Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wojciech Gątkiewicz: Sytuacja na naszych głównych rynkach pozostaje wymagająca, ale pozycja FERRO w regionie umacnia się

Udostępnij
  • przychody Grupy w 1-3Q 2023 na poziomie 602,7 mln zł (wobec 705,9 mln zł, nadal widoczny efekt wysokiej bazy po rekordowym sprzedażowo okresie 1-3Q 2022), EBITDA 88,3 mln zł (wobec 97,9 mln zł), zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 51,2 mln zł (wobec 53,7 mln zł przed rokiem)
  • solidne wyniki i rentowność biznesu w samym 3Q 2023 (przychody 212,6 mln zł, -6% r/r; EBITDA 35,1 mln zł, +11% r/r; zysk netto akcjonariuszy j.d. 21,1 mln zł, +54% r/r) dzięki realizacji projektów strategicznych, sprawności organizacyjnej i efektywności kosztowej, pomimo utrzymującego się niższego popytu
  • wysoki udział sprzedaży zagranicznej (powyżej 60% za 1-3Q 2023) w przychodach Grupy i utrzymująca się silna pozycja rynkowa w regionie, wspierana m.in. uruchomieniem centrum logistycznego w Rumunii
  • silny cash flow operacyjny za 1-3Q 2023 +81,7 mln zł, zadłużenie finansowe netto/EBITDA na poziomie 1,05x
  • powołanie Dana Ionutas do pełnienia funkcji w Zarządzie na stanowisku Wiceprezesa Zarządu, Group Sales & Marketing Director
  • dalsza budowa strategicznej pozycji w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła poprzez przejęcie spółki Heating Polska sp. z o.o. (zapłata w wysokości 9,7 mln zł za 100% udziałów uregulowana w październiku br.)
  • 12 października br. wypłacona dywidenda z zysku za rok 2022 w łącznej wysokości 31,9 mln zł, tj. 1,5 zł na akcję

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 1-3Q 2023 r. 602,7 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 705,9 mln zł przychodów rok wcześniej, gdy widoczny był jeszcze efekt wysokiej bazy związany z rekordowym pod względem sprzedaży okresem 9 miesięcy. EBITDA w 1-3Q 2023 wyniosła 88,3 mln zł (wobec 97,9 mln zł w 1-3Q 2022), a zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej 51,2 mln zł (53,7 mln zł przed rokiem).

W samym 3Q 2023 roku Grupa osiągnęła 212,6 mln zł przychodów (wobec 226,0 mln zł, -6% r/r), 35,1 mln zł EBITDA (31,5 mln zł, +11%) i 21,1 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d. (13,7 mln zł w 3Q 2022, +54%). W wynikach 3Q br. widoczna jest stopniowa stabilizacja popytu na głównych rynkach oraz pozytywny wpływ niższych kosztów działalności, wynikający z efektywności i działań optymalizacyjnych Spółki w połączeniu ze stabilizacją cen surowców, transportu i niższymi kosztami finansowymi.

Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 1-3Q 2023 roku 288,7 mln zł (wobec 328,6 mln zł rok wcześniej), w segmencie armatury instalacyjnej 209,2 mln zł (wobec 230,7 mln zł), a w źródłach ciepła 92,6 mln zł (wobec 133,9 mln zł w 1-3Q 2022). W samym 3Q br. przychody segmentu armatury sanitarnej wyniosły 95,4 mln zł (-9% r/r), armatury instalacyjnej 74,4 mln zł (-4% r/r) a źródeł ciepła 38,4 mln zł (-4% r/r). Widoczna jest pewna stabilizacja – chociaż na niższym poziomie niż w ubiegłych latach - na rynku nowoczesnych źródeł ciepła. W perspektywie kilku kwartałów Spółka oczekuje stopniowego zwiększenia sprzedaży w tym segmencie m.in. dzięki programom wsparcia (m.in. Mój Prąd 5.0, Czyste Powietrze, Moje Ciepło) i ekspansji geograficznej.

W 1-3Q 2023 roku wartość sprzedaży zagranicznej Grupy przekroczyła 362 mln zł. Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 240,3 mln zł.

- W okresie 9 miesięcy br. nadal porównujemy się do wysokiej bazy sprzedażowej ubiegłego roku, więc dynamiki głównych linii rachunku zysków i strat w ujęciu rok do roku pozostają negatywne. Na biznes FERRO, jak i całej branży, wciąż główny wpływ ma m.in. obniżenie nastrojów konsumenckich, odroczony efekt pogorszenia koniunktury na rynku budowlano-montażowym czy wysoki poziom stóp procentowych, ale analizując poszczególne kwartały bieżącego roku dostrzegamy pewną stabilizację podstawowych trendów. Jednocześnie, dzięki działaniom optymalizacyjnym stale prowadzonym w Grupie, stabilizacji cen surowców i logistyki, dobrej organizacji oraz intensywnej pracy i zaangażowaniu całego Zespołu osiągnęliśmy w omawianym okresie wyższe w ujęciu rok do roku wyniki finansowe.

Sytuacja na naszych głównych rynkach pozostaje wymagająca, ale dzięki konsekwentnej realizacji strategii, polegającej na dywersyfikacji produktowej i geograficznej, dyscyplinie kosztowej, prowadzonym inwestycjom, m.in. otwarciu centrum logistycznego w Rumunii, i dobrym, zdrowym relacjom z naszymi kontrahentami pozycja FERRO w regionie umacnia się. Dzięki reorganizacji sprzedaży zagranicznej jesteśmy bliżej klientów, możemy lepiej dostosowywać ofertę do zmian zachodzących na rynku i coraz lepiej wykorzystujemy synergie w ramach Grupy. Wyrazem postępującej integracji i internacjonalizacji działalności FERRO jest także dołączenie do Zarządu Dana Ionutas, który jest odpowiedzialny za rozwój marketingu i sprzedaży na wszystkich rynkach Grupy jako Group Sales & Marketing Director.

Stale dbamy o odpowiedni, dostosowany do popytu poziom zapasów i silną pozycję finansową, utrzymując jednocześnie bezpieczny wskaźnik długu netto/EBITDA. Zdrowa i stabilna sfera finansowa pozwala nam realizować zaplanowane inwestycje i politykę dywidendową: w październiku wypłaciliśmy Akcjonariuszom kwotę 31,9 mln zł, czyli 1,5 zł dywidendy na akcję.

Konsekwentnie podkreślamy, że nie rozpatrujemy sytuacji w branży i Grupie FERRO w krótkim terminie, lecz w perspektywie co najmniej kilku kolejnych lat. Okres niższego popytu, związany z sytuacją makroekonomiczną w regionie SEE traktujemy jako czas przejściowy, który wykorzystujemy do umacniania naszej pozycji i budowy silnych fundamentów pod dalsze wzrosty, zgodnie z założeniami Strategii F1R2. Analizujemy także rynek pod kątem potencjalnych okazji biznesowych, czego przykładem jest sfinalizowane w ostatnich miesiącach przejęcie Heating Polska - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus