Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Żabka oficjalnie zapowiada zamiar przeprowadzenia IPO i wejścia na GPW

Udostępnij

Zabka Group („Grupa Żabka”), będąca twórcą działającego w oparciu o zaawansowane technologie, wiodącego w Polsce ekosystemu convenience, ogłasza dzisiaj zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (dalej: „IPO” lub „Oferta”) oraz notowania akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Najważniejsze informacje o Grupie Żabka

  • Wykorzystując najnowocześniejsze technologie, Grupa Żabka  od lat konsekwentnie buduje kompleksowy ekosystem convenience. W jego skład wchodzi licząca ponad 10 500 sklepów, a więc wiodąca w Polsce, sieć sprzedaży detalicznej działająca na zasadzie franczyzy. Nowymi silnikami wzrostu sprzedaży są nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz zaawansowana oferta oparta o rozwiązania cyfrowe. Oferta ta obejmuje usługi dostawcy cateringu dietetycznego Maczfit, porównywarkę usług cateringu dietetycznego Dietly, usługi q-commerce i e-commerce Delio i Żabka Jush! oraz sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano.
  • Misją Spółki jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów pozwalające im na „uwalnianie czasu”. Spółka promuje odpowiedzialne podejście  wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz w obszarze produktów, opakowań i szerzej pojętego środowiska.
  • Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany, dynamiczny wzrost we wszystkich kluczowych obszarach działalności. W okresie 2000–2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy wyniosła 23%, do czego w dużej mierze przyczyniły się szybka ekspansja sieci sklepów pod szyldem Żabka oraz dobre wyniki już istniejących punktów sprzedaży.
  • W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25%. Było to efektem, z jednej strony, wzrostu liczby sklepów a z drugiej - wzrostu sprzedaży w ujęciu porównywalnym (LFL). Dynamiczny wzrost sprzedaży przyczynił się do utrzymania wysokiej i stabilnej rentowności Grupy i konwersji gotówki. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19% CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4%. W latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. średni wskaźnik konwersji gotówki kształtował się na poziomie powyżej 85%.
  • Grupa Żabka posiada atuty niezbędne do zapewnienia spółce dalszego wzrostu. Swoją działalność prowadzi zgodnie z przyjętą strategią, u której podstaw leży wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych. Dzięki temu  umożliwia Grupie rozwijanie „ekosystemu convenience opartego na zaawansowanych technologiach”. Skutecznie zaspokaja on szeroki wachlarz potrzeb klientów oraz pozwala Grupie Żabka z powodzeniem wykorzystywać sprzyjające trendy rynkowe. Strategia spółki opiera się na trzech głównych filarach: otwieraniu nowych sklepów, zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), wzroście częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz dalszym rozwoju sprzedaży w ramach oferty cyfrowej. W efekcie celem Grupy jest dalszy wzrost udziałów rynkowych i sprzedaży do klientów końcowych, poprawa rentowności i zapewnienie silnych poziomów przepływów pieniężnych.
  • Jako największa sieć sklepów convenience w Polsce, marka Żabka cieszy się w kraju rozpoznawalnością na poziomie około 90%, a ok. 17 mln konsumentów mieszka w promieniu 500 m od najbliższego sklepu Żabka. W 2023 r. Grupa Żabka obsługiwała średnio 3,6 mln transakcji dziennie.

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje: Cieszymy się, że możemy zrobić kolejny krok na drodze rozwoju Grupy Żabka. Jest on następstwem sukcesu naszych franczyzobiorców, wytężonej pracy i zaangażowania pracowników oraz wielu lat stabilnego i rentownego wzrostu.

Żabka powstała w 1998 r. Od tego momentu systematycznie ewoluowała, stając się wiodącym w Polsce ekosystemem convenience, którego celem jest upraszczanie ludziom codziennego życia, aby mogli swój czas przeznaczać na to, co jest dla nich ważne.

Dzięki sieci liczącej ponad 10 500 sklepów stacjonarnych w Polsce i Rumunii oraz rozwiniętej ofercie cyfrowej, zapewniamy konsumentom spersonalizowaną gamę produktów i usług, zgodnie z ich zmieniającymi się potrzebami.

Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.

Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom. Jednocześnie pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności.

Krzysztof Krawczyk, Przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i Partner w CVC Capital Partners, komentuje: Wypracowywane od lat bardzo dobre wyniki Grupy Żabka, w tym konsekwentny i rentowny wzrost, świadczą o wysokiej skuteczności kadry zarządzającej, trafności realizowanego od lat modelu operacyjnego oraz obranej strategii współpracy z franczyzobiorcami. Dodatkowo, potwierdzają one atrakcyjność tworzonego ekosystemu convenience dla coraz bardziej zabieganych konsumentów.

Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Grupą Żabka w ostatnich latach oraz z inwestycji, która pozwoliła wykorzystać dostrzeżoną przez nas olbrzymią szansę rynkową. Chcemy pozostać akcjonariuszem Spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju.

Ocena sytuacji rynkowej

Polska jest piątym co do wielkości rynkiem UE pod względem liczby ludności i szóstym pod względem PKB i wydatków konsumpcyjnych według danych za 2023 r. Zgodnie z danymi OC&C, Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w UE, której realny PKB rósł w latach 2018–2023 w tempie 2,6% CAGR. Perspektywy gospodarcze Polski są dobre – według prognoz wzrost realnego PKB w ujęciu per capita w latach 2023–28 ma wynieść 3,2% CAGR (1,9 p.p. powyżej prognozowanej średniej dla krajów Europy Zachodniej). Wydatki konsumpcyjne w Polsce są coraz wyższe, a ich średnioroczny wzrost w latach 2023–2028 prognozowany jest na poziomie 8%, podczas gdy w Europie Zachodniej wskaźnik ten ma wynieść około 3,6%.

Grupa Żabka z powodzeniem wykorzystuje te sprzyjające uwarunkowania, aktywnie kształtując rosnący całkowity rynek adresowalny (TAM – total addressable market), czego efektem jest sukces jej oferty detalicznej. Ekosystem convenience Grupy Żabka, skutecznie łączący stacjonarne oraz cyfrowe kanały sprzedaży, został starannie zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu potencjału najszybciej rozwijających się segmentów rynku.

Strategia dalszego rozwoju

Grupa Żabka posiada wszelkie niezbędne zasoby do dalszego dynamicznego wzrostu, w tym przede wszystkim wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych. Najlepiej ilustrują je poniższe najistotniejsze atuty inwestycyjne:

  1. Kompleksowy „ekosystem convenience oparty na zaawansowanych technologiach”, adresujący rynek w Polsce o wartości 584 mld PLN

Całkowity rynek adresowalny Grupy Żabka w Polsce (TAM) jest wart ponad 580 mld PLN i według danych OC&C ma w latach 2023–2028 rosnąć w tempie ok. 4,6% CAGR. Wyróżnia się pięć głównych segmentów tego rynku, tj. (i) segment stacjonarnych zakupów spożywczych, (ii) segment internetowych zakupów spożywczych, (iii) segment usług małej gastronomii, (iv) segment cateringu dietetycznego dostarczanego bezpośrednio do klientów (model D2C – direct to customer), (v) segment pozostałych usług convenience (odbiór i nadawanie paczek, doładowania gier i telefonów, opłacanie rachunków itp.) oraz artykułów higienicznych i kosmetyków. Przewidywany wzrost ma być odzwierciedleniem bardzo dobrej sytuacji makroekonomicznej oraz poprawy poziomu zaufania konsumentów.

OC&C prognozuje również, że bezpośredni rynek adresowalny (DAM – directly addressable market; część TAM) Grupy Żabka, odpowiadający jej ofercie produktów przeznaczonych do spożycia w dniu zakupu i wart obecnie 113 mld PLN, będzie w latach 2023–2028 rósł w tempie 8,6% CAGR. Szybsze tempo wzrostu DAM w stosunku do TAM ma wynikać ze zwiększającego się udziału w rynku produktów spożywczych przeznaczonych do spożycia w dniu zakupu, co jest efektem zachodzących zmian demograficznych oraz zmiany w stylu życia.

Mimo że Grupa Żabka zdominowała segment modern convenience w Polsce, jej udział w TAM wynosi zaledwie 3,9%, w segmencie stacjonarnych zakupów spożywczych – 4,8%, a w DAM produktów spożywczych – 20,1%. W opinii OC&C, dane te jednoznacznie wskazują na istniejący potencjał do dalszej ekspansji.

  1. Zróżnicowana oferta, przyciągająca klientów dysponujących ograniczonym czasem

Grupa Żabka kieruje swoją ofertę przede wszystkim do klientów mających ograniczony czas – są to osoby młodsze, zamieszkujące większe miasta i zamożniejsze od przeciętnego mieszkańca Polski. Ponieważ wygoda jest dla nich istotna, są one skłonne zapłacić więcej, aby zyskać czas na to, co ważne w ich życiu. 76% klientów Grupy Żabka robi zakupy z myślą o spożyciu zakupionych produktów tego samego dnia, co według danych OC&C, stanowi znacznie wyższy odsetek niż w przypadku klientów polskich dyskontów (40%).

  1. Działalność na styku trzech megatrendów konsumenckich: dążenia do maksymalizacji wygody życia, transformacji cyfrowej i wzrostu znaczenia odpowiedzialnych wyborów

Sklepy Grupy Żabka zostały zaprojektowane tak, aby poruszanie się po nich było jak najprostsze, a tym samym, aby zakupy w nich były szybkie i wygodne. Ponadto formaty i układ sklepów są stale optymalizowane z wykorzystaniem autorskich algorytmów AI. Rdzeń oferty sklepów stanowią produkty z kategorii Quick Meal Solutions (QMS), czyli szybie dania i przekąski, oraz tzw. wygodne usługi, obejmujące m.in. możliwość odbioru i nadawania paczek. Co istotne, znakomita większość sklepów jest otwarta siedem dni w tygodniu przez 365 dni w roku, co wyróżnia Grupę Żabka na tle konkurencji.

W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa Żabka wdrożyła w Polsce cyfrową ofertę produktów spożywczych. Obejmuje ona umożliwiające błyskawiczne internetowe zakupy spożywcze platformy Jush! i Delio, sieć 44 autonomicznych sklepów pod szyldem Nano (liczba sklepów na dzień 30 czerwca 2024 r.) oraz spółkę Maczfit, czołowego dostawcę cateringu dietetycznego. W samym tylko 2023 r. Maczfit wytworzył i dostarczył 28 mln posiłków.

Grupa Żabka uważnie wsłuchuje się również w płynące od klientów sygnały dotyczące ich preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, co znalazło swoje odzwierciedlenie w strategii odpowiedzialności (ESG) przyjętej przez Spółkę.

  1. Łatwo skalowalna sieć franczyzowa, oparta na sprawdzonym modelu wzrostu, wykorzystującym rozwiniętą infrastrukturę logistyczną

Grupa Żabka opiera swoją działalność na modelu franczyzy dostosowanym do jej specyficznych wymagań. Zakłada on wyraźny podział obowiązków pomiędzy franczyzodawcę a franczyzobiorców, którzy są niezależnymi i działającymi lokalnie  przedsiębiorcami. W ramach współpracy franczyzowej  korzystają oni ze skali oraz spójności oferty  Grupy Żabka, które to cechy zapewniają przewagę konkurencyjną w wybranych obszarach. Należą do nich: wybór lokalizacji sklepu, najem lokalu, zaprojektowanie układu sklepu, strategia doboru asortymentu, organizacja łańcucha dostaw. Odpowiedzialność za te aspekty spoczywa na Grupie Żabka, co pozwala franczyzobiorcom  skoncentrować się na samodzielnym zarządzaniu sklepem, obsłudze klienta, zarządzaniu swoimi pracownikami i dbaniu o dostępność produktów na półkach. Ponadto Grupa Żabka zapewnia franczyzobiorcom narzędzia cyfrowe i aplikacje ułatwiające ich codzienną pracę i realizację obowiązków.

Grupa Żabka z powodzeniem realizuje strategię rozwoju, w ramach której co roku otwiera ok. 1 000 sklepów. Dedykowany zespół, liczący około 130 osób i wspierany przez sprawdzony system zatwierdzania lokalizacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, nieustannie wyszukuje optymalne miejsca pod nowe placówki. Istotnym czynnikiem umożliwiającym szybki rozwój sieci sprzedaży jest także należycie doinwestowana i zdigitalizowana infrastruktura logistyczna Grupy Żabka, którą uzupełnia scentralizowany pion zamówień i zaopatrzenia.

  1. Ponad 25 lat ciągłego rentownego wzrostu sprzedaży na średniorocznym poziomie ponad 20% przy jednocześnie utrzymującej się wysokiej marży zysku, wysokim poziomie zwrotu z inwestycji (ang. payback) oraz wysokim wskaźniku konwersji gotówki

Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany dynamiczny wzrost wszystkich kluczowych wskaźników operacyjnych: sprzedaży, wydajności działania sklepów, ogólnej rentowności i konwersji gotówki.

W latach 2000–2023 sprzedaż do klientów końcowych Grupy rosła w tempie 23% CAGR. Wzrost ten były efektem przede wszystkim szybkiego rozwoju sieci sklepów oraz dobrych wyników już działających punktów sprzedaży. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 12 893 mln PLN w porównaniu z 10 532 mln PLN w pierwszym półroczu 2023 r.

Wysoka dynamika sprzedaży przełożyła się z kolei na wysoką rentowność działalności Grupy, która w latach 2021–2023 odnotowywała wzrost skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie 19% CAGR, w 2023 r. wypracowała skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 12,4%, a w latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. uzyskała wskaźnik konwersji gotówki na poziomie powyżej 85%. Ponadto w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. wzrost skorygowanego wyniku EBITDA Grupy Żabka wyniósł 33% r/r.

  1. Szereg czynników napędzających dalszy wzrost Grupy

Celem Grupy Żabka jest ponad dwukrotne zwiększenie poziomu sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w porównaniu z 2023 r. poprzez między innymi realizację przedstawionych poniżej działań.

(i) Otwarcia nowych sklepów:

Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach. W perspektywie średnioterminowej Grupa Żabka zamierza otwierać w tych krajach ponad 1 000 nowych sklepów rocznie. Na potrzeby zakładanej ekspansji Grupa Żabka dysponuje zespołem ok. 130 specjalistów wykorzystujących zaawansowane narzędzia AI w procesie zatwierdzania nowych lokalizacji oraz znaczącą liczbę kolejnych zaakceptowanych  lokalizacji.

(ii) Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL):

Grupa Żabka dąży do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej w 2024 r. (7,5-9,0%) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego (ang. mid to high single digit) tempa wzrostu tego wskaźnika w perspektywie średnioterminowej. Motorem tego wzrostu będzie szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepach sieci oraz wielkości koszyka zakupowego klientów. Inicjatywy te obejmują wdrażanie najnowszych formatów, w tym Żabka Café 2.0 (oferta street food – nowy silnik wzrostu sprzedaży), rozszerzanie oferty wygodnych usług, wprowadzanie innowacji w asortymencie oraz działania mające na celu zachęcania klientów do częstszych wizyt w sklepach i większych zakupów, a także dalszy rozwój i udoskonalanie wiodącej na rynku aplikacji dla klientów Żappka.

(iii) Zrównoważony i rentowny wzrost oferty cyfrowej:

W ciągu najbliższych pięciu lat Grupa Żabka planuje pięciokrotnie zwiększyć roczną sprzedaż oferty cyfrowej do klientów końcowych w sposób zrównoważony i rentowny, zakładając osiągnięcie progu rentowności EBITDA w 2024 r. Strategia Grupy Żabka w tym zakresie koncentruje się na dalszym rozwoju marki Maczfit, wzmocnieniu relacji z klientami końcowymi platformy Dietly i podmiotami oferującymi usługi za jej pośrednictwem oraz rozszerzeniu sieci magazynów dark store na potrzeby działalności usług e-commerce Grupy.

Jednocześnie Grupa Żabka zamierza rozwijać się w sposób odpowiedzialny, realizując konkretne cele dotyczące obniżania śladu węglowego, składu oferowanych produktów i wykorzystywanych opakowań oraz odpowiedzialności wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szerzej pojętego środowiska.

  1. Wejście na bardzo atrakcyjny, pobliski rynek rumuński o znacznym niezagospodarowanym TAM

Grupa Żabka niedawno rozszerzyła działalność, wchodząc na bardzo atrakcyjny rynek rumuński poprzez przejęcie spółki DRIM – jednego z 10 największych dystrybutorów w Rumunii. Dzięki tej transakcji Grupa uzyskała dostęp do rozwiniętej infrastruktury logistycznej obsługującej 13 000 fizycznych lokalizacji i sprawdzonej sieci dostawców. Ponadto DRIM posiada ponad 25-letni know-how w zakresie prowadzenia działalności w Rumunii, zdolność realizacji dostaw w dniu złożenia zamówienia, zespół liczący ok. 800 pracowników oraz rozbudowane relacje z lokalnymi dostawcami.

Rumunia jest dużym, szybko rozwijającym się rynkiem o stosunkowo ograniczonej ofercie w segmencie handlu detalicznego.  Szacuje się, że TAM i DAM Grupy w tym kraju są warte, odpowiednio, 179 mld PLN i 43 mld PLN, a potencjał w zakresie uruchomienia nowych sklepów convenience wynosi ok. 4 000 lokalizacji. Grupa Żabka otworzyła już ponad 20 sklepów na terenie kraju i przewiduje, że tempo rozwoju sieci sklepów stacjonarnych na nowym rynku będzie stopniowo wzrastać w miarę dostosowywania oferty do preferencji rumuńskich konsumentów.

  1. Dynamiczny i wysoce wykwalifikowany Zarząd posiadający wizję rozwoju oraz liczne udokumentowane sukcesy w dotychczasowej działalności

Grupa Żabka zawdzięcza swoje bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe doświadczonej kadrze kierowniczej, której członkinie i członkowie mogą pochwalić się licznymi sukcesami biznesowymi.  

W skład Management Committee wchodzą: Tomasz Suchański (Group Chief Executive Officer, Executive Director, President of the Management Committee); Adam Manikowski (Managing Director, Żabka Polska); Anna Grabowska (Managing Director, Zabka International); Tomasz Blicharski (Group Chief Strategy & Development Officer); Marta Wrochna-Łastowska (Group Chief Financial Officer), Jolanta Bańczerowska (Group Chief People Officer); oraz Wojciech Krok (Managing Director, Żabka Future). Osoby te mają łącznie 147 lat doświadczenia zawodowego, które zdobywały w czołowych firmach krajowych i międzynarodowych. Ponadto wśród kadr menadżerskich Grupy jest wielu przyszłych liderów, którym zapewniane są regularne szkolenia i inne możliwości rozwoju. Według przeprowadzonego przez Instyt Gallupa w 2023 r.  badania Q12, poziom zaangażowania pracowników Grupy Żabka jest pięciokrotnie wyższy niż przeciętnego pracownika w Polsce.

Aspekty ESG trwale wpisane w działalność Grupy

Strategicznym zobowiązaniem Grupy Żabka w obszarze ESG jest tworzenie warunków sprzyjających zrównoważonemu stylowi życia na co dzień dla każdego. Oznacza to umożliwianie klientom dokonywania bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów, wywieranie pozytywnego wpływu na przedsiębiorców i społeczności lokalne, budowanie organizacji ukierunkowanej na cel oraz minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości.

Przyjęta przez Grupę strategia oparta jest na czterech filarach, którymi są: I – „Zrównoważony styl życia”, II – „Pozytywny wpływ na otoczenie”, III – „Odpowiedzialna organizacja” oraz IV – „Zielona planeta”. Dla każdego z nich określono konkretne zobowiązania, które już przełożyły się na wymierne działania.

Wyniki finansowe za 2023 r. i I półrocze 2024 r.

Rok zakończony 31 grudnia 2023 r. w porównaniu do roku zakończonego 31 grudnia
2022 r.

W 2023 sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 4 245 mln PLN (23%) do 22 775 mln PLN, w porównaniu do 18 530 mln PLN w 2022 roku. Z kolei przychody wzrosły o 3 802 mln PLN (24%) i wyniosły 19 806 mln PLN, w porównaniu do 16 003 mln PLN przychodów w 2022 r. Kluczowymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost były z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LFL (o 10,8% r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka, która w 2023 r. powiększyła się o 1 100 nowo otwartych placówek brutto, co dało łącznie 10 014 sklepów na koniec roku. Dodatkowo, pozytywny wpływ na przychody miał rozwój oferty cyfrowej, w którym to kanale sprzedaż wzrosła o 68% r/r.

W 2023 r. skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 416 mln PLN (17%) i wyniósł 2 834 mln PLN, w stosunku do 2022 r., kiedy to osiągnął poziom 2 418 mln PLN.

Półrocze zakończone 30 czerwca 2024 r. w porównaniu do półrocza zakończonego 30 czerwca 2023 r.

W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 2 361 mln PLN (22%) do 12 893 mln PLN, w porównaniu do 10 532 mln PLN w tym samym okresie 2023 roku.

Z kolei przychody w okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. wyniosły 11 148 mln PLN, co oznacza wzrost o 1 971 mln PLN (21,5%) w stosunku do analogicznego okresu 2023 r., kiedy to ukształtowały się na poziomie 9 177 mln PLN. Najistotniejszymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost był z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LFL (o 10,3% r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka.

W I półroczu 2024 r. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1399 mln PLN, co oznacza wzrost o 351 mln PLN (33,5%) w stosunku do I półrocza 2023 r., kiedy to ukształtował się na poziomie 1 048 mln PLN.

Ocena trzeciego kwartału

Dalszy rozwój działalności odbywa się zgodnie z planem i oczekiwaniami kadry zarządzającej. W trzecim kwartale Grupa Żabka obserwuje pozytywne dynamiki, jeśli chodzi o sprzedaż do klientów końcowych i skorygowany wynik EBITDA. Spółka oczekuje w trzecim kwartale dynamiki wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL w górnej części przedziału średnich wartości jednocyfrowych (upper end of mid single digit), ze względu na efekt wysokiej bazy, w tym pozytywny wpływ warunków pogodowych w trzecim kwartale 2023 roku. W całym 2024 roku Spółka oczekuje wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9%).

Celem Grupy Żabka jest także wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13%. Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali.

Cele średnioterminowe

Grupa Żabka ma jasno określoną strategię działań ukierunkowanych na tworzenie wartości w nadchodzących okresach. Opiera się ona na trzech filarach: (i) otwieraniu nowych sklepów w Polsce i Rumunii, (ii) zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz (iii) zapewnieniu dalszego wzrostu sprzedaży oferty cyfrowej. Kadra zarządzająca wyznaczyła dla Grupy Żabka następujące cele średnioterminowe.

Sprzedaż do klientów końcowych

Grupa Żabka zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.

Celem Grupy Żabka jest uruchomienie ok. 1 100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1 000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).

Grupa Żabka dąży ponadto do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej w 2024 r. (7,5-9,0%) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu tego wskaźnika w perspektywie średnioterminowej. Motorem tego wzrostu będzie realizacja szeregu inicjatyw strategicznych, takich jak wdrożenie rozszerzonej oferty dań ciepłych, street food (Żabka Café 2.0), dalsze wykorzystywanie danych, zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz AI do dostosowywania oferty to potrzeb klientów, a także kontynuacja intensywnych działań marketingowych i handlowych.

W obszarze oferty opartej o rozwiązania cyfrowe Grupa Żabka planuje do 2028 r. pięciokrotnie zwiększyć sprzedaż do klientów końcowych w stosunku do poziomu z 2023 r. oraz osiągnąć dodatni skorygowany wynik EBITDA z tej działalności w 2024 r.

Skorygowany wynik EBITDA

Grupa Żabka zakłada wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13%. Spółka przewiduje przyspieszenie poprawy marży w perspektywie krótkoterminowej, wynikające z normalizacji kosztów energii oraz rosnącego efektu skali.

Zysk netto i zadłużenie finansowe

Grupa Żabka spodziewa się poprawy marży skorygowanego zysku netto w średnim terminie, tj. do poziomu ok. 4,5%, dzięki obniżeniu stóp oprocentowania zadłużenia i poprawie efektywności podatkowej.

Celem Spółki w perspektywie średnioterminowej jest osiągnięcie wskaźnika zadłużenia netto (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu leasingu) do skorygowanego wyniku EBITDA (po uwzględnieniu kosztów najmu) na poziomie poniżej 1x.

Podstawowe informacje o ofercie i przesłanki oferty publicznej  

W opinii kadry zarządzającej Spółki notowanie akcji Grupy Żabka na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli wzmocnić publiczny wizerunek Grupy Żabka poprzez zwiększenie świadomości marki i zainteresowania nią wśród obecnych i potencjalnych partnerów handlowych oraz innych interesariuszy. W opinii kadry zarządzającej przeprowadzenie oferty pozwoli na stworzenie bazy długoterminowych akcjonariuszy Spółki, jak również zwiększy płynność inwestycji dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy.

Oferta publiczna umożliwi akcjonariuszom sprzedającym częściową realizację ich inwestycji w Grupa Żabka. Ponadto, w opinii kadry zarządzającej, przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej pozwoli na uzyskanie lepszego dostępu do krajowych i międzynarodowych rynków kapitałowych w przypadku wystąpienia zapotrzebowania na pozyskanie kapitału w przyszłych okresach, w szczególności w związku z finansowaniem potencjalnych transakcji fuzji i przejęć.

Kadra zarządzająca uważa także, że dopuszczenie akcji do notowań na GPW pozwoli skuteczniej zmotywować zespół menadżerów i specjalistów wyższego szczebla oraz wzmocnić wizerunek Grupy Żabka jako atrakcyjnego pracodawcy.

Wykorzystanie środków z oferty

Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce. Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży Akcji Oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży Akcji Oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią do nich.