Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wojciech Gątkiewicz, Ferro: Na wielu rynkach widoczny był efekt spadku nastrojów konsumenckich

Udostępnij
  • zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w 2023 w wysokości 67,0 mln zł (wobec 65,4 mln zł w roku 2022), porównywalna r/r EBITDA Grupy 117,8 mln zł (wobec 120,7 mln zł) i przychody na poziomie 803,2 mln zł (wobec 914,9 mln zł, widoczny efekt wysokiej bazy 2022); w 2H 2023 widoczna stopniowa stabilizacja popytu i efekty pracy nad rentownością biznesu
  • solidne wyniki w samym 4Q 2023 (zysk netto akcjonariuszy j.d. 15,8 mln zł, +35% r/r; EBITDA 29,5 mln zł, +30% r/r; przychody 200,6 mln zł, -4% r/r) dzięki realizacji strategii, sprawności organizacyjnej i efektywności kosztowej
  • wysoki udział sprzedaży zagranicznej (blisko 60%) w przychodach Grupy i utrzymująca się silna pozycja w regionie pomimo wymagającego otoczenia biznesowego
  • najwyższy historycznie cash flow operacyjny +163 mln zł, zadłużenie finansowe netto/EBITDA na poziomie 0,69x
  • powołanie Dana Ionutas do pełnienia funkcji w Zarządzie na stanowisku Wiceprezesa Zarządu, Group Sales & Marketing Director
  • realizacja inwestycji w logistykę (otwarcie centrum logistycznego w Rumunii), systemy IT i dalszą budowę strategicznej pozycji w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła (przejęcie spółki Heating Polska sp. z o.o.)
  • wypłacona dywidenda z zysku za rok 2022 w łącznej wysokości 31,9 mln zł, tj. 1,5 zł na akcję

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wypracowała w 2023 r. zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 67,0 mln zł (wobec 65,4 mln zł przed rokiem). EBITDA w 2023 wyniosła 117,8 mln zł (wobec 120,7 mln zł w 2022) a skonsolidowane przychody 803,2 mln zł wobec 914,9 mln zł rok wcześniej, gdy widoczny był efekt wysokiej bazy (szczególnie w pierwszej połowie 2022). W samym 4Q 2023 roku Grupa osiągnęła 15,8 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d. (11,7 mln zł w 2022, +35%), 29,5 mln zł EBITDA (22,8 mln zł, +30%) i 200,6 mln zł przychodów (wobec 209,0 mln zł, -4% r/r).

W wynikach 2H 2024 widoczna była stopniowa stabilizacja popytu na głównych rynkach oraz pozytywny wpływ niższych kosztów działalności, wynikający z efektywności i działań optymalizacyjnych Spółki w połączeniu ze stabilizacją cen surowców i transportu. Jednocześnie, negatywnie na przeliczenie sprzedaży na rynkach zagranicznych w drugim półroczu wpływało umocnienie PLN w ujęciu r/r. W 2023 roku wartość sprzedaży zagranicznej Grupy przekroczyła 477 mln zł (udział bliski 60% w przychodach ogółem). Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 326,1 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 2023 roku 377,2 mln zł (wobec 420,8 mln zł rok wcześniej), w segmencie armatury instalacyjnej 280,5 mln zł (wobec 301,7 mln zł), a w źródłach ciepła 129,4 mln zł (wobec 175,3 mln zł w 2022).

- W minionym roku nadal mieliśmy do czynienia z wieloma czynnikami o charakterze zewnętrznym, które znacząco wpływały na biznes FERRO oraz całą branżę. Na wielu rynkach widoczny był efekt spadku nastrojów konsumenckich, ograniczenia dochodu rozporządzalnego w związku z wysoką inflacją, co rzutowało przede wszystkim na sprzedaż segmentu armatury sanitarnej czy też przesunięty w czasie efekt pogorszenia sytuacji na rynku budowlano-montażowym, widoczny z kolei w szczególności w wynikach segmentu armatury instalacyjnej. Natomiast segment źródeł ciepła odczuwał dodatkowo negatywne skutki niejasności i chaosu informacyjnego, dotyczących polityki energetycznej w państwach należących do UE, co powodowało odraczanie decyzji zakupowych konsumentów. Dodatkowo, jak wszyscy przedsiębiorcy, w minionym roku nadal borykaliśmy się z wysokimi kosztami, przede wszystkim transportu, logistyki, pracy czy finansowania.

Analizując wyniki poszczególnych kwartałów minionego roku, można było natomiast zauważyć pewną stabilizację kluczowych trendów i korzystny wpływ podejmowanych przez nas od lat decyzji strategicznych. W efekcie, pomimo wciąż wymagającego otoczenia biznesowego, przychody Grupy FERRO przekroczyły w 2023 roku 803 mln zł, co oznacza spadek o 12% w porównaniu z bardzo mocnym rokiem 2022. Jednocześnie dzięki stale rosnącej efektywności operacyjnej EBITDA w ub.r. sięgnęła niemal 118 mln zł i była jedynie nieznacznie niższa w ujęciu rok do roku, a Grupa zakończyła rok zyskiem netto na poziomie przekraczającym 67 mln zł, co z kolei oznacza wynik nieco lepszy niż w roku poprzednim. Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych rezultatów, będących potwierdzeniem słuszności naszych strategicznych decyzji dotyczących dywersyfikacji – zarówno geograficznej, jak i ofertowej. Udowadniamy, że dzięki doskonałości operacyjnej, zwinności, dyscyplinie kosztowej i doskonałym relacjom z naszymi kontrahentami potrafimy umacniać pozycję Grupy FERRO, nawet jeśli otoczenie makro nie jest naszym sprzymierzeńcem. Wyrazem postępującej integracji i internacjonalizacji naszej działalności było dołączenie w ub.r. do Zarządu FERRO S.A. Dana Ionutas, który jest odpowiedzialny za rozwój marketingu i sprzedaży na wszystkich rynkach Grupy jako Group Sales & Marketing Director

Rok 2023 był kolejnym okresem inwestycji w ramach Strategii F1R2. Koncentrowaliśmy się na rozwoju logistyki, IT oraz dalszej budowie strategicznej pozycji w bardzo perspektywicznym segmencie nowoczesnych źródeł ciepła, poprzez przejęcie spółki Heating Polska sp. z o.o.

Inwestycje te przygotowują Grupę FERRO do dynamicznego rozwoju w kolejnych latach, gdy – w co mocno wierzymy – trendy rynkowe powrócą do znacznie bardziej sprzyjających - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

- Jednym z ważniejszych zadań zrealizowanych przez Grupę FERRO w 2023 roku była reorganizacja sprzedaży zagranicznej, której kluczowym elementem było otwarcie nowoczesnego centrum logistycznego i sprzedażowo-szkoleniowego w Rumunii. Dzięki temu jesteśmy jeszcze bliżej klientów, możemy szybciej i bardziej precyzyjnie dostosowywać ofertę do zmian zachodzących na rynku i coraz lepiej wykorzystujemy synergie w ramach Grupy. Co więcej, w kolejnych spółkach Grupy FERRO systematycznie wdrażamy zaawansowane rozwiązania IT, które wspierają nasz międzynarodowy rozwój. W obszarze oferty kontynuowaliśmy natomiast działania zmierzające do unifikacji i zwiększania jej komplementarności w odpowiedzi na trendy rynkowe - mówi Aneta Raczek, COO, Wiceprezes Zarządu FERRO.

- Realizacja celów, jakie sobie postawiliśmy: inwestycji, przejęcia oraz utrzymania odpowiednich stanów magazynowych jako bazy do zwiększania sprzedaży – nie byłaby możliwa, gdyby nie należyta dbałość o sferę finansową Grupy FERRO, szczególnie w środowisku wysokich kosztów finansowania zewnętrznego. Stale i z bardzo dobrymi efektami pracujemy nad optymalizacją kapitału obrotowego. Na uwagę zasługuje rekordowy, przekraczający 160 mln zł, poziom przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Odpowiedzialność w sferze finansowej pozwala nam jednocześnie na realizację polityki dywidendowej – w 2023 r. wypłaciliśmy Akcjonariuszom w formie dywidendy 31,9 mln zł, tj. 1,5 zł na akcję. Kontynuowaliśmy także prace nad obniżeniem długu i optymalizacją kosztów finansowania Grupy – dług netto/EBITDA na koniec 2023 wyniósł 0,69x - mówi Olga Panek, CFO, Wiceprezes Zarządu FERRO.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus