Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Idea Bank wprowadza leasing na kilometry, będą kolejne usługi w tym modelu

Udostępnij

IDA (IDEABANK) startuje 19 grudnia z nowym rozwiązaniem dla firm, korzystających z leasingu - Happy Miles, polegającym na wykorzystaniu technologii GPS do tworzenia produktów finansowych. Idea liczy, że ok. 30% nowych klientów leasingu, których pozyska w 2017 roku uda się przekonać do korzystania z tej metody spłaty zobowiązań. W przyszłym roku grupa chce wprowadzić długoterminowy wynajem aut dla klientów detalicznych w modelu również w modelu "pay-as-you-drive", poinformował ISBnews członek zarządu Idea Banku Dominik Fajbusiewicz. 

"Mamy w grupie dwie firmy leasingowe, które łącznie posiadają prawie 15% rynku. Ponieważ sytuacja na rynku nowych samochodów w Polsce wygląda tak, że 70% sprzedaży to auta firmowe, a 30% to zakupy indywidualne, zaś ponad połowa aut firmowych jest finansowana leasingiem, to jest to segment, w którym chcemy mocno zamieszać. Jako pierwsi w Europie chcemy stworzyć model finansowania z wykorzystaniem technologii GPS do tworzenia produktów finansowych. Zaczynamy 'z leasingiem na kilometry', w którym rata zależy od dystansu pokonanego przez auto" - powiedział Fajbusiewicz w rozmowie z ISBnews. 

Informacja o liczbie przejechanych kilometrów jest automatycznie przekazywana do firmy leasingowej przez zamontowane w samochodzie urządzenie GPS. Dostęp do urządzenia jest możliwy przez stronę www oraz aplikację. Miesięczna rata jest sumą liczby kilometrów przemnożonych przez stawkę za kilometr oraz niewielkiej części stałej. Im wyższa jest deklaracja pokonywanych klientów, tym stawka za kilometr mniejsza. 

Model leasingu na kilometry może szczególnie zainteresować firmy posiadające flotę samochodów oraz firmy transportowe. Dodatkowe korzyści wynikające z zainstalowania urządzenia GPS w samochodzie to m.in.: lokalizacja pojazdu, informacje o zużyciu paliwa, prędkości, drodze hamowania i przyspieszania, czasie jazdy i czasie pracy kierowcy.

Przedstawiciele grupy Idea Banku szacują, że z nowego modelu finansowania leasingiem skorzysta w przyszłym roku ok. 30% nowych firm, które podejmą współpracę z grupą. Obecnie w obu firmach leasingowych - Idea Bank Leasing oraz Getin Leasing jest aktywnych 190 tys. umów. 

"To duża zmiana i nowość. Tradycyjny model pozostanie w naszej ofercie, klient może wybrać to rozwiązanie. Bardzo mocno wierzymy w to, że klient, który raz spróbuje i zobaczy jak to działa - czyli bez 'kruczków prawnych' i góry formalności - nie będzie chciał wrócić do poprzedniego rozwiązania. Chcielibyśmy, aby w ciągu roku udział tego modelu w nowej sprzedaży leasingu wynosił ok. 30%, a potem sukcesywnie wzrastał. Mamy wpływ na branżę, ale musimy walczyć, by mieć przewagi konkurencyjne. Dajemy firmom elastyczność, lepszy cash-flow i wierzymy, że to będzie nasza przewaga konkurencyjna" - powiedział członek zarządu. 

Dodał, że na początku 2017 roku grupa chce wejść na rynek najmu długoterminowego aut dla klientów detalicznych. W ocenie Fajbusiewicza, rynek ten ma ogromny potencjał, choć trzeba włożyć wiele pracy w edukację klientów. Celem jest kilka tysięcy umów w pierwszym roku. 

"To, co obserwujemy wśród konsumentów europejskich, a co także zaczyna mieć miejsce w Polsce, to unikanie stałych zobowiązań. Przenosimy ciężar z posiadania na używanie. Happy Miles to parasol, w ramach którego będziemy budować tego typu przedsięwzięcia. Myślimy już o rozwiązaniach kredytowych, czy wykorzystaniu tego modelu w ubezpieczeniach" - powiedział Fajbusiewicz. 

Obecnie Grupa Idea Banku prowadzi zaawansowane prace nad zaoferowaniem wraz z jednym z ubezpieczycieli działających w Polsce pierwszej polisy rozliczanej za kilometr. W ofercie najmu będzie m.in. serwis, czy koszty przeglądu.  

Idea Bank powstał na bazie przejętego przez Getin Holding GMAC Banku jesienią 2010 roku. Początkowo bank funkcjonował wyłącznie w internecie. W lipcu 2011 roku otwarto pierwsze oddziały stacjonarne, głównie w największych polskich miastach. Idea Bank zadebiutował na rynku głównym GPW w kwietniu 2015 roku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus