- W I kwartale 2025 roku wartość rynku hurtu aptecznego wyniosła niemal 12,6 mld PLN, rosnąc rok do roku o 8,6%[1]. Na osiągniętą dynamikę miały wpływ głównie nowe wprowadzenia farmaceutyków oraz czynnik wolumenowy[2].
- Grupa NEUCA w okresie styczeń – marzec br. wypracowała prawie 3,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży (+6,4% rok do roku). W tym okresie udziały rynkowe Grupy wyniosły 28,7%[3], a w strategicznym obszarze aptek niezależnych 37,6%[4].
- Wartość wskaźnika polecalności Net Promoter Score dla Grupy NEUCA w I kwartale br. wyniosła 67 pkt. W rankingu satysfakcji klienta NEUCA niezmiennie osiąga najwyższe wyniki w każdej z badanych kategorii.
- Na koniec marca 2025 roku w programach partnerskich Świat Zdrowia i Partner brało udział 1919 aptek, tj. o 4,1% więcej wobec końca I kwartału 2024 roku. Na wzrost liczby uczestników programów niezmiennie ma zarówno najwyższa jakość, jak i zakres oferowanego wsparcia farmaceutom.
- Grupa NEUCA zakończyła I kwartał br. ze 110,5 mln PLN EBITDA oraz 50,6 mln PLN wyniku netto, tj. zbliżonymi rezultatami w porównaniu z osiągniętymi przed rokiem.
- Pierwszy kwartał 2025 roku był stabilny i spokojny, ale ze względu na nasilony sezon przeziębieniowo-grypowy także bardzo wymagający. Dominowały infekcje wirusowe. Sprzedaż leków przeciwwirusowych stosowanych w leczeniu grypy już od końca ubiegłego roku była o kilkaset procent wyższa niż przed rokiem. Przewidzieliśmy ten trend zdecydowanie najlepiej na rynku, co pozwoliło nam zająć pozycję lidera dostępności w tym segmencie - mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.
Prezes dodaje, że po wzroście w poprzednim kwartale spada dynamika sprzedaży refundowanych leków Rx, nadal jednak dynamicznie rośnie segment nierefundowanych leków preskrypcyjnych. Motorem wzrostu tego segmentu pozostają inhibitory GLP-1.
Grupa NEU (NEUCA) zakończyła I kwartał br. ze 110,5 mln PLN EBITDA oraz 50,6 mln PLN wyniku netto, co jest wynikiem zbliżonym do ubiegłorocznego. Widoczny jest negatywny wpływ wzrostu kosztów wynagrodzeń i pozostałych kosztów operacyjnych. Nastąpił również wzrost kosztów finansowych w wyniku zmian kursów walut.
Podstawowe wyniki finansowe Grupy NEUCA przedstawia poniższa tabela:
|
(mln PLN) |
1Q 2025 |
1Q 2024 |
zmiana % r/r |
|---|---|---|---|
|
Przychody ze sprzedaży |
3365,9 |
3162,1 |
+6% |
|
Zysk brutto ze sprzedaży |
390,7 |
362,9 |
+8% |
|
EBIT |
79,3 |
85,9 |
-8% |
|
EBITDA |
110,5 |
115,0 |
-4% |
|
Zysk netto |
50,6 |
59,6 |
-15% |
Segment produkcji farmaceutyków w I kwartale 2025 roku zwiększył sprzedaż produktów Synoptis Pharma zrealizowaną przez segment hurtowej dystrybucji leków do 109,3 mln PLN (wobec 98,0 mln PLN w analogicznym okresie sprzed roku). Ważnym czynnikiem tego wzrostu jest postępująca medykalizacja portfela produktów zarówno w statusie RX, jak i produktów bez recepty. Zysk EBITDA segmentu w powyższym okresie wyniósł ponad 26 mln PLN. Na całym rynku aptecznym (RX + non-RX) Synoptis Pharma uzyskał czwartą najlepszą dynamikę wzrostu liczby opakowań sprzedanych do pacjenta[5].
W pozostałych obszarach biznesowych I kwartał 2025 roku był kontynuacją wzrostu skali realizowanych działalności. Obszar segmentów pacjenckich wypracował wzrost przychodów (do 175,9 mln PLN) i wyników finansowych (zysk EBITDA segmentów Operator Medyczny i Działalność ubezpieczeniowa niemal podwoił się, kształtując się na poziomie 9,6 mln PLN). Poprawa marżowości to wpływ konsekwentnego wdrażania modelu opartego na koordynacji opieki nad pacjentem. Z kolei segment badań klinicznych w okresie styczeń – marzec 2025 roku zwiększył skalę biznesu do 117,2 mln PLN, osiągając 4,2 mln PLN wyniku EBITDA. Backlog obszarów SMO i CRO segmentu badań klinicznych na 31 marca 2025 roku przekroczył 1,1 mld PLN.
- Fundamenty dalszego wzrostu pozostają stabilne. Nasze mierniki strategiczne pokazują wzrost wartości praktycznie we wszystkich obszarach. Rośnie satysfakcja naszych klientów i zaufanie do oferowanego przez nas wsparcia, co przekłada się na wzrost zaangażowania klientów. Mamy świetne i perspektywiczne wyniki w obszarze pacjenta, rozwijający się segment produkcji i wsparcie dla klientów pozwalające na zwiększanie udziałów w rynku aptek niezależnych. Najważniejsze jednak, że mamy dobrą strategię i unikalną na rynku możliwość budowania synergii pomiędzy naszymi obszarami. Ten właśnie element decyduje o naszej rynkowej przewadze - podsumowuje Prezes Zarządu.
[1] Wartość rynku dystrybucji hurtowej do aptek wg IQVIA
[2] Pharmascope (IQVIA) – opracowanie własne ODOKA
[3] Procentowy udział NEUCA w rynku hurtowej dystrybucji leków do aptek wg IQVIA
[4] Szacowany procentowy udział NEUCA w wartości rynku hurtowej dystrybucji leków do aptek niezależnych w oparciu o dane IQVIA
[5] Omnibus PEX, analiza nie uwzględnia anonimizowanych aptecznych marek własnych