupa Agora odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o blisko 25% do poziomu 326,9 mln zł. Po konsolidacji z Eurozetem znacząco zwiększyły się wpływy reklamowe w segmencie Radio, Reklama Zewnętrzna ma wyższe przychody niż przed pandemią, a w kinach Helios systematycznie odbudowuje się sprzedaż. Rekordową wartość dla drugich kwartałów osiągnęły przychody cyfrowe i internetowe Grupy. Mimo wzrostu kosztów wynikających z konsolidacji oraz inflacji, spółka po raz kolejny poprawiła wyniki operacyjne. Zysk na poziomie EBITDA powiększył się o 71,6% do wartości niemal 45 mln zł, zaś zysk netto wyniósł 12,5 mln zł.

– Drugi kwartał tego roku potwierdza tendencję wzrostową w przychodach Grupy Agora. Wpłynęła na to dobra koniunktura na rynku reklamy, szczególnie widoczna w reklamie zewnętrznej, ale też – co bardzo nas cieszy – powrót kin do normalnego funkcjonowania. Zauważamy też pierwsze pozytywne efekty wspólnej oferty sprzedażowej Grupy Eurozet. W ostatnim kwartale – jak wszyscy przedsiębiorcy – borykaliśmy się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, ale mimo to uzyskaliśmy wyraźną poprawę wyników rok do roku – komentuje Anna Kryńska-Godlewska, członkini zarządu Grupy Agora.

W drugim kwartale 2023 r. całkowite przychody osiągnięte przez Grupę Agora to 326,9 mln zł, co oznacza 24,9% wzrostu w stosunku do wyników odnotowanych przed rokiem. To w dużej mierze skutek konsolidacji z Eurozetem, dzięki której zyskał na znaczeniu segment Radio, osiągając jednocześnie największy wzrost przychodów spośród wszystkich segmentów operacyjnych Agory. Warto podkreślić, że do poziomu 92,3 mln zł – rekordowego dla drugich kwartałów – zwiększyła się wartość przychodów cyfrowych i internetowych Grupy.

O ponad 40% w stosunku do okresu kwiecień-czerwiec 2022 r. w Grupie Agora wzrosły przychody ze sprzedaży usług reklamowych, a osiągnęły one wysokość 181,8 mln zł. Najbardziej przyczyniły się do tego wyższe o 225,5% wpływy z reklamy w segmencie Radio, które wyniosły 71,6 mln zł. Wpływ na to – obok konsolidacji wyników – miało wprowadzenie na rynek oferty sprzedażowej Grupy Eurozet, czyli połączonego portfolio Grupy Radiowej Agory i Eurozetu. Przychody reklamowe były wyższe również w Reklamie Zewnętrznej i w kinach, gdzie rok do roku nastąpił wzrost odpowiednio o 13% i o 24%. Jest to w dużej mierze efekt odbudowywania działalności obu biznesów po pandemii. W pozostałych segmentach, czyli w Internecie oraz Prasie Drukowanej i Cyfrowej, wpływy ze sprzedaży usług reklamowych były niższe niż rok temu.

Zgodnie z szacunkami Agory rynek reklamy w Polsce wzrósł w 2. kwartale 2023 r. o 6,5% r/r. Reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług 3,1 mld zł. Wartość ta była wyższa również w porównaniu z analogicznymi okresami 2019, 2020 i 2021 r. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu całego krajowego rynku reklamowego i jego poszczególnych segmentów, zarząd Agory oczekuje, że dynamika wydatków na reklamę w Polsce w 2023 r. wyniesie 4-6%.

Ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios w drugim kwartale 2023 r. uzyskano przychody wyższe o 7,7%, a wyniosły one 42,1 mln zł. Z kolei przychody ze sprzedaży barowej w kinach wzrosły ponad 9% do 25,1 mln zł.

Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w drugim kwartale 2023 r. to 33,9 mln zł, co stanowi wzrost o 2%. Przychody segmentu Prasa Cyfrowa i Drukowana utrzymały się na poziomie zbliżonym do drugiego kwartału poprzedniego roku, ale warto podkreślić, że zmieniła się struktura tych przychodów – spadły wpływy ze sprzedaży papierowego wydania Gazety Wyborczej, ale wzrosły z prenumeraty cyfrowej.

Grupa Agora odnotowała też wzrost przychodów z działalności gastronomicznej oraz z działalności filmowej.  Warto dodać, że o prawie 27%, do wartości 30,2 mln zł wzrosły przychody z pozostałej sprzedaży, m.in. ze sprzedaży usług poligraficznych.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora w drugim kwartale 2023 r. wzrosły o 19% do 326,2 mln zł. Były one wyższe w segmentach Radio, Film i Książka oraz Reklama Zewnętrzna, niższe zaś w segmentach Prasa Cyfrowa i Drukowana oraz Internet. Istotny wpływ na poziom kosztów Grupy, poza ogólnymi warunkami rynkowymi – głównie wysoką inflacją – miała konsolidacja z Eurozetem.

Największą pozycję wśród wydatków Grupy Agora w okresie kwiecień – czerwiec 2023 r. stanowiły koszty usług obcych, które wyniosły 112,5 mln zł i były wyższe o 28% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. Na kategorię tę składają się m.in. koszty związane ze sprzedażą reklam, koszty czynszów i opłat dzierżawnych, usług marketingowych, a także – w przypadku segmentu Reklamy Zewnętrznej – koszty rozwijania i utrzymywania infrastruktury nośników reklamowych.

Znacząca zmiana nastąpiła również w wynagrodzeniach i świadczeniach na rzecz pracowników, które stanowiły 105,0 mln zł i były wyższe od tych odnotowanych rok temu o 15%. Wzrost dotyczył niemal wszystkich segmentów Grupy, a wyjątek stanowią Prasa Cyfrowa i Drukowana oraz Film i Książka, gdzie w ostatnim kwartale 2022 r. przeprowadzono restrukturyzacje. Największy wpływ na wzrost tej pozycji kosztowej miał segment Radio – głównie z powodu konsolidacji wyników z Eurozetem. Z kolei największą dynamiką wykazała się kategoria koszty reprezentacji i reklamy, gdzie nastąpił wzrost o 36%, do wartości 19,1 mln zł. Jest to wynik konsolidacji wyników z Eurozetem oraz prowadzenia działań reklamowych w Gazeta.pl.

Podsumowując, w drugim kwartale 2023 r. Grupa Agora osiągnęła zysk na poziomie EBITDA w wysokości 44,8 mln zł, zysk na poziomie EBIT w wysokości 0,7 mln zł oraz wypracowała zysk netto na poziomie 12,5 mln zł, co oznacza istotną poprawę wskaźników w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

W drugim kwartale br. w Grupie Agora miały miejsce dwa wydarzenia, które będą miały istotny wpływ na rozwój Spółki w najbliższych latach. Pod koniec maja po raz pierwszy w historii Agora ogłosiła Strategię ESG, która stanowi uzupełnienie kierunków strategicznych. Jako wydawca niezależnych mediów, funkcjonujący także w innych obszarach biznesowych, Spółka w najbliższych pięciu latach chce działać m.in. na rzecz sukcesywnego zmniejszania śladu węglowego, dalszego wspierania demokracji i wolności słowa, a także tworzyć atrakcyjne, otwarte na różnorodność miejsce pracy.

Z kolei 26 czerwca Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy przegłosowało zmiany w statucie Spółki, które pozwalają na wydzielenie zorganizowanych części przedsiębiorstwa – tj. obszarów biznesowych: Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Wydawnictwo Agora oraz wybranych działów wspomagających - do osobnych spółek zależnych w pełni kontrolowanych przez Agorę. Dzięki temu może być kontynuowany proces porządkowania struktury Grupy, który ma podnieść efektywność wspomnianych obszarów biznesowych.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus