Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wstępne wyniki XTB w pierwszym półroczu 2025 r. wraz z komentarzem spółki

Udostępnij
tys. zł Pierwsze półrocze 2024 Pierwsze półrocze 2025 Dynamika r/r (%)
Przychody z działalności operacyjnej razem 938 067 1 160 891 23,70%
Koszty działalności operacyjnej razem -410 373 -608 728 48,30%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) 527 694 552 163 4,60%
Przychody finansowe 37 403 28 267 -24,40%
Koszty finansowe -513 -85 087 16486,60%
Zysk przed opodatkowaniem 564 584 495 343 -12,30%
Podatek dochodowy -101 538 -85 291 -16,00%
Zysk netto 463 046 410 052 -11,40%

 

KOMENTARZ ZARZĄDU DO WSTĘPNYCH WYNIKÓW

W I półroczu 2025 r. XTB konsekwentnie realizowało założoną strategię, koncentrując się na budowaniu bazy klientów. W rezultacie Grupa pozyskała rekordowe ponad 361 tys. nowych klientów, co oznacza wzrost o 55,7% rok do roku (r/r). Łączna liczba klientów przekroczyła tym samym poziom 1,7 miliona, co stanowi wzrost o 53,0% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Rekordowa była także liczba aktywnych klientów, która wzrosła o 69,9% r/r z 502,6 tys. w I półroczu 2024 r. do 853,9 tys.

W I połowie 2025 r., Grupa XTB wypracowała 410,1 mln PLN skonsolidowanego zysku netto, w porównaniu do 463,0 mln PLN w roku poprzednim. Skonsolidowane przychody osiągnęły wartość 1 160,9 mln PLN (I półrocze 2024 r.: 937,8 mln PLN) przy kosztach działalności operacyjnej na poziomie 608,7 mln PLN (I półrocze 2024 r.: 410,4 mln PLN).

 

PRZYCHODY Z DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ

W I półroczu 2025 r. XTB wypracowało rekordowy poziom przychodów wynoszący 1 160,9 mln PLN (wzrost o 23,8% r/r). Istotnymi czynnikami determinującymi ich poziom była konsekwentnie powiększana liczba aktywnych klientów (wzrost o 69,9% r/r), połączona z ich dużą aktywnością transakcyjną wyrażoną m.in. w liczbie zawartych kontraktów CFD w lotach (wzrost o 41,5% r/r) oraz spadek rentowności lota do poziomu 251 PLN (I półrocze 2024 r.: 289 PLN).

II kwartał 2025 r. rozpoczął się od bardzo wysokiej zmienności spowodowanej wojną celną prezydenta Donalda Trumpa. W kolejnych tygodniach rynek wyraźnie uspokoił się i rozpoczął ścieżkę powrotu do poziomów z końca I kwartału 2025 r. Z tego powodu przychody ukształtowały się na nieznacznie wyższym poziomie i wynosiły: 580,6 mln PLN (I kwartał 2025 r.: 580,3 mln PLN). Na poziom ten wpływ miały: (i) niższa rentowność jednostkowa lota wynosząca 229 PLN (mniej o 48 PLN k/k); (ii) wyższy obrót klientów instrumentami finansowymi wyrażony liczbą zawartych transakcji w lotach – wzrost o 413,6 tys. lotów do poziomu 2 321,6 tys. lotów (w porównaniu z 1 908,0 tys. w I kw. 2025 r.).

Rozpatrując strukturę przychodów pod względem klas instrumentów, w I półroczu 2025 r. dominującą pozycję zajmowały kontrakty CFD (ang. contract for difference) oparte na indeksach. Ich udział w ogólnej strukturze przychodów wyniósł 46,3%, w porównaniu do 37,2% w analogicznym okresie roku poprzedniego. Było to wynikiem m.in. wysokiej dochodowości transakcji na instrumentach opartych na amerykańskim indeksie US 100, niemieckim indeksie DAX (DE40) oraz amerykańskim indeksie US 500. Drugą pod względem dochodowości klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach, których udział w strukturze przychodów wyniósł 33,1% wobec 48,2% w I półroczu 2024 r. Wynik ten był efektem wysokiej rentowności transakcji na instrumentach CFD związanych z notowaniami złota, ropy naftowej, gazu ziemnego oraz kawy. Instrumenty CFD oparte na walutach stanowiły 15,6% przychodów, w porównaniu do 10,3% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najbardziej dochodowymi instrumentami finansowymi w tej klasie były instrumenty CFD oparte o parę walutową EURUSD oraz kryptowalutę bitcoin.

KOSZTY DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ

Koszty działalności operacyjnej w I półroczu 2025 r. wyniosły 608,7 mln PLN i były wyższe o 198,3 mln PLN w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (I półrocze 2024 r.: 410,4 mln PLN). Najistotniejsze zmiany wystąpiły w:

  • kosztach marketingowych, wzrost o 108,0 mln PLN głównie w wyniku zwiększonych nakładów na kampanie marketingowe prowadzone zarówno online, jak i offline;
  • kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wzrost o 44,4 mln PLN, co było związane przede wszystkim ze wzrostem zatrudnienia;
  • pozostałych usługach obcych, wzrost o 26,4 mln PLN głównie z tytułu: (i) wyższych wydatków na systemy IT i licencje (wzrost o 15,0 mln PLN r/r); (i) usług wsparcia informatycznego (wzrost o 5,0 mln PLN r/r) oraz (iii) usług prawnych i doradczych (wzrost o 2,7 mln PLN r/r);
  • kosztach prowizji, wzrost o 13,3 mln PLN wynikający z większych kwot zapłaconych dostawcom usług płatniczych, za pośrednictwem których klienci deponują swoje środki na rachunkach transakcyjnych.

W ujęciu kwartał do kwartału (k/k) koszty działalności operacyjnej obniżyły się o 22,9 mln PLN. Główną przyczyną tego spadku był niższy o 17,7 mln PLN poziom nakładów na działania marketingowe, zarówno offline, jak i online. Dodatkowo koszty prowizji, związane z opłatami dla dostawców usług płatniczych, za pośrednictwem których klienci deponują środki na rachunkach transakcyjnych, zmniejszyły się o 10,4 mln PLN. Było to efektem zmiany modelu rozliczeń tych opłat, co przyczyniło się do obniżenie kosztów po stronie XTB. W II kwartale 2025 r. odnotowano wzrost pozostałych usług obcych o 2,9 mln PLN, głównie z powodu wyższych koszty usług prawnych i doradczych, oraz wzrost kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych o 2,0 mln PLN, będący efektem zwiększenia zatrudnienia.

KLIENCI XTB posiada solidny fundament w postaci stale rosnącej bazy oraz liczby aktywnych klientów. W I półroczu 2025 r. Grupa odnotowała kolejny rekord w tym obszarze pozyskując 361 643 nowych klientów wobec 232 316 rok wcześniej, co daje wzrost o 55,7%. Analogicznie do liczby nowych klientów, rekordowa była także liczba aktywnych klientów i wzrosła ona z 502 554 do 853 938, tj. o 69,9% r/r.

W związku z dynamicznym rozwojem XTB, Zarząd ocenia, że w 2025 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie wyższym nawet o około 40% do tego, jaki zaobserwowaliśmy w 2024 r. Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej. W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć o około 80% w stosunku do roku 2024, przy jednoczesnym założeniu, że średni koszt pozyskania klienta powinien być porównywalny do tego jaki zaobserwowaliśmy w latach 2023 - 2024.

Ostateczny poziom kosztów działalności operacyjnej uzależniony będzie w szczególności od: tempa wzrostu zatrudnienia i wysokości zmiennych składników wynagrodzeń wypłaconych pracownikom, poziomu wydatków marketingowych, tempa ekspansji geograficznej na nowe rynki oraz wpływu ewentualnych nowych regulacji i innych czynników zewnętrznych na poziom przychodów osiąganych przez Grupę.

 

KLIENCI

XTB posiada solidny fundament w postaci stale rosnącej bazy oraz liczby aktywnych klientów. W I półroczu 2025 r. Grupa odnotowała kolejny rekord w tym obszarze pozyskując 361 643 nowych klientów wobec 232 316 rok wcześniej, co daje wzrost o 55,7%. Analogicznie do liczby nowych klientów, rekordowa była także liczba aktywnych klientów i wzrosła ona z 502 554 do 853 938, tj. o 69,9% r/r.

Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie poprzez dotarcie z ofertą produktową do klienta masowego. Działania te wspierane są i będą przez szereg inicjatyw, między innymi przez wprowadzanie do oferty nowych produktów, celowane akcje promocyjne czy też edukację finansową dedykowaną klientom Spółki oraz osobom zainteresowanym światem inwestycji. Ambicją Zarządu w 2025 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 150 - 210 tys. nowych klientów kwartalnie. W następstwie realizowanych działań w pierwszych 30 dniach lipca 2025 r. Grupa pozyskała łącznie 61,9 tys. nowych klientów.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus