Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Wielton oraz wyniki za pierwsze półrocze 2023 r.

Paweł Szataniak, Prezes Zarządu
Paweł Szataniak, Prezes Zarządu
Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 1H2023 1H2022 dynamika
tys. PLN      
Przychody ze sprzedaży 1 701 186 1 636 168 4%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 70 144 62 210 13%
Zysk (strata) przed opodatkowaniem 68 856 82 476 -17%
Zysk (strata) netto 53 460 85 792 -38%
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 54 190 83 978 -35%
Zysk na akcję 0,90 1,39 -35%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej 105 465 -100 930  
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -69 445 -58 793  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej -52 558 110 800  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów -16 538 -48 923  
       
Bilans 30.06.2023 31.12.2022  
Aktywa 2 126 899 2 104 817 1%
Zobowiązania długoterminowe 302 841 345 872 -12%
Zobowiązania krótkoterminowe 1 232 253 1 194 010 3%
Kapitał własny 591 805 564 935 5%
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 582 565 554 278 5%

 

Szanowni Akcjonariusze,

za nami pierwsza połowa 2023 roku, w której pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, utrzymaliśmy pozytywny trend na poziomie przychodów i marży. Zgodnie z naszymi zapowiedziami z początku roku, obserwujemy obecnie mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe na większości rynków Grupy WLT (WIELTON). Powodem tej sytuacji jest między innymi obserwowane spowolnienie gospodarcze w Europie. Trudną sytuację firm transportowych pogłębia wysoka inflacja i koszty prowadzenia działalności, a także brak wykwalifikowanych kierowców zawodowych. Jednak pomimo odkładania decyzji zakupowych przez klientów i niższej liczby zamówień, osiągnęliśmy satysfakcjonującą sprzedaż wolumenową, na poziomie 10 762 sztuk (spadek o 10 proc.).

W pierwszych, sześciu miesiącach 2023 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton zwiększyły się o 4 proc. rdr. osiągając poziom 1 701,2 mln zł. W tym samym okresie wynik EBITDA Grupy Wielton wyniósł 108,5 mln zł wobec 97,6 mln zł w 2022 roku (wzrost o 11 proc.). Marża EBITDA wyniosła 6,4 proc. względem 6,0 proc. rok wcześniej. Wskaźnik długu netto/EBITDA został utrzymany na bezpiecznym poziomie wynoszącym 2,21. Zysk netto Grupy wyniósł 53,5 mln zł i jest to bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę fakt, że w pierwszym półroczu 2022 r. Grupa miała wiele zdarzeń jednorazowych.

Zdecydowana większość kluczowych spółek Grupy utrzymała pozycję wiodących graczy rynkowych w Europie. Poziom rejestracji francuskiej spółki Fruehauf, wyniósł 2 216 sztuk, o prawie 11 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku. Z udziałami wynoszącymi 19,4 proc. (20,0 proc. w pierwszych sześciu miesiącach ub.roku) spółka zachowała pierwsze miejsce na rynku francuskim, który zmalał o ok. 8 proc. rdr. Sprzedaż produktów marki Fruehauf zmniejszyła się o 13 proc. do 2 273 sztuk. Wyniki spółki pozostawały pod presją wyhamowywania rynku francuskiego. Fruehauf kontynuuje działania naprawcze i realizuje projekty optymalizacyjne mające na celu poprawę efektywności organizacji. W ich wyniku spółka zwiększyła już swoje moce produkcyjne i zdigitalizowała proces logistyczny. Trwają przygotowania do prezentacji nowej odsłony Fruehauf’a na targach Solutrans w miejscowości Lyon.

Spółka Wielton zakończyła pierwszą połowę 2023 roku na pozycji trzeciego gracza rynku polskiego z udziałami na poziomie 14,2 proc. (15,5 proc. w pierwszych, sześciu miesiącach 2022 roku). Rynek w Polsce aktualnie ustabilizował się na poziomie sprzed roku (wzrost rdr. o 0,4 proc.). Rejestracje produktów spółki wyniosły 2 006 sztuk, czyli ok. 8 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku, a ich sprzedaż spadła o 9,0 proc. do 2 692 sztuk. W Polsce obserwowana jest kontynuacja odkładania decyzji zakupowych ze względu na spadek popytu na usługi transportowe. Niezmiennie od ubiegłego kwartału spada zainteresowanie klientów naczepami kurtynowymi na rzecz chłodni, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie. Dużym zainteresowaniem cieszą się natomiast naczepy wywrotki, których liderem sprzedaży w Polsce pozostaje Wielton.

Spółka Lawrence David prognozuje poziom rejestracji własnych pojazdów wynoszący 1 471 sztuk, czyli 10 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku, co przekłada się na drugą pozycję na rynku brytyjskim. W Wielkiej Brytanii nie ma aktualnie dostępnych danych dotyczących rejestracji naczep za pierwszą połowę 2023 roku. Sprzedaż produktów spółki zmniejszyła się o 11 proc. rdr. do 1 928 sztuk. Rynek transportowy w Wielkiej Brytanii zmaga się z dużym niedoborem kierowców zawodowych, który pogłębił się po Brexicie. Firma Lawrence David skoncentrowała się w pierwszej połowie roku na budowaniu marży poprzez dostarczanie produktów spersonalizowanych, odpowiadających na potrzeby branży.

Spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 8,6 proc. Sprzedaż produktów obu spółek zmniejszyła się o ok. 7 proc. do 904 sztuk w pierwszej połowie 2023 roku. Wypracowane wyniki w Niemczech są następstwem zastoju w branży budowlanej, a także trudnej sytuacji firm transportowych związanej z wysokim poziomem inflacji i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Spada popyt na inloadery i wywrotki, a klienci przesuwają decyzje zakupowe w oczekiwaniu na dotacje rządowe.

Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE z udziałami na poziomie 5,4 proc., pomimo spadku rejestracji o 10 proc. rdr. do 577 sztuk. Rynek ten zmniejszył się o ponad 2 proc. Obserwuje się na nim zastój w branży budowlanej, w wyniku czego znacząco spadło zainteresowanie wywrotkami stalowymi. Wielton pozostaje jednak liderem sprzedaży naczep kurtynowych na Słowacji. Pomimo hamującego rynku włoskiego, spółka Viberti utrzymała 5. pozycję z udziałami na poziomie 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki zwiększyła się o 3 proc. do 505 sztuk. Włoskie firmy transportowe zmagają się ze spadkiem popytu na ich usługi oraz wysokimi kosztami prowadzenia działalności. . Viberti planuje wzmocnić swoją obecność w krajach Bliskiego Wschodu. Z kolei udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2,2 proc., co dało jej 7 miejsce na rynku. Sprzedaż pojazdów Guillén zmniejszyła się o ok. 24 proc. do 240 sztuk w pierwszej połowie 2023 roku. Na rynku tym, hamującym o ok. 7 proc. rdr., zaobserwowano spadek popytu wśród firm transportowych wynikający ze wzrostu stóp procentowych oraz niepewności związanej z publikacją zmian w przepisach dotyczących dopuszczenia do ruchu publicznego pojazdów o większych gabarytach. Klienci wstrzymują większość przetargów i zakupów. Spółka Guillén zacieśnia współpracę z brytyjskim Lawrence David, dostarczając im pierwsze naczepy podkontenerowe. Wprowadza także rozwiązania Wieltonu do oferty, zwiększając swoją konkurencyjność na rynku. Podpisała również umowę dystrybucyjną z nowym dealerem portugalskim.

Utrzymujące się trudne otoczenie rynkowe obliguje nas do podejmowania bardzo przemyślanych decyzji. Spodziewamy się dalszego wyhamowywania większości rynków europejskich i zmniejszania poziomu zamówień. Z tego powodu koncentrujemy się na utrzymaniu dyscypliny kosztowej oraz bezpiecznego poziomu wskaźnika długu netto/EBITDA. Redukujemy także koszty produkcji i kontynuujemy realizację projektów oszczędnościowych w spółkach Grupy. Koncentrujemy również nasze działania na aktywnej sprzedaży i pozyskiwaniu kontraktów oraz wkraczaniu na nowe rynki. Jednocześnie stawiamy na dalszy rozwój i inwestycje w nowe technologie, jak linia hydroformowania, czy nowa linia do produkcji wywrotek HP. Redukujemy jednak poziom wydatków inwestycyjnych, dostosowując je do aktualnej sytuacji rynkowej.

Jestem przekonany, że nasza stabilna kondycja finansowa połączona z pracą nad nowymi kierunkami rozwoju, a także zdolnością do szybkiego wyciągania wniosków, pozwolą Grupie Wielton skutecznie reagować na zmiany i ryzyka rynkowe, zarówno w kolejnych kwartałach 2023 roku, jak i w dłuższej perspektywie.

Zapraszam do lektury raportu.

Z poważaniem

Paweł Szataniak

Prezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus