Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Neuca – konferencja z zarządem po wynikach za 3Q23

Udostępnij

NEU (NEUCA) podała wyniki za 3Q23 przedstawiające mieszany obraz sytuacji spółki. Niekorzystnie kształtuje się sytuacja pod względem sprzedaży, która co prawda wartościowo wzrosła o 5,6%, ale była to głównie zasługa inflacji, która co gorsza szkodzi rynkowi pod względem ilościowym. Natomiast wyraźnej poprawie uległa sytuacja finansowa, nawet jeżeli wyłączymy z oceny wpływ zdarzenia jednorazowego. Jest to efekt w dużym stopniu wzrostu znaczenia biznesów innych niż hurtowa dystrybucja. Zaraportowany wynik operacyjny wzrósł o 56,1%, przy czym spółka dokonała korekty cen nabycia spółki „Ewa” (przejmowane udziały zostały nabyte poniżej wartości aktywów netto), do podniosło wynik operacyjny o 16,7 mln PLN. Po wyłączenia tego zdarzenia wzrost wyniku operacyjnego wynosi 24,5% r/r.

Rynek apteczny w 3Q23, wzrósł o 6,0% r/r, co oznacza spowolnienie ze wzrostu o 10,1% r/r w 1Q i 2Q. Udział rynkowy Neuca wyniósł 31,0%, czyli nieznacznie spadł r/r i q/q (w obu przypadkach z 31,1%). Cały rynek detaliczny (leków i OTC) wzrósł w tym okresie o 7,1% r/r, co oznacza spadek z 9,1% w 2Q23 i +13,1% w 1Q23. Czynnik inflacyjny, którego znaczenie we wzroście rynku już w poprzednich trzech kwartałach przewyższało wzrost wolumenowy, tym razem zadziałał już na tyle negatywnie, że wolumen sprzedaży spadł o 0,3% r/r. W efekcie za wspomniany wzrost rynku odpowiadał wzrost cen o 5,1% r/r, oraz nowe produkty netto podnoszące wartość rynku netto o 2,3% r/r.

Na wzrost zysku operacyjnego (poza on-offem) największy wpływ miał wzrost wyniku na produkcji farmaceutyków. Sprzedaż segmentu wzrosła o 22% r/r, przy czym spółka przypisuje to w największym stopniu nowym produktom, głównie z kategorii przeciwbólowej oraz urologicznych. W nieokreślonym przez spółkę stopniu pozytywny wpływ na wzrost miało objęcie konsolidacją przejętej w lipcu spółki „Ewa”. Wynik operacyjny tego segmentu wzrósł do 22,9 mln PLN z 14,2 mln PLN przed rokiem. Drugim co do znaczenia dla poprawy wyniku operacyjnego segmentem były Badania kliniczne, których wynik poprawił się o 3,3 mln PLN w porównaniu r/r. Był to głównie efekt wzrostu skali realizowanych kontraktów.

Podczas konferencji zarząd dużo uwagi poświecił omawianiu zmian legislacyjnych rynku farmaceutycznego, jednak zrobił to również podczas poprzedniej konferencji, co opisaliśmy w notce z 30 sierpnia. W tym miejscu zamieszczamy jedynie adnotację odnośnie terminów wejścia w życie najistotniejszych regulacji: 1) wzrost marży hurtowej z 5% na 6% od 01.11.2023r.; 2) płatne dyżury aptek od 01.01.2024.; 3) ułatwienia w oferowaniu szczepień w aptekach od 01.11.2023, 4) zwiększenie detalicznej marży aptecznej na leki refundowane etap 1 – 01.11.2023, etap 2 – 01.01.2025.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus