Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki PKP Cargo za 2023 r. oraz pismo prezesa

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody z działalności operacyjnej 5 552 5 449 2%
Zysk / (strata) na działalności operacyjnej 291 333 -13%
Zysk / (strata) przed opodatkowaniem 119 192 -38%
Zysk / (strata) netto 82 148 -45%
Całkowite dochody przypadające akcjonariuszom jednostki dominującej -30 192  
Średnia ważona liczba akcji (szt.) 44 786 917 44 786 917  
Zysk / (strata) na akcję 1,83 3,31 -45%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 1 211 1 018 19%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -987 -773  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -133 -320  
Zmiana stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów 91 -74  
       
Aktywa trwałe 7 031 6 354 11%
Aktywa obrotowe 1 289 1 306 -1%
Aktywa trwałe zaklasyfikowane jako przeznaczone do sprzedaży 0 0  
Kapitał zakładowy 2 239 2 239  
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 3 203 3 233 -1%
Zobowiązania długoterminowe 2 784 2 345 19%
Zobowiązania krótkoterminowe 2 333 2 083 12%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla PKP CARGO na kolejne lata  <<<

 

Szanowni Państwo,

2023 rok upłynął pod znakiem spowolnienia gospodarczego i spadku produkcji przemysłowej, co przełożyło się na kondycję branży przewozów w Polsce. Istotny wpływ na dekoniunkturę na rynku przewozów towarowych miała sytuacja na granicy wschodniej będąca skutkiem wojny w Ukrainie. Znacząco ogranicza to przewozy na kierunku wschód-zachód i realnie wpływa na osłabienie wymiany towarowej. Z uwagi na wydłużenie relacji handlowych i zmiany strukturalne w przewozach branża zanotowała spadki zarówno w ujęciu masy przewozowej o 6,8% rdr, jak i pracy przewozowej o 1,4% rdr. Jedynie w styczniu 2023 roku rynek zwiększył wolumen przewiezionych towarów o 3,9% w stosunku do 2022 roku. Początek bieżącego roku utrwalił tendencję spadkową branży.

Grupa PKP (PKPCARGO) pozostaje liderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce z udziałem na poziomie 33,1% (-4,4 p.p. rdr) w zakresie masy towarowej oraz 33,9% w pracy przewozowej (-6,0 p.p. rdr). Spadek udziałów Grupy w ostatnim roku to pochodna wojny w Ukrainie, która dezorganizuje łańcuchy logistyczne – w tym w zakresie tzw. „Nowego Jedwabnego Szlaku”. Aktualna sytuacja makroekonomiczna i geopolityczna negatywnie wpływa na przewozy naszych największych grup towarowych, tj. węgla i rud metali oraz przewozów intermodalnych.

W omawianym okresie spółka realizowała również zadania strategiczne w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju, co wpłynęło na dywersyfikację realizowanych zleceń i ograniczyło potencjał działalności w innych ważnych segmentach, takich jak np. przewozy intermodalne. Grupa PKP CARGO zakończyła 2023 rok nieznacznym wzrostem przychodów i EBITDA oraz dodatnim wynikiem netto. Przychody i EBITDA Grupy w omawianym okresie wzrosły odpowiednio o 2% do poziomu 5,5 mld i o 1,6% do 1,08 mld zł. Marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 19,5%. Masa towarowa, przetransportowana w 2023 r. wyniosła 82,7 mln ton w porównaniu do 100,6 mln ton w roku poprzednim. Praca przewozowa osiągnęła poziom 22,3 mld tkm, tj. nieznacznie niższy wobec 2022 roku. Wiodąca pozycja na rynku oraz przewagi infrastrukturalne i baza sprzętowa stwarzają przestrzeń do prowadzenia aktywnej polityki cenowej pomimo zacieśniającej się konkurencji w branży. Aktywna polityka cenowa pozwoliła zrównoważyć spadek przewiezionej masy, a optymalizacje kosztowe utrzymały marżę EBITDA na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu do 2022 roku. EBIT w omawianym okresie osiągnął poziom 291,4 mln zł, co oznacza spadek o 13% rdr. Wynik EBIT pozostaje pod negatywnym wpływem wzrostu kosztów świadczeń pracowniczych o 12,7% rdr, tj. o 220 mln zł. W związku ze wzrostem inflacji i presji płacowej spółka podpisała porozumienia dot. podwyżki wynagrodzeń od i stycznia 2023 roku oraz jednorazowej nagrody dla pracowników w lipcu 2023 roku. W omawianym okresie amortyzacja Grupy wyniosła 791,7 mln zł, pochodna realizowanego w latach wcześniejszych programu inwestycyjnego w ramach rozwoju potencjału logistycznego i taborowego firmy. Zysk netto wyniósł 82,1 mln zł. Grupa zakończyła 2023 rok dodatnimi przepływami na działalności operacyjnej na poziomie 1 211,0 mln zł. Na koniec okresu Grupa dysponowała środkami pieniężnymi plus ekwiwalenty w wysokości 263,7 mln zł.

W 2023 roku Spółka kontynuowała program inwestycyjny. Z początkiem roku do PKP CARGO trafiło 12 nowych lokomotyw Dragon 2. Zakończona została również kluczowa inwestycja Terminal Multimodalny Zduńska Wola – Karsznice. Ten największy w Polsce terminal multimodalny zlokalizowany w geograficznym centrum Polski, leży na przecięciu wszystkich istotnych szlaków transportowych i stanowi klucz do naszej strategicznej ekspansji w obszarze Trójmorza. Jego działalność znacznie poszerzy możliwości świadczenia kompleksowych usług logistycznych dla przedsiębiorstw różnych branż. Obecnie korzystamy z 25 terminali przeładunkowych, w tym siedmiu o charakterze intermodalnym lub łączących funkcje terminalu intermodalnego i konwencjonalnego. Rozbudowa kompleksowej sieci terminali logistycznych to działanie w ramach strategicznych inicjatyw mających na celu długoterminowy rozwój Grupy oraz budowanie przewagi konkurencyjnej w regionie. Prowadzimy również projekty mające na celu optymalizację działalności, w tym zwiększamy poziom cyfryzacji kluczowych procesów związanych z efektywnym wykorzystaniem taboru oraz realizacją usług dla klienta.

Pierwsze miesiące bieżącego roku przyniosły dalsze spadki w branży szczególnie dla największych podmiotów na rynku, które traciły udziały w rynku przy ujemnej dynamice przewozów. Jedynie małe podmioty zanotowały zwiększenie przewiezionego wolumenu (o +3,8% rdr).

Niezależnie od obecnej dekoniunktury, rynek przewozów towarowych pozostaje najbardziej zrównoważoną i perspektywiczną formą transportu, a stale rosnąca liczba graczy w regionie zarówno w przewozach konwencjonalnych, jak i w przewozach intermodalnych, pokazuje potencjał rynku. Według planów Unii Europejskiej dotyczących redukcji emisji spalin związanych z transportem o 90% do 2050 r. zostanie wzmocniony transport kolejowy, transport intermodalny, usprawnione zostaną przewozy międzynarodowe oraz wzrośnie udział kolei w modal split. To właśnie tutaj Grupa PKP CARGO widzi ogromną szansę na zwiększenie wielkości przewozów w perspektywie średnio i długookresowej. Mając na względzie potencjał rynku Grupa stawia obecnie na rozwój nowoczesnej i kompleksowej oferty logistycznej Grupy.

Elastyczność operacyjna i efektywne zarządzanie procesami jest wyzwaniem dla poprawy sytuacji rynkowej i finansowej firmy w bieżącym roku oraz kluczem do możliwości jej dalszego rozwoju. Zarząd analizuje procesy w firmie w celu poprawy efektywności działań i redukcji kosztów przy równoczesnym wzroście potencjału sprzedażowego Grupy. Utrzymanie obecnej bazy klientów oraz intensywna akwizycja nowych partnerów w perspektywicznych segmentach, będzie ważna dla pozycji rynkowej Grupy. Ze względu na istotne przewagi konkurencyjne PKP CARGO, Zarząd ma przekonanie o możliwości ugruntowania pozycji na rynku. Uwzględniając bieżącą sytuację na rynku, Zarząd koncentruje się obecnie na rozwoju oferty dla klientów, aktywizacji działań mających na celu wzrost portfela zleceń, optymalizacji kosztowej i procesowej.

Jestem pewien, że dzięki wprowadzanym zmianom operacyjnym i sprzedażowym dostosowującym działalność Grupy PKP CARGO do istniejącego otoczenia gospodarczego, sprostamy stawianym przed nami oczekiwaniom z korzyścią dla naszych Klientów, Partnerów Biznesowych i Akcjonariuszy.

dr Maciej Jankiewicz

p.o. Prezesa Zarządu

Członek Zarządu ds. finansowych

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus