Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List prezesa Grupy Tarczyński wraz z wybranymi wynikami za 2023 r.

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody ze sprzedaży 1 916 436 1 613 780 19%
Zysk operacyjny 171 149 127 212 35%
Zysk przed opodatkowaniem 141 399 104 967 35%
Skonsolidowany zysk netto 138 206 97 690 41%
Zysk netto przypisany właścicielom 138 206 97 690 41%
Średnia ważona liczba akcji (podstawowa i rozwodniona) 11 347 11 347  
Zysk na jedną akcję (podstawowy i rozwodniony) 12,18 8,61 41%
Całkowite dochody ogółem 130 160 98 816 32%
Całkowite dochody ogółem przypisane właścicielom 130 160 98 816 32%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej 234 264 147 857 58%
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -179 850 -184 396  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej -49 416 38 697  
Razem zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych, netto 4 998 2 158 132%
       
Aktywa trwałe razem 1 167 475 917 804 27%
Aktywa obrotowe razem 360 319 417 371 -14%
Suma aktywów 1 527 794 1 335 175 14%
Zobowiązania krótkoterminowe razem 492 306 506 973 -3%
Zobowiązania długoterminowe razem 475 497 368 503 29%
Kapitał własny razem 565 322 459 699 23%
Kapitał własny przypisany właścicielom 562 404 459 698 22%
Wyemitowany kapitał akcyjny 11 347 11 347  

 

Szanowni Akcjonariusze !

Z dumą przekazuję Państwu raport roczny Spółki oraz Grupy Kapitałowej Tarczyński S.A., stanowiący podsumowanie naszych osiągnięć w zakończonym roku obrotowym 2023.

Branża, w której działamy, cechuje się wysoką zmiennością cen surowca i równie wysokim poziomem wrażliwości na koszty energii. Miniony rok stanowił dla nas wielkie wyzwanie, podobnie jak i dla całej naszej konkurencji. Jednak mimo bezprecedensowego wzrostu cen mięsa w pierwszej połowie roku i dużej zmienności na rynkach energetycznych Grupa Tarczyński zanotowała wzrost efektywności operacyjnej i spektakularny wzrost zysku netto. Było to efektem konsekwentnego budowania pozycji konkurencyjnej Grupy i dalszego umocnienia na rynku mięsnych przekąsek premium, na którym jesteśmy w kraju absolutnym liderem. Wieloletnie inwestycje w ulepszanie oferty produktowej, rozbudowę parku maszynowego i automatyzację procesów wspierają od lat nasz potencjał rynkowy, a wyniki roku 2023 dobitnie pokazały zasadność podejmowanych w przeszłości decyzji.

Pozycja lidera na rosnącym rynku mięsnych przekąsek premium to powód do dumy, ale i konieczność ciągłego doskonalenia. Jakość produktów sygnowanych brandem „Tarczyński” była, jest i pozostanie moim priorytetem. Równocześnie, od wielu lat równie wielką uwagę przykładam jako Prezes Zarządu do analizy rynku, trendów konsumenckich i demograficznych oraz zmieniających się gustów. Efektem tego są nowości w ofercie produktowej i w komunikacji marketingowej z naszymi Klientami.

Udało nam się zwiększyć przychody ze sprzedaży w kraju, co jest na pewno nie lada osiągnięciem mając na uwadze fakt, że nasze udziały w polskim rynku kabanosa, flagowego produktu kojarzonego z marką Tarczyński, przekraczają już 70%. Swoją cegiełkę dołożył też eksport, którego udział w sprzedaży Grupy przekroczył już 27% i dalej rośnie dzięki współpracy z nowymi i dotychczasowymi partnerami handlowymi.

Analizując wypracowane wyniki finansowe zwraca uwagę rekordowy w historii zysk netto w Grupie TAR (TARCZYNSKI) w wysokości 132,9 mln PLN, co oznacza wzrost o 36% w stosunku do roku 2022. Wynik taki udało się uzyskać przy wzroście przychodów o 18,4% do poziomu 1.911 mln PLN, co świadczy o istotnej poprawie efektywności naszego biznesu. Wskaźniki rentowności na poziomie EBITDA 11,5% i zysku netto prawie 7% to wartości zdecydowanie odbiegające na plus od standardów w naszej branży.

Równocześnie realizujemy niezwykle ambitny plan inwestycyjny, mający na celu znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych i zbudowanie bazy dla dalszego trwałego wzrostu. Nasze nakłady na rozbudowę infrastruktury po raz drugi z rzędu przekroczyły 200mln PLN i jesteśmy spokojni o zapas mocy umożliwiający nam skupienie się w pełni na dalszym rozwoju produktów i kanałów dystrybucji.

Obecnie Zarząd Spółki pod moim kierownictwem poświęca dużo czasu na budowę strategii na kolejne lata. Naszą ambicją jest zostanie już nie tylko krajowym, ale i regionalnym liderem w zakresie mięsnych przekąsek premium. Naszą wnikliwą uwagę poświęcamy nie tylko produktowi, ale i strategii marketingowej, kanałom dystrybucji, słowem – wszystkiemu co składa się na sukces naszej organizacji. Więcej szczegółów na temat naszych planów rozwojowych przedstawimy Państwu w najbliższym czasie.

Z tego miejsca pragnę serdecznie podziękować wszystkim naszym Inwestorom, Pracownikom, Kontrahentom oraz oczywiście Klientom za okazywane nam zaufanie i wkład w nasze wspólne sukcesy. Ze swojej strony gwarantuję Państwu, że najlepsze dopiero przed nami i grupa Tarczyński nie ma zamiaru spoczywać na laurach.

Z poważaniem,

Jacek Tarczyński

Prezes Zarządu Grupy Tarczyński

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus