Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupy Azoty zapowiada -348 mln zł EBITDA za trzeci kwartał 2023 r.

Udostępnij

III kwartał to okres wzrostu popytu w Segmencie Agro, a także częściowo w Segmencie Chemia (szczególnie w odniesieniu do kwartału poprzedniego). W konsekwencji wzrósł wolumen produkcji oraz spadły zapasy nawozów. Ceny większości produktów spółek Grupy Kapitałowej były jednak na niższym poziomie niż przed rokiem, średnio o 52%. Zgodnie z szacunkami, Grupa Kapitałowa uzyskała skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 3 075 mln zł, wynik EBITDA na poziomie minus 348 mln zł i marżę EBITDA na poziomie minus 11,3%.

W III kwartale obserwowaliśmy odbicie popytu w segmentach Agro i Chemii i widzimy już, że te pozytywne trendy powinny utrzymać się w bieżącym kwartale. Należy mieć jednak na uwadze, że ATT (GRUPAAZOTY) ma za sobą wyjątkowo trudne I półrocze, które było okresem wielu wyzwań rynkowych w obszarach popytu i cen surowców dla wszystkich europejskich producentów w branży, co będzie mieć odzwierciedlenie w wynikach finansowych Grupy do końca tego roku – mówi Marek Wadowski, Wiceprezes Zarządu Grupa Azoty S.A.

Koszty mediów energetycznych, w tym: energii elektrycznej i węgla były wyższe niż przed rokiem. Ceny gazu ziemnego w Europie przez większość okresu utrzymywały się na stabilnym wysokim poziomie, istotnie wyższym niż poza Europą. Stabilizacji cen gazu, w porównaniu z niestabilnym rokiem ubiegłym, sprzyjała rekordowa produkcja energii z OZE, wysoki poziom zapełnienia europejskich magazynów gazu w Europie i średnia temperatura powyżej normy. W III kwartale spadek cen produktów nie był rekompensowany spadkiem cen surowców używanych do produkcji i niekorzystnie wpływał na poziom uzyskiwanych marż.

Segment Agro

III kwartał to zwyczajowo czas intensywnych prac polowych w Polsce i sezonowo niższy popyt na produkty nawozowe. W III kwartale obserwowano wzrost zainteresowania produktami Grupy Azoty, głównie z powodu odbudowywania przez rolników poziomu zapasów oraz zakupów dokonywanych pod aplikację jesienną. Sprzedaż nawozów ogółem w ujęciu wolumenowym była wyższa o 8% r/r, a o 6% r/r zwiększył się wolumen produkcji. Głównymi determinantami przychodów segmentu był wzrost popytu na nawozy azotowe i wieloskładnikowe i stopniowy powrót rynku do typowych sezonowych relacji popytowo-cenowych.

Zawieszenie ceł w pierwszym półroczu 2023 (od grudnia 2022) było znaczącym czynnikiem, który wzmógł proces ekspansji na rynku europejskim producentów oraz produktów z regionów o znaczących przewagach kosztowych w obszarze energii, ekologii i kosztów pracy. Ceny gazu ziemnego, kluczowego surowca do produkcji nawozów, osiągnęły najniższe poziomy bieżącego roku, a pod koniec kwartału zanotowały wzrost. Należy podkreślić, że ceny gazu na rynku europejskim wciąż pozostają na zdecydowanie wyższym poziomie w porównaniu z innym regionami świata, gdzie oferowane ceny są kilkukrotnie krotnie niższe (np. amerykański indeks Henry Hub).

Wypracowana w III kwartale 2023 roku marża EBITDA Segmentu Agro ukształtowała się na poziomie minus 7,6%.

Segment Chemia

W Segmencie Chemia III kwartał 2023 roku charakteryzował się niskim popytem wynikającym z niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej na świecie, wysokimi stanami magazynowymi oraz importem tańszych produktów spoza Europy. W III kwartale odnotowano jednak w relacji do II kwartału wzrost ilości sprzedanej o 14%, w tym o niemal 50% w przypadku siarki i mocznika na cele techniczne. Poziom sprzedaży segmentu w ujęciu r/r zmniejszył się o 18%. W analizowanym kwartale odnotowano spadek cen wszystkich produktów na rynkach Grupy Azoty w relacji do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy spadek - przekraczający 60% - zanotowano w przypadku cen NOXy, melaminy i mocznika na cele techniczne. Ceny głównych surowców produkcyjnych w segmencie, w tym gazu, propylenu i ilmenitu, uległy obniżeniu r/r w ślad za trendami rynkowymi.

Wypracowana w III kwartale 2023 roku marża EBITDA segmentu ukształtowała się na poziomie minus 28,6%.

Segment Tworzywa

W Segmencie Tworzywa w III kwartale 2023 roku odnotowano spadek wolumenu sprzedaży poliamidu 6, który był w analizowanym okresie o 20% niższy r/r, co było spowodowane obniżonym popytem we wszystkich kluczowych segmentach – tworzywa konstrukcyjne, włókna dywanowe i folie opakowaniowe. Spadek popytu wywierał dużą presję na obniżki cen europejskich produktów, co w pewnym stopniu ograniczyło import tworzyw z rynków o dużo większej konkurencyjności kosztowej, głównie z Azji. Ceny benzenu kształtowały się na poziomie niższym o 33% r/r.

Wypracowana w III kwartale 2023 roku marża EBITDA segmentu ukształtowała się na poziomie minus 34,0%.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus