Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W 2025 r. Archicom chce sprzedać 4 tys. mieszkań

Udostępnij

Archicom w minionym roku podwoił wartość przychodów w porównaniu do 2022 r. Akceleratorem rozwoju dewelopera była udana integracja biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom, która przełożyła się m.in. na ekspansję do największych polskich aglomeracji. W tym roku spółka zakłada dalszy dynamiczny rozwój poprzez uruchomienie 28 nowych projektów mieszkaniowych, a także rozbudowę banku ziemi – w szczególności w lokalizacjach o największej luce popytowo-podażowej.

ARH (ARCHICOM) osiągnął w 2023 r. przychody na poziomie 1101,1 mln zł, podwajając ich wartość z poziomu 499,7 mln zł w 2022 r. Fundamentem efektywności operacyjnej było konsekwentne poszerzanie banku ziemi. Dzięki temu ogólnopolski deweloper uruchomił kolejne miastotwórcze inwestycje, odpowiadając na zapotrzebowanie rynkowe. Na koniec 2023 r. Archicom dysponował ponad 4 tys. mieszkań w budowie, spośród których 58% zostało sprzedanych, a także gruntami umożliwiającymi budowę blisko 10 tys. nowych lokali. Przemyślana strategia, wypracowane procesy i aktualne zasoby organizacji przekładają się na bezpieczeństwo i stabilność finansową, nawet przy tak dużym wzroście skali.

Kamień milowy w rozwoju organizacji

Bez wątpienia kluczowym momentem 2023 r. dla naszej marki było sfinalizowanie integracji biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom. Jesteśmy deweloperem ogólnopolskim o znacznie większych możliwościach i ambicjach niż rok temu. Poza rynkiem wrocławskim, którego liderem pozostajemy, jesteśmy również w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi. O naszej obecności w największych polskich aglomeracjach świadczą nie tylko zakupy kolejnych gruntów, ale także uruchamianie nowych inwestycji. Wierzymy, że aktywność w tym obszarze jest niezbędna do osiągnięcia naszego celu, który zakłada sprzedaż 4 tys. lokali w 2025 r.

Dzięki realizacji miastotwórczych inwestycji Archicom w minionym roku wprowadził do sprzedaży 1856 mieszkań. Deweloper koncentrował się na lokalizacjach o największej luce między popytem a podażą. Do najpopularniejszych inwestycji należały: Modern Mokotów w Warszawie, Południk 17, Sady nad Zieloną, Planty Racławickie i Awipolis we Wrocławiu, a także Zenit i Fuzja w Łodzi.

Efektywność polityki finansowej

Zysk netto Archicom wyniósł w 2023 r. 245,2 mln zł, co oznacza wzrost o 122% rok do roku. Wypracowanie nadwyżek finansowych okazało się kluczem do zbudowania stabilności organizacyjnej przy tak znaczącym wzroście skali działania, a także pozwalało na podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych.

Podsumowując rok 2023, należy przede wszystkim podkreślić konsekwencję w realizacji polityki finansowej przez Archicom. Spółka wypracowała bardzo dobre wyniki operacyjne, odnotowując sukcesy w dywersyfikacji źródeł finansowania inwestycji. Zrealizowaliśmy z sukcesem emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a także emisje obligacji o łącznej wartości 272 mln zł. Pozyskane środki finansowe przeznaczamy przede wszystkim na budowę atrakcyjnego banku ziemi. W samym 2023 r. zakupiliśmy grunty za kwotę 327 mln zł. Umożliwią nam one budowę blisko 3250 mieszkań, co istotnie zdynamizuje rozwój organizacji. Nasza strategia zakłada sprzedaż 80% lokali przed oddaniem danej inwestycji, a pozostałe 20% maksymalnie 6 miesięcy później, co pozwala nam osiągnąć optymalną cenę nieruchomości. Jednocześnie niezmiennie dążymy do optymalizacji kosztów budowy, m.in. poprzez kontraktację w pakietach realizacji budów.

W całym 2024 r. Archicom uruchomi 28 nowych projektów lub kolejnych etapów inwestycji mieszkaniowych. Jeszcze przed końcem pierwszego kwartału br. deweloper wprowadził na rynek blisko 1900 mieszkań w 10 projektach, m.in. nowych miastotwórczych inwestycjach takich jak Flow w Łodzi, Wita w Krakowie czy Przystań Reymonta we Wrocławiu, kolejne etapy osiedli Wieża Jeżyce w Poznaniu, Stacja Wola w Warszawie oraz nowy kameralny projekt Dąbrowskiego w Krakowie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus