Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Pharmena: zyski ze sprzedaży segmentu dermokosmetyków. Wynik na sprzedaży ciągle na minusie

Konrad Palka, prezes zarządu Pharmena SA
Konrad Palka, prezes zarządu Pharmena SA
Udostępnij

Pharmena SA, biotechnologiczna spółka notowana na głównym parkiecie GPW, zaraportowała historyczny wynik na działalności operacyjnej i wyniku netto. Po czterech kwartałach Grupa miała 32,9 mln zł zysku operacyjnego oraz 28,9 mln zł zysku netto. Jest to bardzo duży progres względem 2022 r., kiedy to Grupa zaraportowała 4,1 mln zł straty na działalności operacyjnej oraz 1,6 mln zł straty netto. Główny wpływ na świetne wyniki Grupy miała transakcja sprzedaży segmentu dermokosmetycznego za kwotę 43,5 mln zł. Obecnie Grupa skupia się na sprzedaży innowacyjnych suplementów diety zawierającego cząsteczkę 1-MNA, pod marką Endotelio. PHR (PHARMENA) rozpoczęła również projekt dotyczący wyrobu medycznego do trudno gojących się ran.

- Osiągnięte wyniki są odzwierciedleniem naszej ciężkiej pracy. Wartość transakcji jaką osiągnęliśmy spełniła nasze oczekiwania. Pozyskane środki zapewniają nam finansowanie projektu związanego z wyrobem medycznym do trudno gojących się ran oraz rozwoju sprzedaży suplementów diety.

– powiedział Konrad Palka, prezes zarządu Pharmena SA

– Kondycja finansowa Grupy jest bardzo dobra, praktycznie nie mamy długu i możemy pochwalić się świetną sytuacją gotówkową. – dodaje.

Największy wpływ na zaprezentowane wyniki miała przeprowadzona transakcja sprzedaży segmentu dermokosmetyków. Pod koniec czerwca 2023 r. Pharmena sprzedała segment firmie Laboratorio Genove za łączną kwotę 43,5 mln zł.

Środki ze sprzedaży segmentu dermokosmetycznego pozwoliły Pharmenie na prawie całkowite zredukowanie zadłużenia. Na koniec grudnia 2023 r. Grupa Pharmena niemal nie miała zobowiązań finansowych, w porównaniu do 9,6 mln zł zobowiązań krótko- i długoterminowych w 2022 r. Na koniec ubiegłego roku Grupa mogła się również pochwalić 22,2 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów.

Rozwój sprzedaży suplementów diety i wyrób medyczny do trudno gojących się ran

Grupa rozpoczęła już sprzedaż suplementów diety pod marką Endotelio na rynku amerykańskim. Suplementy diety z cząsteczką 1-MNA spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem klientów z USA. Na podstawie pozytywnego odbioru konsumentów Pharmena i firma Longevity Lunch Lab (amerykański dystrybutor) postanowiły rozszerzyć wiążącą ich umowę o nowe rynki. Po rynku amerykańskim produkty od Pharmeny trafią również do klientów z Australii i Nowej Zelandii.

Sprzedaż suplementów diety na danym rynku będzie zdywersyfikowana pod względem kanałów. W Europie Pharmena stawia na e-commerce. Na początku bieżącego roku Pharmena poinformowała o rozpoczęciu współpracy z Amazon EU w zakresie sprzedaży suplementów diety Endotelio na platformach e-commerce Amazon. Sprzedaż suplementów diety na platformie ma ruszyć już w drugim kwartale tego roku.

Cząsteczka 1-MNA hamuje działanie enzymu N-metylotransferazy nikotynamidowej wykorzystywanego do syntezy NAD+. W efekcie optymalizuje poziom NAD+, koenzymu występującego w licznych komórkach i biorącego udziału w szeregu ważnych procesach zachodzących w organizmie. Odpowiedni poziom NAD+ jest korzystny dla poprawnego funkcjonowania komórek. Komórki człowieka, by funkcjonować wykorzystują NAD. Poziom NAD spada wraz z wiekiem. Proces ten jest szczególnie zauważalny po trzydziestym roku życia.

Pharmena rozpoczęła także projekt dotyczący opracowania i wdrożenia na rynek innowacyjnego wyrobu medycznego, przeznaczonego do stosowania w trudno gojących się ranach (w tym stopie cukrzycowej). Wyrób medyczny planowany jest do zastosowań w warunkach domowych, co będzie niezwykle wygodne dla chorujących np. na stopę cukrzycową. Spółka oszacowała, że okres badań i certyfikacji wyniesie około 3 lata. Projekt ma zostać sfinansowany ze środków własnych Spółki lub dotacji unijnych.

- Rozpoczęliśmy już etap opracowania receptury wyrobu medycznego. Po jego zakończeniu przystąpimy do oceny biozgodności wyrobu i przeprowadzenia badania klinicznego. Po zakończeniu certyfikacji wyrób medyczny trafi do sprzedaży na rynki Unii Europejskiej. – ocenia prezes Pharmeny.

Globalny rynek trudno gojących się ran w 2022 roku wynosił ponad 20 mld USD z czego blisko 20% rynku przypadała na produkty do zastosowania w warunkach domowych. Szacuje się, że rynek rozwijać się będzie w tempie ok. 5.5% rocznie w najbliższych 10 latach.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus