Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: AB- notka z konferencji z Zarządem po wynikach za 4Q'2022/23

Udostępnij

Za Grupą ABE (ABPL) kwartał spadku sprzedaży o 3,4% r/r, co jednak było oczekiwane, ze względu na wysoką bazę sprzedaży w roku ubiegłym oraz słabszą koniunkturę. Zarząd podkreślał, że rynek w Polsce, Czechach i Słowacji skurczył się o znacznie więcej, bo 8%, w związku z czym AB zyskało 1 punkt procentowy udziałów w rynku. Mimo słabszych przychodów, EBIT został poprawiony dzięki dobrej marży brutto oraz ograniczeniu koszów SG&A, natomiast na poziomie zysku netto, AB zanotowała niemal 10% spadek ze względu na wyższe koszty finansowania w środowisku wysokich stóp procentowych. Zarząd oczekuje dobrej 2 połowy roku, do czego przyczynić mają się przetargi na zakup komputerów dla uczniów i nauczycieli, przetargi ze strony instytucji publicznych (wojsko, administracja rządowa, kolej), spodziewana jest też dobra koniunktura na rynku VAD (Value Added Distributor, zaawansowany sprzęt IT) i Telco, na którym AB pozyskała nowych dostawców: Xiomi, Honor i Tecno. Na koniec czerwca Grupa miała zapasy wyższe o 161 mln zł r/r, co Zarząd tłumaczył przygotowaniem do obsłużenia tego wyższego popytu.

  • Przychody AB spadły o 3,4% w porównaniu do 2Q 2023 r. Jak powiedzieli członkowie Zarządu na konferencji, spadek wynikał z wysokiej bazy roku ubiegłego, która związana była z realizowaniem opóźnionych dostaw z 2021 r. (zerwane łańcuchy dostaw w trakcie pandemii), efektu napływu uchodźców z Ukrainy, w pewnym stopniu też wydłużonego weekendu majowego w roku bieżącym. Zarząd podkreślał, że rynek w Polsce, Czechach i Słowacji skurczył się o znacznie więcej, bo 8%, w związku z czym AB zyskało 1 punkt procentowy udziałów w rynku. Przewagę Grupy nad rynkiem tłumaczono m.in. inwestycjami w e-commerce, marketingiem online, wysokim poziomem automatyki magazynowej, efektywnością kosztową. Zarząd podkreślał, że Grupa działa w wielu segmentach, dzięki czemu jest mniej zależna od wahań w każdym z nich z osobna.
  • Marża brutto ze sprzedaży była o 0,2 p.p. wyższa w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego dzięki korzystniejszemu miksowi produktowemu. Dzięki spadającym kosztom SG&A spółka potrafiła przełożyć wzrost marży brutto w całości na wzrost marży EBIT i EBITDA, które wzrosły również o 0,2 p.p. co dało wzrost nominalnego EBIT i EBITDA o odpowiednio 6,4% i 7,5%. Wyższe koszty finansowe, wynikające ze wzrostu stóp procentowych, przełożyły się z kolei na wzrost kosztów finansowania, a w efekcie zysk netto spadł o niecałe 10% r/r.
  • Przedstawiciele podkreślali na konferencji, że wiele pozytywnych czynników sprzyja spółce – postępuje transformacja cyfrowa, popyt na zaawansowane urządzenia (rynek VAD), jest sporo programów wspierających wydatki na sprzęt IT - np. program zakupu komputerów dla uczniów i nauczycieli, program pożyczkowy dla SME, program pożyczkowy na transformację chmurową, program dostępu do szybkiego Internetu.
  • Spółka podpisała kontrakty z nowymi dostawcami sprzętu IT (Check Point, Mobotix, Teltonika Networks) oraz dla rynku Telco (Xiomi, Honor, Tecno), na którym dodatkowo rośnie średnia cena urządzenia i następują zmiany technologiczne (np. składane ekrany). Jak podkreślał Zarząd na konferencji, oferta dla rynku Telco jest już kompletna – obejmuje wszystkich istotnych dostawców sprzętu.
  • Jak poinformowano, program zakupu laptopów dla uczniów klas czwartych oraz nauczycieli (łącznie ok. 2,4 mld zł), przesunął się na kolejne okresy, gdyż MEN dopiero rozpoczyna przetargi. Zarząd zapewnił, że AB jest aktywnym graczem i uczestniczy w wielu konsorcjach. Funkcją AB byłaby dystrybucja, a Grupa realizowałaby marżę niewykraczającą poza standardowe parametry w tego typu działalności. Przetargi na sprzęt IT planowane są w najbliższym czasie również przez wojsko (484 mln zł) oraz administrację rządową (205 mln zł).
  • Grupa ograniczyła zadłużenie finansowe netto o 25% r/r do poziomu 203,7 mln zł, który biorąc pod uwagę skalę działalności firmy wydaje się być bezpieczny. AB posiada prawie 700 mln zł limitów zadłużenia do wykorzystania. Grupa z sukcesem uplasowała emisję obligacji o wartości 80 mln zł, czym zabezpieczyła środki na wykup obligacji zapadających w październiku.
  • Na koniec 2Q 2023 r. zapasy były wyższe o 10% r/r (+161 mln zł r/r), co Zarząd tłumaczył przygotowaniem do wyższych wolumenów sprzedaży w 3Q 2023 r. Zarząd podkreślał, że spółka nie ponosi ryzyka zmiany ceny zapasów, gdyż te są pokrywane przez producentów.
  • AB jest zainteresowane kolejnymi akwizycjami (w przeszłości ATC w Czechach oraz Rekaman). Jak w wywiadzie dla PAP na początku lipca powiedział Prezes, AB jest „zaangażowane kierunkowo w kilku różnych tematach”.

Zarząd podkreślał, że po lipcu ma pozytywne odczucia, a perspektywy kolejnych miesięcy wyglądają optymistycznie. Zdaniem przedstawicieli spółki akcje pozostają niedowartościowane, w związku z czym spółka będzie kontynuować skup akcji własnych. Bieżący rok obrotowy AB będzie miał 15 miesięcy ze względu na jego przesunięcie, a rok zakończy się we wrześniu 2023 r. Spółka nie chciała dzielić się oczekiwaniami co do wyników w przyszłym roku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus